lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjonForrige revisjon
Neste revisjonBegge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 13:48] – [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] ingrid_dale_bjordallp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2020/03/31 13:24] kristin_strand
Linje 55: Linje 55:
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====  ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
-  * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.+  * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring.
   * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.   * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.
   * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.   * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
   * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse   * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse
   * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene.   * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene.
-  * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.+  * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes trafikkstyring.
   * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse.   * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse.
  
 ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== ==== Innlæringsmål for ferdighet ====
-  * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring+  * Studenten kan lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring
   * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner.   * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner.
-  * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer +  * Studenten kan planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer 
-  * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer+  * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. 
   * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.   * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
  
Linje 73: Linje 73:
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
   * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.   * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.
-  * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder.+  * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å skape felles situasjonsforståelse.
   * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.   * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
-  * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.+  * Studenten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen, og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane