Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjon | Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 13:48] – [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] ingrid_dale_bjordal | lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2020/03/31 13:24] – kristin_strand | ||
---|---|---|---|
Linje 55: | Linje 55: | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | + | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
* Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
* Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
* Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, | ||
- | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | + | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring | + | * Studenten kan lese og forstå |
* Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
- | * Studenten kan planlegge | + | * Studenten kan planlegge |
- | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer | + | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
Linje 73: | Linje 73: | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
* Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | + | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, |
* Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold | + | * Studenten har kunnskap om ulike faktorer |