lp_tr:laereplan_for_vaktleder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

lp_tr:laereplan_for_vaktleder [2019/04/02 12:24]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:laereplan_for_vaktleder [2023/01/05 11:12]
Linje 1: Linje 1:
-====== Læreplan vaktleder ====== 
- 
- 
-Læreplan for vaktleder 
- 
-|Læreplan for:\\ |Vaktleder| 
-|Kravstiller kompetanse:\\ |Konserndirektør i Kunde og trafikk \\ | 
- 
-**Eier av læreplanen** \\ 
-Trafikksjef i Kunde og trafikk 
- 
-**Utarbeidet av** \\ 
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk  
- 
-**Henvisning til gjeldende kompetansekrav** \\ 
-Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. 
- 
-**Agressokode** \\ 
-Etter endt opplæring registreres kompetansen i Agresso. 
- 
-  * FO 1292 
- 
-**Dokumentasjon av opplæringen** \\  
-Elektroniske skjemaer for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar 
- 
-**Krav til forkunnskaper** \\ 
-Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved en Trafikkstyringssentralen, og oppfylle helsekrav i Togframføringsforskriften. 
- 
-**Innledning** \\ 
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskap, tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, evnen til å ta ansvar og å være selvstendig.  
- 
-I læreplanen konkretiserer hovedmål inn i innlæringsmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres. 
- 
-Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanen brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.  
- 
-{{laereplan_for_vaktleder_Image_0.png}} 
- 
- 
-**Arbeidsform vaktleder** \\ 
-Det kreves stor grad av egeninnsats under opplæringen. Vaktleder skal føre loggbok for praktisk trening under hele opplæringen. Loggboken og resultater fra eventuelle progresjonsprøver skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Ved oppfølgings samtaler gis det tilbakemelding på progresjon og egenhet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. 
- 
-**Hovedmål for opplæringen** \\ 
-Opplæringen har som mål å gi vaktleder de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper som vaktleder. Opplæringen gir grunnlag for å kunne praktisere som vaktleder ved egen trafikkstyringssentral. 
- 
-Etter endt oppæring kan vaktleders kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i følgende innlæringsmål: 
- 
-**Innlæringsmål for kunnskaper** \\ 
-  - Vaktleder har kunnskap om jernbaneinfrastruktur og lokale forhold 
-  - Vaktleder har kunnskap om regler og prosedyrer som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkavvikling. 
- 
-**Innlæringsmål for ferdighet** \\ 
-  - Vaktleder kan gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. 
-  - Vaktleder kan håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.  
-  - Vaktleder kan koordinere trafikkavvikling internt i trafikkstyringssentralen og mot togselskapene. 
- 
-**Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ 
-  - Vaktleder har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og vaktleders ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  - Vaktleder kan bygge relasjoner og samhandle med andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakene. 
-  - Vaktleder innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver 
- 
-**Krav til pensum** \\ 
-Pensum omhandler Strekningsbeskrivelsen (SJN) og interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)  
- 
-**Varighet på teori og praksis** \\ 
-Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er en erfaren vaktleder. \\ 
-Opplæringen består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og befaringer. 
- 
-Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av:\\ 
-  * TSS Drammen ca. 3 uker  
-  * TSS Oslo ca. 6 uker 
- 
-**Antall deltakere** \\ 
-1 deltaker per veileder ved praktisk opplæring (på samme skift) 
- 
-**Kompetansekrav til opplæringspersonell** \\ 
-Erfaring som vaktleder 
- 
-**Prinsipper for prøving / sertifisering** \\ 
-Det er en sensor på eksamen.  
- 
-Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).  
- 
-Med eksamen menes en praktisk prøve der kandidatene prøves i ferdighetsmålene. Den praktiske delen gjennomføres ved at kandidaten utfører vaktlederfunksjonen. Underveis gjennomføres det en muntlig del hvor kandidatene prøves i kunnskaps – og ferdighetsmålene.  
- 
-Varighet eksamen er: \\ 
-  * For TSS Drammen ca. 3 timer 
-  * For TSS Oslo ca. 6 timer 
- 
-Sensors ansvar under eksamen er å kontrollere at kandidaten har nødvendig kompetanse og egner seg til å utøve vaktlederfunksjonen i henhold til innlæringsmålene i læreplanen.  
- 
-Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensor.  
- 
-Etter endt eksamen vurderer sensor den praktiske eksamenen. Deretter gir sensor kandidaten tilbakemelding om han/hun har bestått eller ikke bestått eksamen.  
- 
-Når eksamen er bestått godkjennes kandidaten til å kunne utføre selvstendig tjeneste ved Trafikkstyringssentralen.  
- 
-Hvis eleven ikke består eksamen, har eleven muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere. 
- 
-**Repetisjon av opplæring** \\ 
-Leder skal gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede vaktlederen er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter. Eventuelt behov for å tjenestegjøre sammen med en erfaren vaktleder før selvstendig tjeneste fastsettes i samtalen. 
- 
-Revisjonshistorikk 
- 
-|Versjon\\ | Dato \\ (ÅÅÅÅ-MM-DD)|Beskrivelse av endring| 
-|000|2015-15-04|Dokumentet er opprettet| 
-|001|2019-02-04|Dokument er lagt over i ny mal. \\ Strukturert om. \\ Lagt til innlæringsmål| 
- 
- 
- 
  
lp_tr/laereplan_for_vaktleder.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)