Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
menyer:laereplaner_for_operative_i_trafikk:lokal_opplaeringsplan_for_driftsoperator [2021/07/07 14:24] – chrane | lp_tr:laereplaner_for_operative_i_trafikk:lokal_opplaeringsplan_for_driftsoperator [2021/09/30 10:14] (nåværende versjon) – fjernet chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | klad | ||
- | ====== Lokal opplæringsplan ====== | ||
- | < | ||
- | |||
- | {{lokal_opplaeringsplan_for_driftsoperator_Image_0.jpg}} | ||
- | |||
- | = - = | ||
- | |||
- | {{}}**L****okal opplæring****splan** | ||
- | |||
- | ** av signalgivere på Alnabru** | ||
- | |||
- | Innholdsfortegnelse | ||
- | |||
- | Opplæringsplan – lokal opplæring Signalgiver Alnabru | ||
- | |||
- | - Innledning | ||
- | Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og **s**kal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på stasjoner har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som Signalgiver. | ||
- | |||
- | **Eier av læreplanen: | ||
- | |||
- | **Utarbeidet av: **Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, | ||
- | |||
- | Vedlegg 1 er utarbeidet av Fagansvarlig kompetanse og beskriver opplæring som skal gis for signalgiver på Alnabru. | ||
- | |||
- | Vedlegg del 2 er utarbeidet av Linjeleder og beskriver særskilte forhold på stasjon som det skal gis opplæring i, i tillegg til det som ligger i vedlegg 1. | ||
- | |||
- | ====== - Betegnelse på opplæringen ====== | ||
- | |||
- | Lokal opplæringsplan av Signalgiver beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til selvstendig jobb som signalgiver på Alnabru. | ||
- | |||
- | Opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 er felles for alle. Del 2 gjelder for særskilte forhold. | ||
- | |||
- | Aktiviteter og tema som er beskrevet i del 1 er generelle og gjeldende for alle stasjoner. I del 2 skal det kun beskrives de forhold som er særskilte for det angitte skifteområde. | ||
- | |||
- | ====== - Delmål til tema ====== | ||
- | |||
- | Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene. | ||
- | |||
- | ====== - Kriterier | ||
- | |||
- | Kriterier beskriver hva Signalgiver skal kunne. | ||
- | |||
- | ====== - ====== | ||
- | |||
- | ====== - Pensum ====== | ||
- | |||
- | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen. | ||
- | |||
- | ====== - Oppfølging under opplæring | ||
- | |||
- | Leder skal gjennomføre individuelle samtaler med Signalgiver underveis i opplæringen, | ||
- | |||
- | ====== - Vurdering av opplæringen ====== | ||
- | |||
- | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner skal også vurderes. | ||
- | |||
- | For Alnabru skal det avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke frigivings apparat og kompetansekrav for gjeldende stasjon. | ||
- | |||
- | ====== - Tilbakemelding underveis | ||
- | |||
- | Under opplæringen blir Signalgiver vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Det skal gjennomføres regelmessige progresjonstester underveis i opplæringen. Progresjonsprøven skal da gjenspeile det som står i opplæringsplanen. | ||
- | |||
- | ====== - Sensor | ||
- | |||
- | Områdesjef txp oppnevner en sensor for utsjekk. | ||
- | |||
- | ====== - Dokumentasjon ====== | ||
- | |||
- | Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv | ||
- | |||
- | ====== - 10. Krav til praksis etter bestått prøve ====== | ||
- | |||
- | Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede Signalgivere. Det vises ellers til instruks STY-604551 – Krav til tjenestegjøring for medarbeider som styrer trafikken | ||
- | |||
- | ====== - Varighet på opplæring (teori og praksis), se egen kolonne for hver stasjon i del 2. ====== | ||
- | |||
- | Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening på en stasjon skal Signalgiver gå sammen med en veileder. | ||
- | |||
- | Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik: | ||
- | |||
- | |Stasjon | ||
- | |Alnabru| | | | | ||
- | |||
- | ====== - Revisjonshistorikk ====== | ||
- | |||
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ||
- | |000| |Dokumentet opprettet| | ||
- | |||
- | ====== - Vedlegg; Del 1: Leksjoner for generell kompetanse (felles for alle) ====== | ||
- | |||
- | **Nødvendig befaring (bruk av Trasé, film, m.m.) og praksis skal legges inn i opplæringen. Sjekklister som er utarbeidet skal brukes. ** | ||
- | |||
- | |**Tema**|**Delmål**|**Kriterier**|**Ansvar**|**Pensum - referanse**| | ||
- | |====== - Leksjon Stasjon og strekning ====== | ||
- | |||
- | |Gjøre rede for: \\ |Stasjonsområde, | ||
- | | |Kjenne til: |__Relevante__ saker i Synergi for den angitte for Stasjon/ | ||
- | | | Gjøre rede for: | ||
- | | |Gjøre rede for: | ||
- | |====== - Leksjon Trafikkstyring ====== | ||
- | |||
- | |Gjøre rede for: |Lokal ansvars/ | ||
- | | |Kjenne til: |Lokal skjematisk plan| | | | ||
- | | |Kjenne til: |Lokale sporplaner | | | | ||
- | | |Gjøre rede for:|Lokale grenser- ansvarsområder | | | | ||
- | | |Gjøre rede for:|Lokale særbestemmelser og instrukser| | | | ||
- | | |Gjøre rede for: | ||
- | | **Leksjon Beredskap**|Gjøre rede for: |Lokal håndtering av en topphendelse eller utforutsatte hendelser på stasjonen/ | ||
- | | |Kjenne til: |Hvor verneutstyr, | ||
- | |====== - Skifting ====== | ||
- | |||
- | |Gjøre rede for og demonstrere: | ||
- | | |Gjøre rede for: | ||
- | |====== - Tekniske systemer ====== | ||
- | |||
- | |Gjøre rede for: | ||
- | | |Gjøre rede for:|Lokale rutiner for bruk av - Togradio| | | | ||
- | |====== - Lokale sikringsanlegg/ | ||
- | |||
- | | | | | | | ||
- | | |Gjøre rede for:| Benevning av spor og sporgrupper| | | | ||
- | | |Gjøre rede for:| Sikring av tog- og skifteveier| | | | ||
- | | |Gjøre rede for:|Bruk av Betjeningspanel for alarmanlegg og kjenne rutiner for håndtering av feil| | | | ||
- | | |Gjøre rede for …|Bruk av lokale rutiner for sveiving av sporveksler og innvirkning i sikringsanlegget| | | | ||
- | |====== - Annet ====== | ||
- | |||
- | | | | | | | ||
- | |Anbefalt praksis|Kjenne til/gjøre rede for: | ||
- | |Lokale forhold/ | ||
- | |||
- | ====== - Vedlegg; Del 2: særskilte forhold ====== | ||
- | |||
- | ====== - Her legges det som er særegent for Alnabru ====== | ||
- | |||
- | |**Alnabru**||||| | ||
- | | Tema|Delmål (beskriv…)| Kriterier (Beskriv…)|Ansvar|Pensum - referanse| | ||
- | |**Stasjon**|Beskrivelse: | ||
- | | **Signalgiver**|Spesielle forhold: | ||
- | |**Beredskap**| | - Se etter uregelmessigheter og lytte etter hjulslag.|Os-txp| | | ||
- | |**Skifteveier**| | - Sikreskiftevei|Os-txp| | | ||
- | | **Tekniske systemer**|Gjøre rede for:| - Hvordan sikre togvei | ||
- | |**Opplæringstid**|Anbefaling|1 dag for erfarne signalgivere. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/ | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||