Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:lokal_laereplan_for_togleder [2018/08/29 15:09] – opprettet ingrid_dale_bjordal | lp_tr:lokal_laereplan_for_togleder [2018/11/22 13:34] – [Prinsipper for prøving / sertifisering] ingrid_dale_bjordal | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== | + | ===== Læreplan for lokal opplæring-togleder |
+ | |||
+ | |||
+ | ^ Læreplan for: |Togleder | ||
+ | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Eier av læreplanen === | ||
+ | Konserndirektør i Kunde og trafikk | ||
+ | |||
+ | ==== Utarbeidet av ==== | ||
+ | HR og Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | ||
+ | |||
+ | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
+ | Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten, | ||
+ | |||
+ | ==== Agressokode ==== | ||
+ | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
+ | * FO 1022 - togleder | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
+ | |||
+ | Elektroniske skjemaer for registrering av kompetanse skal benyttes. | ||
+ | Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Innledning ===== | ||
+ | |||
+ | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | ||
+ | |||
+ | Læremålene skal sikre at togleder få en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt sikre at togleder får en god trafikal forståelse. | ||
+ | |||
+ | Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. | ||
+ | |||
+ | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
+ | |||
+ | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Arbeidsform togleder==== | ||
+ | Det kreves stor grad av egeninnsats under opplæringen. Togleder skal føre loggbok for praktisk trening under hele opplæringen. Loggboken og eventuelle resultater fra progresjons prøver skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Ved oppfølgings samtaler gis det tilbakemelding på progresjon og egenhet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
+ | Medarbeidere som skal gjennomgå opplæringen må ha bestått eksamen som trafikkleder (togleder). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Hovedmål for lokal opplæring for togleder ==== | ||
+ | Opplæringen har som mål å gi togleder de beste faglige forutsetninger og | ||
+ | personlige egenskaper for trafikkstyring ved eget trafikkområde på en sikker og effektiv måte. Opplæringen gir grunnlag for å praktisere som togleder ved egen trafikkstyringssentral, | ||
+ | Etter endt oppæring kan togleders kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | ||
+ | følgende innlæringsmål: | ||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
+ | * Togleder skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. | ||
+ | * Togleder skal ha kunnskap om lokale forhold, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring | ||
+ | * Togleder skal ha kunnskap om togleders rolle i samspillet mellom de ulike funksjoner i forbindelse med trafikkstyring. | ||
+ | * Togleder skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
+ | * Togleder skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
+ | * Togleder skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre trafikkstyring. | ||
+ | * Togleder skal kunne bruke dokumentasjon for å håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/ | ||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
+ | * Togleder skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
+ | * Togleder skal kunne bygge relasjoner med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | ||
+ | * Togleder har forståelse og kan utøve godt samspill med andre funksjoner, for å få en sikker og punktlig togframføring. | ||
+ | * Togleder innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | |||
+ | Opplæringen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Krav til pensum ==== | ||
+ | Pensum omhandler Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, | ||
+ | |||
+ | ==== Varighet på teori og praksis ==== | ||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | ||
+ | Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole og/eller ved trafikkstyringssentralene. Ved praktisk trening i en Trafikkstyringssentral skal togleder gå sammen med en veileder. | ||
+ | |||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplanen. | ||
+ | |||
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det togleder har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
+ | |||
+ | Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Trafikkstyringssentral | ||
+ | | Narvik | ||
+ | | Trondheim | ||
+ | | Hamar | 10 | 10-12 | | | ||
+ | | Oslo | 1 | 2 | Opplæring i lokale forhold (Vicos) | ||
+ | | | 12 | 15 | Teori er inkludert i praksis fordelt utover i perioden (Ebicos/ | ||
+ | | | 12 | 10 | Teori er inkludert i praksis fordelt utover i perioden (ESTW) | ||
+ | | | 4 | 1 | ERTMS | | ||
+ | | Drammen | ||
+ | | Kristiansand | ||
+ | | Stavanger | ||
+ | | Bergen | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Antall deltakere ==== | ||
+ | Det er opp til hver enkel togdriftsleder hvor mange deltakere som kan delta på opplæringen samtidig | ||
+ | |||
+ | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
+ | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor for lokal opplæring er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso | ||
+ | |||
+ | ==== Togdriftsleders ansvar ==== | ||
+ | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | ||
+ | * At togleder på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere (dersom dette er mulig | ||
+ | * Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring | ||
+ | * At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring | ||
+ | * At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | ||
+ | * Å stille klare forventninger til veilederne | ||
+ | * Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; | ||
+ | * Egnethet | ||
+ | * Oppmøte | ||
+ | * Interesse og initiativ | ||
+ | * Møte forberedt | ||
+ | * Teoretisk framdrift i forhold til læremål | ||
+ | * Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Vurdering under opplæringen ==== | ||
+ | Under opplæringen blir togleder vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Togleder skal ha praksisperioder i trafikkstyringssentralene.Simulator kan benyttes der det er mulig ved vurdering av praktisk kunnskap, | ||
+ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Norsk jernbaneskole (for de fagene det gjelder) og togdriftsleder har ansvar for å melde togleder | ||
+ | |||
+ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Karakter | ||
+ | | 5 | Bestått \\ Togleder overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Togleder viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
+ | | 4 | Bestått \\ Togleder overvåker og styrer trafikken effektivt. Togleder evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Togleder viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
+ | | 3 | Bestått \\ Togleder styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, | ||
+ | | 2 | Ikke bestått \\ Togleder styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Togleder evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Togleder demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 1 | Ikke bestått \\ Togleder viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Togleder demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | ||
+ | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^Karakter ^Standard ved skriftlig og muntlig eksamen^ | ||
+ | |5|Bestått \\ Togleder viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |4|Bestått \\ Togleder viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |3|Bestått \\ Togleder viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |2|Ikke bestått \\ Togleder viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |1|Ikke bestått | ||
+ | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
+ | |||
+ | For å bestå eksamen må togekspeditør oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og togekspeditør vil få veiledning i denne perioden. Oppnår togekspeditør mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
+ | |||
+ | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
+ | Togdriftsleder og sakkyndig leder signal utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen (de fagene Norsk jernbaneskole har ansvaret for). Listen utarbeides før opplæring starter og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen (de fagene Norsk jernbaneskole har ansvaret for). For andre fag er det Togdriftsleder som velger ut sensor. \\ | ||
+ | |||
+ | For praktisk prøve på teknisk anlegg skal det være en sensor fra signalfag, og for strekningskunnskap skal det være en sensor fra kunde og trafikk. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Eksamener ==== | ||
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner togleder til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom den lokale opplæringen kreves det at alle eksamener bestås. | ||
+ | |||
+ | For praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. | ||
+ | |||
+ | Læreplan for lokal opplæring har følgende eksamener: | ||
+ | |||
+ | ^Eksamen ^ Skriftlig ^ Praktisk/ | ||
+ | |Teknisk anlegg |1 time |4 timer | | ||
+ | |Strekningskunnskap|2 timer | 4 timer | | ||
+ | |||
+ | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Opplæring | ||
+ | | Tekniske anlegg | ||
+ | | Tekniske anlegg | ||
+ | | Strekningskunnskap | ||
+ | | Strekningskunnskap | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Det tillates ikke bruk av hjelpemidler ved skriftlig eksamen. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Klage på eksamen ===== | ||
+ | ==== Klage på praktisk/ | ||
+ | Togleder kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | ||
+ | |||
+ | Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole (for de anleggene det gjelder) eller fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
+ | |||
+ | Togleder har mulighet til å klage på eksamensresultater, | ||
+ | |||
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk oppnevner nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | ||
+ | |||
+ | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Fusk ==== | ||
+ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi togleder et uberettiget fortrinn ved vurderingen. | ||
+ | Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
+ | |||
+ | Oppdages fusk eller forsøk på fusk når opplæringen foregår på jernbaneskolen, | ||
+ | For lokal opplæring ved trafikkstyringssentralen rapporteres det til togdriftsleder.Kandidaten utelukke fra videre deltakelse i eksamen. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||