lp_tr:opplaeringsplan_railmanager

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:opplaeringsplan_railmanager [2018/08/30 12:36]
ingrid_dale_bjordal fjernet
lp_tr:opplaeringsplan_railmanager [2018/08/30 12:44]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
Linje 1: Linje 1:
 ====== Opplæringsplan Railmanager ====== ====== Opplæringsplan Railmanager ======
 +<sub>{{Railmanager.odt|Original file}}</sub>
 +
 +
 +Opplæringsplan for teknisk anlegg.\\
 +Det er utarbeidet egne opplæringsplaner for strekningskunnskap\\
 +Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på:\\
 +Barrierer og risiko, her under \\
 +  * Hvilke situasjoner er togleder en barriere 
 +  * Hva er viktig i disse situasjonene 
 +  * Hva kan gå galt? 
 +  * Hvilke feil kan skje? 
 +  * Hva kan forstyrre fokus? 
 +  * Stress, feil fokus 
 +  * Motivasjon 
 +  * Holdninger 
 +  * Misforståelser / kommunikasjon
 +
 +Arbeidsform kombinasjon av teori og praksis. Det legges opp til at hver enkel togdriftsleder finner en passende undervisningsform i forhold til teori og praksis.
 +
 +Pensumet er kun nevnt her da det samme pensumet skal brukes gjennom hele opplæring av Railmanager.
 +
 +Pensum omhandler:
 +
 +  * ABB Railmanager brukermanual
 +  * Symboler
 +  * Instruks for betjening av fjernstyringanleggene ved Hamar, Narvik og Trondheim TSS (der dette gjelder)
 +  * Instruks for betjening av fjernstyringsanlegget ved Hamar TSS (der dette gjelder)
 +  * Brukermanual for Railmanager
 +  * Operatørveiledning Vicos
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="148px,220px"}}
 +| **Tema **                           | **Delmål **                                                                                                            | **Kriterier (**togleder skal…)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                | **Pensum/opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)**  |
 +| Fjernstyringsanlegg-\\ Railmanager  | Togleder har fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter  | **Brukergrensesnitt:**\\ Utføre:\\ - Innlogging, \\ - Restart\\ - Gi/ta bemyndigelse  \\ \\ Demonstrere bruken av:\\ - Hovedmeny \\ - Betjeningsmenyer\\ - Alle tilknyttede funksjoner \\ - Ordrenummer/muspeker \\ - Alarmlister \\ \\ Betjene anlegg ved akustisk alarm \\ \\ Gjøre rede for og demonstrere indikeringer av:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsnavn \\ - Stasjonsmeny \\ - Tognummer \\ - Frakoblet område\\ \\ Utføre korrekt føring av driftsdagbok\\ **Kommandoer:**\\ Gjøre rede for og demonstrere betjening av:\\ - Objektuavhengige kommandoer \\ - Objektavhengige kommandoer \\ \\ Bruke ordrenummer:\\ - På eget ordretastatur\\ - Med muspeker\\ - Med PC- tastatur \\ \\ Demonstrere:\\ -Forskjellen på ordinær og kritisk kommando\\ - Utføre betjening av disse.\\ **Skiftevei, lokalområder og S- lås:**\\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Stilling av skiftevei \\ - Indikeringenes betydning for skiftevei\\ - Stilling av lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Utføre nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigi og tilbaketa område for lokal skifting (S-lås og Z-lås) \\ - Forklare indikeringer i lokalområdet \\ - Forklare sporsperrens avhengighet i lokalområder\\ **Togvei:**\\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Stilling av togvei \\ - Indikeringenes betydning for togvei\\ - Stilling av lange togveier og viapunkter for disse\\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Signalstopp\\ Automatisk gjennomgangsdrift og Automatisk togledelse:\\ Utføre:\\ - Inn- og utkobling av automatisk gjennomgangsdrift \\ - Inn- og utkobling av automatisk togledelse \\ \\ Utføre\\ indikeringer for: \\ - Automatisk gjennomgangsdrift \\ - Automatisk togledelse\\ **Magasinering:**\\ Gjøre rede for forskjellen på sikringsanlegg med samtidig \\ innkjøring type 1 og type 2.\\ Gjøre rede for hvilken innvirkning forskjellene har på togleders oppgave\\ \\ Utføre:\\ - Magasinering av tog/skiftevei \\ - Samtidig togbevegelse \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei, ev. skiftevei\\ **Sporveksler:**\\ Utføre betjening av:\\ - Sporveksler og lokalstillere\\ Håndtere:\\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ \\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler\\ **Linjeblokk:**\\ Gjøre rede for og demonstrere betjening av linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av gjentakelsessperre \\ - Sperring av linjeblokk \\ - Prosedyre for å gjøre gjentakelsessperre nøytral\\ **Lampekontroll: **\\ Gjøre rede for:\\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Rødlyskontroll \\ - Manglende rødlyskontroll \\ - Rødlyskontroll på linjeblokk \\ - Manglende rødlyskontroll på linjeblokk\\ **Sidespor på linjen:**\\ Gjøre rede for og demonstrere\\ - Frigiving av sidespor \\ - Indikeringer for sidespor \\ - Innstilling av en linjeblokk\\ - Frigiving av sidespor ved feil på rigel\\ - Bruk av frikoblingsnøkkel\\ **Grensestasjon:**\\ Gjøre rede for og demonstrere hvilke kommandoer som skal sendes\\ til grensestasjon\\ Gjøre rede for kommunikasjonen med TXP i forhold til kommandoer som sendes\\ **Betjening av andre anlegg:**\\ Gjøre rede for:\\ - Betjene veisikringsanlegg på fjernstyrt stasjon \\ - Gi muntlig tillatelse i forbindelse med betjening av veisikringsanlegg på stasjonen\\ - Tidsutløsning \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av KL \\ - Betjening av lys\\ **Akustisk alarm:**\\ Betjene akustisk alarm ved å:\\ - kvittere alarm \\ - resette alarm \\ - legge inn kommentar \\ - koble ut akustisk alarm \\ - teste akustisk alarm\\ **Alarm og feilhåndtering:**\\ - Betjene varsler/alarmer \\ -Håndtere feilhendelser \\ \\ Utføre korrekt føring av driftsdagbok \\ Betjening av toglederstrekning i annen TSS:\\ - Overta andre toglederstrekninger \\ - Tvangs overta andre toglederstrekninger\\ Rutedatabase:\\ Gjøre rede for hvordan:\\ - Kopiere en ruteplan \\ - Utarbeide en ruteplan \\ - Endre en ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ - Innstille tog \\ \\ **Automatisk togledelse (ATL)** **ved endring i rutedatabase**\\ Gjøre rede for:\\ - ATLs virkemåte ved endring i rutedatabase\\ - Hva togleder må gjøre ved endring i rutedatabasen\\ Kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal:\\ - Utføre kontroll av indikeringer \\ - Utføre kontroll av kommunikasjon \\ - Legge sporveksler korrekt og ev. stille skiftevei\\ - Legge veisikringsanlegg på linjen med innkoblingsfelt på stasjon \\ - Utføre Sperring av linjeblokk\\ - Fjerne ATL, automatisk gjennomgangsdrift og magasinerte togveier\\  |                                                       |
 +
 +
  
lp_tr/opplaeringsplan_railmanager.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)