Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2021/05/10 14:26] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2021/05/10 15:32] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 3: | Linje 3: | ||
- | ==== Læreplan for lokal opplæring av togleder ved Trafikkstyringssentralen ==== | ||
+ | ^ Læreplan for: | Toginformatør | ||
+ | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
- | **Eier av læreplanen: | ||
- | **Utarbeidet av:** Fagansvarlig toginformasjon i Framføringssikkerhet, | ||
- | **Hensikt og omfang:** \\ \\ | ||
- | ==== 1. Betegnelse på opplæringen ==== | ||
- | Læreplan for toginformatører | + | ==== Eier av læreplanen |
- | Læreplan for: | + | |
- | Kravstiller kompetanse: | + | |
- | Eier av læreplanen | + | |
Trafikkdirektør i Drift og teknologi | Trafikkdirektør i Drift og teknologi | ||
- | Utarbeidet av | + | |
+ | ==== Utarbeidet av ==== | ||
Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon | ||
- | Dokumentasjon av opplæringen | + | |
+ | ==== Dokumentasjon av opplæringen | ||
Registreres i DRIV. | Registreres i DRIV. | ||
- | Hovedmål for opplæringen | + | |
- | Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner. Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | + | ==== Hovedmål for opplæringen |
- | Arbeidsform | + | Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner. |
+ | |||
+ | ==== Arbeidsform | ||
Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, | Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, | ||
- | Innlæringsmål for kunnskaper | + | |
- | Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | + | ==== Innlæringsmål ==== |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, | + | === Innlæringsmål for kunnskaper |
- | Kandidaten skal ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. | + | |
- | Innlæringsmål for ferdigheter | + | |
- | Kandidaten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | + | |
- | Kandidaten skal kunne betjene kundeinformasjonssystemet. | + | |
- | Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. | + | === Innlæringsmål for ferdigheter |
- | Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/ | + | |
- | Innlæringsmål for generell kompetanse | + | |
- | Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. | + | |
- | Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, | + | |
- | Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, | + | === Innlæringsmål for generell kompetanse |
- | Krav til pensum | + | |
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | ==== Krav til pensum | ||
Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK). | Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK). | ||
- | Krav til praksis | + | |
- | Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene. | + | ==== Krav til praksis |
+ | Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene.\\ | ||
Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, | Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, | ||
- | Prinsipper for prøving / sertifisering | + | |
- | Vurdering under opplæring | + | ==== Prinsipper for prøving / sertifisering |
- | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift. | + | === Vurdering under opplæring |
+ | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift.\\ | ||
Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått. | Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått. | ||
- | Bestått | + | |
+ | === Bestått | ||
Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
- | Ikke bestått | + | |
- | Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | ==== Ikke bestått |
+ | Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.\\ | ||
Instruktør melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå. | Instruktør melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå. | ||
- | Kontrollprøve | + | |
- | Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral. | + | === Kontrollprøve |
- | Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet. | + | Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral.\\ |
- | Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, | + | Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet.\\ |
- | Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, | + | Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, |
+ | Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, | ||
Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen også, har studenten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes. | Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen også, har studenten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes. | ||
- | Klage på Kontrollprøve | + | |
- | Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt. | + | ==== Klage på Kontrollprøve |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt.\\ |
- | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
- | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral. | + | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse.\\ |
- | Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, | + | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral.\\ |
- | Godkjenning av Læreplan | + | Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. |
+ | |||
+ | ==== Godkjenning av Læreplan | ||
Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse 11.12.2019 | Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse 11.12.2019 | ||
- | Revisjonshistorikk | + | |
+ | ==== Revisjonshistorikk | ||
Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon. | Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon. | ||
- | Versjon Dato Beskrivelse av endring | + | |
- | 000 2019-04-25 Dokument opprettet | + | |
- | 001 2019-08-28 Revidert etter høringsfristen 12.07.2019 | + | |
- | 002 2019-11-15 Revidert | + | |
- | 003 2019-12-11 Kompetansekode etablert i Agresso | + | |
- | 004 2021-05-07 Revidert | + | |