Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2021/05/10 15:32] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | |||
- | ====== Læreplan for lokal opplæring av toginformatør ====== | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ^ Læreplan for: | Toginformatør | ||
- | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Trafikkdirektør i Drift og teknologi | ||
- | |||
- | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon | ||
- | |||
- | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Registreres i DRIV. | ||
- | |||
- | ==== Hovedmål for opplæringen ==== | ||
- | Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner. \\ Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | ||
- | |||
- | ==== Arbeidsform ==== | ||
- | Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, | ||
- | |||
- | ==== Innlæringsmål ==== | ||
- | === Innlæringsmål for kunnskaper === | ||
- | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, | ||
- | * Kandidaten skal ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. | ||
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. | ||
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. | ||
- | * Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. | ||
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. | ||
- | |||
- | === Innlæringsmål for ferdigheter === | ||
- | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
- | * Kandidaten skal kunne betjene kundeinformasjonssystemet. | ||
- | * Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. | ||
- | * Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | === Innlæringsmål for generell kompetanse === | ||
- | * Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. | ||
- | * Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, | ||
- | * Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, | ||
- | |||
- | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK). | ||
- | |||
- | ==== Krav til praksis ==== | ||
- | Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene.\\ | ||
- | Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, | ||
- | |||
- | ==== Prinsipper for prøving / sertifisering ==== | ||
- | === Vurdering under opplæring === | ||
- | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift.\\ | ||
- | Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått. | ||
- | |||
- | === Bestått === | ||
- | Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
- | |||
- | ==== Ikke bestått ==== | ||
- | Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.\\ | ||
- | Instruktør melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå. | ||
- | |||
- | === Kontrollprøve === | ||
- | Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral.\\ | ||
- | Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet.\\ | ||
- | Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, | ||
- | Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, | ||
- | Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen også, har studenten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes. | ||
- | |||
- | ==== Klage på Kontrollprøve ==== | ||
- | Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt.\\ | ||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
- | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse.\\ | ||
- | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral.\\ | ||
- | Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. \\ Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, | ||
- | |||
- | ==== Godkjenning av Læreplan ==== | ||
- | Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse 11.12.2019 | ||
- | |||
- | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
- | Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon. | ||
- | |||
- | |||