Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2021/05/10 15:00] – chrane | lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2024/06/03 15:00] (nåværende versjon) – chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 4: | Linje 4: | ||
- | ^ Læreplan for: | Toginformatør | + | ^ Læreplan for: | Toginformatør |
- | ^ Kravstiller kompetanse: | + | ^ Kravstiller kompetanse: |
==== Eier av læreplanen ==== | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Trafikkdirektør | + | Direktør |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon | + | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. |
- | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | + | |
+ | ==== 1.Kompetansekrav ==== | ||
+ | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for operativ kunde- og trafikkinformasjon. | ||
+ | |||
+ | ==== 2.Dokumentasjon av opplæringen | ||
Registreres i DRIV. | Registreres i DRIV. | ||
- | ==== Hovedmål | + | |
- | Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet | + | Registrering av kompetanse: |
- | ==== Arbeidsform ==== | + | * Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen som sendes linjeleder og fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. |
- | Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, | + | * Linjeleder arkiverer dette skjemaet i personalmappen i 360. |
+ | |||
+ | |Oppfølgingssamtaler |Personalmappe i saksrom 360| | ||
+ | |Sensorgodkjenning |Personalmappe i saksrom 360| | ||
+ | Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint | ||
+ | |||
+ | ==== 3.Innledning ==== | ||
+ | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger | ||
+ | |||
+ | Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal: | ||
+ | - sørge for at kundene til enhver tid har oppdatert og riktig informasjon om trafikkbildet, | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | ||
+ | |||
+ | Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet | ||
+ | Det kreves egeninnsats under opplæringen | ||
+ | |||
+ | === Krav til forkunnskaper: | ||
+ | * minimum tre år videregående skole | ||
+ | * gode muntlige og skriftlige kunnskaper i norsk og engelsk | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 4.Hovedmål | ||
+ | Opplæringen skal:\\ | ||
+ | * Gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet | ||
+ | * Betjene | ||
+ | * Få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner | ||
+ | |||
+ | Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | ||
=== Innlæringsmål for kunnskaper === | === Innlæringsmål for kunnskaper === | ||
- | Kandidaten | + | Medarbeider |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, | + | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. |
- | Kandidaten skal ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. | + | |
- | ==== Innlæringsmål for ferdigheter | + | |
- | Kandidaten | + | |
- | Kandidaten skal kunne betjene | + | |
- | Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. | + | === Innlæringsmål for ferdigheter === |
- | Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/ | + | Medarbeider |
- | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse | + | * gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. |
- | Kandidaten | + | |
- | Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, | + | |
- | Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, | + | |
- | ==== Krav til pensum | + | === Innlæringsmål for generell kompetanse === |
- | Pensum omhandler Håndbok | + | Medarbeider |
- | ==== Krav til praksis ==== | + | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. |
- | Kandidaten skal få opplæring | + | |
- | Kandidaten | + | |
- | ==== Prinsipper for prøving / sertifisering ==== | + | |
+ | |||
+ | ==== 5. Pensum | ||
+ | Det er krav til at pensum skal omhandle: | ||
+ | * Tekstbanken | ||
+ | * Kryssingsinstrukser (ORV) | ||
+ | * Strekningsbeskrivelser | ||
+ | * Trafikkoperativ kunnskap (TOK) | ||
+ | * Linjekart | ||
+ | * Regelverk for operativt personell (ORV), Kunde- og trafikkinformasjon | ||
+ | |||
+ | ==== 6. Teori og praksis ==== | ||
+ | === Varighet på teori og praksis | ||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 20 dager og består av: | ||
+ | |||
+ | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i informasjonssystemene på tjenestestedet. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. | ||
+ | |||
+ | === Praksis | ||
+ | * Opplæring | ||
+ | * Medarbeideren | ||
+ | |||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan. | ||
+ | |||
+ | === Antall deltakere | ||
+ | * Maks 4 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | ||
+ | * Maks 2 medarbeidere i praktisk opplæring på samme vakt. Kan variere etter lokale forhold. | ||
+ | * Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme toginformatør/ | ||
+ | * Gruppeleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon er ansvarlig for å utpeke lokal veileder. Kan variere etter lokale forhold. | ||
+ | |||
+ | ==== 7. Opplæringspersonell og sensor ==== | ||
+ | === 7.1 Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensor === | ||
+ | |||
+ | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | * Erfaring som operativ kunde- og trafikkinformatør | ||
+ | * Gjennomført instruktørkurs i regi av Enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur | ||
+ | |||
+ | Sensor skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | * Erfaring som operativ kunde- og trafikkinformatør | ||
+ | * Gjennomført sensorkurs/ | ||
+ | |||
+ | === 7.2 Retningslinjer for sensor === | ||
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur. | ||
+ | |||
+ | Det kreves at sensur gjennomføres av 2 sensorer samtidig for alle eksamener. | ||
+ | |||
+ | ==== 8. Eksamen ==== | ||
+ | === 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering === | ||
+ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | ||
+ | |**Karakter** |**Praktisk/ | ||
+ | |5 |Bestått\\ Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |4 |Bestått\\ Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |3 |Bestått\\ Medarbeider viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |2 |Ikke bestått\\ Medarbeider viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |1 |Ikke bestått\\ Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| | ||
+ | |0 |Eksamen ikke gjennomført.| | ||
=== Vurdering under opplæring === | === Vurdering under opplæring === | ||
- | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. | + | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. |
- | Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått. | + | |
- | === Bestått | + | === Avsluttende prøve |
- | Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | Avsluttende prøve |
- | === Ikke bestått === | + | Avsluttende prøve |
- | Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | Etter den praktiske prøven skal medarbeideren |
- | Instruktør melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå. | + | Dersom kandidaten ikke består |
- | === Kontrollprøve === | + | |
- | Kontrollprøven | + | Får kandidaten ikke bestått på kontinuasjonseksamen |
- | Kontrollprøven | + | |
- | Etter den praktiske prøven skal kandidaten | + | === 8.2 Praktisk/ |
- | Dersom kandidaten ikke består | + | Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk/ |
- | Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen | + | |
- | === Klage på Kontrollprøve | + | === 8.3 Eksamen === |
- | Kandidaten | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre en bestemt funksjon. |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | * På praktisk eksamen tillates primært Tekstbanken, |
- | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen | + | * På muntlig eksamen tillates ingen hjelpemidler. |
- | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral. | + | * Den muntlig/ |
- | Ved klage på Kontrollprøve | + | * Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, |
- | ==== Godkjenning av Læreplan | + | |
- | Læreplan | + | ==== 9. Klage på eksamen ==== |
- | ==== Revisjonshistorikk | + | === 9.1 Klage på praktisk/ |
- | Revideres ved behov. I tillegg anbefales | + | Kandidat |
+ | |||
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | |||
+ | Kandidaten sender klagen til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klage er 1 virkedag | ||
+ | |||
+ | Ved klage på praktisk/ | ||
+ | |||
+ | ==== 10. Fusk ==== | ||
+ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper. Egne notater kan ikke benyttes under praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | ||
+ | |||
+ | ==== 11. Repetisjon av opplæring | ||
+ | Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal delta på årlig | ||
+ | |||
+ | |||