Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2021/03/16 13:24] torgeir_blesvik opprettet |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2023/06/28 10:19] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 3: | Linje 3: | ||
|Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger| | |Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger| | ||
- | |Kravstiller kompetanse: | + | |Kravstiller kompetanse: |
**Eier av læreplanen** \\ | **Eier av læreplanen** \\ | ||
- | Konserndirektør | + | Direktør |
**Utarbeidet av** \\ | **Utarbeidet av** \\ | ||
Linje 12: | Linje 12: | ||
**Henvisning til gjeldende kompetansekrav** \\ | **Henvisning til gjeldende kompetansekrav** \\ | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
**Agressokode** \\ | **Agressokode** \\ | ||
Linje 19: | Linje 19: | ||
- FO1014 - Ruteplanlegger | - FO1014 - Ruteplanlegger | ||
- | **Dokumentasjon av opplæringen** \\ | + | **Dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve** \\ |
- | Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen. \\ | + | |
- | Skjema | + | Registrering av kompetanse: |
+ | * Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen | ||
+ | * Leder Operativ ruteplan arkiverer dette skjemaet | ||
+ | * Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur koordinerer med Bane NOR Jernbaneskolen om registrering av bestått avsluttende eksamener i DRIV. | ||
+ | * I tillegg sørger Bane NOR Jernbaneskolen for at den nyutdannede operativ ruteplanlegger meldes på kontrollprøve for togleder etter avtale. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |Oppfølgingssamtaler\\ | Personalmappe i saksrom 360| | ||
+ | |Sensorgodkjenning\\ |Personalmappe i saksrom 360 | | ||
+ | |Avsluttende praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint | ||
- | **Krav til forkunnskaper** \\ | ||
- | Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen | ||
- | «toglederprøven», | ||
==== Innledning ===== | ==== Innledning ===== | ||
- | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ | + | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ |
Operativ ruteplanlegger skal: \\ | Operativ ruteplanlegger skal: \\ | ||
- | - motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet | + | - motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet |
- | - oppdatere gjeldende ruteplan og plan for arbeider | + | - oppdatere gjeldende ruteplan |
- | - utarbeide kunngjøringer | + | - utarbeide kunngjøringer, grafiske ruter (dagsgrafer) |
Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | ||
Linje 39: | Linje 47: | ||
Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
- | {{laereplan_for_operativ_ruteplanlegger_Image_0.png}} | + | {{: |
**Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet** \\ | **Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet** \\ | ||
- | Togdriftsleder | + | Leder Operativ ruteplan |
+ | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Loggboken, progresjon, egnethet og ev. iverksettelse av forbedringstiltak skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.\\ \\ | ||
+ | Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, | ||
+ | **Krav til forkunnskaper** | ||
+ | Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen «toglederprøven». | ||
- | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Loggboken, progresjon, egenhet og ev. iverksettelse av forbedringstiltak skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | ||
- | Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, | + | ==== Hovedmål ==== |
- | **Hovedmål** \\ | ||
Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ | Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ | ||
- | Medarbeider vil få god systemforståelse, | + | Medarbeider vil få god systemforståelse, |
+ | * bruke tekniske systemer | ||
+ | * se det totale trafikkbildet | ||
+ | * få forståelse for informasjon og faktorer som må vektlegges for å utføre operativ kapasitetsfordeling | ||
**Innlæringsmål for kunnskaper** \\ | **Innlæringsmål for kunnskaper** \\ | ||
- | - Medarbeider skal kunne gjøre rede for årlig kapasitetsfordeling | + | Medarbeider skal: |
- | | + | * kjenne til årlig kapasitetsfordeling |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
+ | | ||
**Innlæringsmål for ferdigheter** \\ | **Innlæringsmål for ferdigheter** \\ | ||
- | - Medarbeider skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | + | Medarbeider skal: |
- | | + | * kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer |
- | | + | |
- | | + | |
+ | | ||
**Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ | **Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ | ||
- | - Medarbeider skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | + | Medarbeider skal: |
- | | + | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, |
+ | | ||
**Krav til pensum** \\ | **Krav til pensum** \\ | ||
Pensum omhandler: | Pensum omhandler: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
**Varighet på teori og praksis** \\ | **Varighet på teori og praksis** \\ | ||
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | ||
+ | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 60 dager og består av:\\ \\ | ||
+ | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca 3.mnd. | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan |
- | + | ||
- | Opplæringen består av ca. 4 dager teoriundervisning (2 dager generell teori, 1 dag med fagansvarlig plansystemer og 1 dag med fagansvarlig prosessdokumentasjon) og ca. 8 dager med kurs på tekniske systemer. Den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og konstruksjon av ruter. | + | |
- | + | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan. | + | |
**Antall deltakere** \\ | **Antall deltakere** \\ | ||
- | Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | + | * Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. |
+ | * Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/ | ||
+ | * Leder Operativ ruteplan er ansvarlig for å utpeke lokal veileder | ||
- | Maks 2 deltakere kan delta under praktisk opplæring. Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/ | ||
- | Togdriftsleder er ansvarlig for å utpeke lokal veileder. | + | **Kompetansekrav til opplæringspersonell |
- | + | ||
- | **Kompetansekrav til opplæringspersonell** \\ | + | |
Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
- | + | * Erfaring | |
- | - Utdannet | + | |
- | | + | |
Sensor skal ha følgende kompetanse: | Sensor skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | * Erfaring som operativ ruteplanlegger | ||
+ | * Gjennomført sensorkurs/ | ||
- | - God kunnskap om Bane NORs styringssystem | ||
- | - Utdannet som operativ ruteplanlegger | ||
- | - Erfarings som operativ ruteplanlegger | ||
- | - Fagansvarlig plansystemer (BEST, TPS og FIDO) | ||
- | - Gjennomført sensorkurs | ||
==== Eksamen ==== | ==== Eksamen ==== | ||
Linje 134: | Linje 147: | ||
**Retningslinjer for sensor** | **Retningslinjer for sensor** | ||
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur. | ||
**Skriftlig og praktisk/ | **Skriftlig og praktisk/ | ||
- | Det oppnevnes | + | Leder Operativ ruteplan melder inn behov til leder Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur om utarbeidelse av oppgavesett. \\ \\ |
+ | Det skal utarbeides | ||
+ | Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk | ||
- | Det utarbeides to oppgavesett til praktisk muntlig eksamen. | ||
**Eksamener** \\ | **Eksamener** \\ | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon. |
- | + | | |
- | På skriftlig eksamen tillates | + | |
- | + | | |
- | For praktisk/ | + | |
- | + | ||
- | Varighet eksamen: | + | |
- | + | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, | + | |
Linje 159: | Linje 167: | ||
**Klage på skriftlig eksamen** \\ | **Klage på skriftlig eksamen** \\ | ||
- | Leder Ruteplan i kunde og trafikkdivisjonen | + | Leder Operativ ruteplan |
+ | Medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | ||
+ | Leder Operativ ruteplan oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Den nye sensoren og en representant fra enhet Kompetansestyring og sikkerhetskultur utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.\\ \\ | ||
+ | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | ||
- | |||
- | Leder Ruteplan oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av Leder Ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | ||
- | |||
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
**Klage på muntlig og praktisk/ | **Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ | + | Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Medarbeider trenger ikke begrunne hvorfor |
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av medarbeiders prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | Medarbeider sender klagen til leder Operativ ruteplan. Frist for å sende klage er 1 virkedag etter mottatt eksamensresultat eller 1 virkedag etter mottatt begrunnelse. Leder Operativ ruteplan oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Den nye sensoren som utpekes av Leder Operativ ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.\\ \\ | ||
+ | Ved klage på praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom medarbeider får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og medarbeider har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere medarbeider. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere medarbeiders prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk eksamen. | ||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Medarbeider prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
- | |||
- | Medarbeider sender klagen til Leder Ruteplan. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Leder Ruteplan oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av Leder Ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | ||
- | |||
- | Ved klage på praktisk/ | ||
**Fusk** \\ | **Fusk** \\ | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, og slik at teksten framstår som kandidatens egen.\\ \\ |
+ | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Operativ Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Leder Ruteplan rapporterer hendelsen videre til medarbeider leder. | ||
**Repetisjon av opplæring** \\ | **Repetisjon av opplæring** \\ | ||
- | Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger. | + | Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger |
- | Deltakelsen registreres | + | |
- | + | ||
- | Revisjonshistorikk | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | | Versjon\\ | ||
- | | 000 | 2016-03-22 | ||
- | | 001 | 2017-05-11 | ||
- | | 002 | 2019-03-15 | ||