Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Siste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2023/06/28 10:19] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2023/06/28 11:32] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 11: | Linje 11: | ||
Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen. | Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen. | ||
- | **Henvisning til gjeldende | + | ==== 1.kompetansekrav |
Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | ||
- | **Agressokode** \\ | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- | | + | |
- | **Dokumentasjon av opplæringen, | + | |
+ | ==== 2. Dokumentasjon av opplæringen, | ||
Registrering av kompetanse: | Registrering av kompetanse: | ||
Linje 35: | Linje 35: | ||
- | ==== Innledning ===== | + | ==== 3. Innledning ===== |
Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kapasitetsfordeling på en sikker og effektiv måte.\\ \\ | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kapasitetsfordeling på en sikker og effektiv måte.\\ \\ | ||
Linje 57: | Linje 57: | ||
- | ==== Hovedmål ==== | + | ==== 4. Hovedmål ==== |
Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ | Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ | ||
Linje 88: | Linje 88: | ||
- | **Krav | + | ==== 5. Pensum ==== |
- | Pensum omhandler:\\ | + | |
+ | Det er krav til at pensum | ||
* Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) | * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) | ||
* Strekningsbeskrivelsen (SJN) | * Strekningsbeskrivelsen (SJN) | ||
Linje 98: | Linje 99: | ||
* Brukerveiledninger for verktøy og systemer | * Brukerveiledninger for verktøy og systemer | ||
+ | ==== 6. Teori og praksis ==== | ||
**Varighet på teori og praksis** \\ | **Varighet på teori og praksis** \\ | ||
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | ||
Linje 106: | Linje 107: | ||
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan. | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan. | ||
- | **Antall deltakere** | + | **Antall deltakere** |
* Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | * Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | ||
* Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/ | * Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/ | ||
* Leder Operativ ruteplan er ansvarlig for å utpeke lokal veileder | * Leder Operativ ruteplan er ansvarlig for å utpeke lokal veileder | ||
- | + | ==== 7. Opplæringspersonell og sensor ==== | |
- | **Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensor** \\ \\ | + | === 7.1 Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensor |
Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
* Erfaring som operativ ruteplanlegger | * Erfaring som operativ ruteplanlegger | ||
Linje 122: | Linje 123: | ||
- | ==== Eksamen ==== | + | === 7.2 Retningslinjer for sensor |
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur.\\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 8. Eksamen ==== | ||
- | **Prinsipper for prøving / sertifisering** \\ | + | === 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering |
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | ||
Linje 146: | Linje 151: | ||
- | **Retningslinjer for sensor** | + | === 8.2 Skriftlig og praktisk/ |
- | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur. | + | |
- | + | ||
- | **Skriftlig og praktisk/ | + | |
Leder Operativ ruteplan melder inn behov til leder Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur om utarbeidelse av oppgavesett. \\ \\ | Leder Operativ ruteplan melder inn behov til leder Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur om utarbeidelse av oppgavesett. \\ \\ | ||
Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen og sensorveiledning av instruktører ruteplanlegger og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes én sensor av leder Operativ ruteplan senest tre uker før eksamen.\\ \\ | Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen og sensorveiledning av instruktører ruteplanlegger og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes én sensor av leder Operativ ruteplan senest tre uker før eksamen.\\ \\ | ||
Linje 155: | Linje 157: | ||
- | **Eksamener** \\ | + | === 8.3 Eksamener |
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon. | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon. | ||
* På skriftlig og muntlig/ | * På skriftlig og muntlig/ | ||
Linje 163: | Linje 165: | ||
+ | ==== 9. Klage på eksamen ==== | ||
- | **Klage på eksamen** | + | === 9.1 Klage på skriftlig eksamen |
- | + | ||
- | **Klage på skriftlig eksamen** \\ | + | |
Leder Operativ ruteplan skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | Leder Operativ ruteplan skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
Medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | Medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | ||
Linje 173: | Linje 174: | ||
- | **Klage på muntlig og praktisk/ | + | === 9.2 Klage på muntlig og praktisk/ |
Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Medarbeider trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ | Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Medarbeider trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ | ||
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av medarbeiders prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av medarbeiders prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
Linje 180: | Linje 181: | ||
- | **Fusk** \\ | + | ==== 10. Fusk ==== |
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, og slik at teksten framstår som kandidatens egen.\\ \\ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, og slik at teksten framstår som kandidatens egen.\\ \\ | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Operativ Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Operativ Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | ||
- | **Repetisjon av opplæring** \\ | + | ==== 11. Repetisjon av opplæring |
Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger i henhold til STY-605244, kurskode 47008. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for ruteplanlegger sendes til Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur for registrering i DRIV. | Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger i henhold til STY-605244, kurskode 47008. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for ruteplanlegger sendes til Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur for registrering i DRIV. | ||