Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Siste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2021/03/16 13:24] torgeir_blesvik opprettet |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2023/06/28 11:32] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 3: | Linje 3: | ||
|Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger| | |Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger| | ||
- | |Kravstiller kompetanse: | + | |Kravstiller kompetanse: |
**Eier av læreplanen** \\ | **Eier av læreplanen** \\ | ||
- | Konserndirektør | + | Direktør |
**Utarbeidet av** \\ | **Utarbeidet av** \\ | ||
Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen. | Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen. | ||
- | **Henvisning til gjeldende | + | ==== 1.kompetansekrav |
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
- | **Agressokode** \\ | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- | | + | |
- | **Dokumentasjon av opplæringen** \\ | ||
- | Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen. \\ | ||
- | Skjema sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, | ||
- | **Krav til forkunnskaper** \\ | + | ==== 2. Dokumentasjon av opplæringen, |
- | Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen | + | |
- | «toglederprøven», | + | |
- | ==== Innledning ===== | + | Registrering av kompetanse: |
+ | * Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen som sendes både til enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur og leder Operativ ruteplan. | ||
+ | * Leder Operativ ruteplan arkiverer dette skjemaet i personalmappen i 360. | ||
+ | * Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur koordinerer med Bane NOR Jernbaneskolen om registrering av bestått avsluttende eksamener i DRIV. | ||
+ | * I tillegg sørger Bane NOR Jernbaneskolen for at den nyutdannede operativ ruteplanlegger meldes på kontrollprøve for togleder etter avtale. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |Oppfølgingssamtaler\\ | Personalmappe i saksrom 360| | ||
+ | |Sensorgodkjenning\\ |Personalmappe i saksrom 360 | | ||
+ | |Avsluttende praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3. Innledning ===== | ||
- | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ | + | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ |
Operativ ruteplanlegger skal: \\ | Operativ ruteplanlegger skal: \\ | ||
- | - motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet | + | - motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet |
- | - oppdatere gjeldende ruteplan og plan for arbeider | + | - oppdatere gjeldende ruteplan |
- | - utarbeide kunngjøringer | + | - utarbeide kunngjøringer, grafiske ruter (dagsgrafer) |
Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | ||
Linje 39: | Linje 47: | ||
Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
- | {{laereplan_for_operativ_ruteplanlegger_Image_0.png}} | + | {{: |
**Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet** \\ | **Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet** \\ | ||
- | Togdriftsleder | + | Leder Operativ ruteplan |
+ | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Loggboken, progresjon, egnethet og ev. iverksettelse av forbedringstiltak skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.\\ \\ | ||
+ | Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, | ||
+ | **Krav til forkunnskaper** | ||
+ | Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen «toglederprøven». | ||
- | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Loggboken, progresjon, egenhet og ev. iverksettelse av forbedringstiltak skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | ||
- | Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, | + | ==== 4. Hovedmål ==== |
- | **Hovedmål** \\ | ||
Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ | Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ | ||
- | Medarbeider vil få god systemforståelse, | + | Medarbeider vil få god systemforståelse, |
+ | * bruke tekniske systemer | ||
+ | * se det totale trafikkbildet | ||
+ | * få forståelse for informasjon og faktorer som må vektlegges for å utføre operativ kapasitetsfordeling | ||
**Innlæringsmål for kunnskaper** \\ | **Innlæringsmål for kunnskaper** \\ | ||
- | - Medarbeider skal kunne gjøre rede for årlig kapasitetsfordeling | + | Medarbeider skal: |
- | | + | * kjenne til årlig kapasitetsfordeling |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
+ | | ||
**Innlæringsmål for ferdigheter** \\ | **Innlæringsmål for ferdigheter** \\ | ||
- | - Medarbeider skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | + | Medarbeider skal: |
- | | + | * kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer |
- | | + | |
- | | + | |
+ | | ||
**Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ | **Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ | ||
- | - Medarbeider skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | + | Medarbeider skal: |
- | | + | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, |
+ | | ||
- | **Krav til pensum** \\ | ||
- | Pensum omhandler: | ||
- | - Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og (Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ)) | ||
- | - Strekningsbeskrivelsen (SJN) | ||
- | - Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) | ||
- | - Prosessdokumentasjon i styringssystemet | ||
- | - Network Statement | ||
- | - Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) | ||
- | - Brukerveiledninger for datasystemer | ||
+ | ==== 5. Pensum ==== | ||
+ | |||
+ | Det er krav til at pensum skal omhandle: | ||
+ | * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) | ||
+ | * Strekningsbeskrivelsen (SJN) | ||
+ | * Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) | ||
+ | * Prosessdokumentasjon i styringssystemet | ||
+ | * Network Statement | ||
+ | * Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) | ||
+ | * Brukerveiledninger for verktøy og systemer | ||
+ | |||
+ | ==== 6. Teori og praksis ==== | ||
**Varighet på teori og praksis** \\ | **Varighet på teori og praksis** \\ | ||
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | ||
+ | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 60 dager og består av:\\ \\ | ||
+ | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. | ||
- | Opplæring gjennomføres | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes |
- | Opplæringen består av ca. 4 dager teoriundervisning (2 dager generell teori, | + | **Antall deltakere** |
+ | * Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | ||
+ | * Maksimum | ||
+ | * Leder Operativ ruteplan er ansvarlig for å utpeke lokal veileder | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan. | + | ==== 7. Opplæringspersonell |
+ | === 7.1 Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensor === | ||
+ | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | * Erfaring som operativ ruteplanlegger | ||
+ | * Gjennomført instruktørkurs i regi av Enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur | ||
- | **Antall deltakere** \\ | + | Sensor skal ha følgende kompetanse: |
- | Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | + | |
+ | | ||
- | Maks 2 deltakere kan delta under praktisk opplæring. Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/ | ||
- | Togdriftsleder er ansvarlig | + | === 7.2 Retningslinjer for sensor === |
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs | ||
- | **Kompetansekrav til opplæringspersonell** \\ | ||
- | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
- | - Utdannet som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) | + | ==== 8. Eksamen ==== |
- | - Erfaring som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) | + | |
- | Sensor skal ha følgende kompetanse: | + | === 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering |
- | + | ||
- | - God kunnskap om Bane NORs styringssystem | + | |
- | - Utdannet som operativ ruteplanlegger | + | |
- | - Erfarings som operativ ruteplanlegger | + | |
- | - Fagansvarlig plansystemer (BEST, TPS og FIDO) | + | |
- | - Gjennomført sensorkurs | + | |
- | + | ||
- | ==== Eksamen ==== | + | |
- | + | ||
- | **Prinsipper for prøving / sertifisering** \\ | + | |
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | ||
Linje 133: | Linje 151: | ||
- | **Retningslinjer | + | === 8.2 Skriftlig og praktisk/ |
+ | Leder Operativ ruteplan melder inn behov til leder Enheten | ||
+ | Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen og sensorveiledning av instruktører ruteplanlegger og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes én sensor | ||
+ | Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk eksamen med sensorveiledning av instruktører ruteplanlegger og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes én sensor av leder Operativ ruteplan senest tre uker før eksamen. | ||
- | **Skriftlig og praktisk/ | ||
- | Det oppnevnes to sensorer, en av leder Ruteplan, og en av togdriftsleder. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av sensorene og godkjennes av Leder Ruteplan. | ||
- | Det utarbeides to oppgavesett til praktisk muntlig eksamen. | + | === 8.3 Eksamener |
- | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon. | |
- | **Eksamener** \\ | + | |
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon | + | |
- | + | | |
- | På skriftlig eksamen tillates | + | |
- | + | ||
- | For praktisk/ | + | |
- | + | ||
- | Varighet eksamen: | + | |
- | + | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | **Klage på eksamen** | + | |
- | + | ||
- | **Klage på skriftlig eksamen** \\ | + | |
- | Leder Ruteplan i kunde og trafikkdivisjonen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | |
- | + | ||
- | Leder Ruteplan oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av Leder Ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | + | |
- | + | ||
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | + | |
- | + | ||
- | **Klage på muntlig og praktisk/ | + | |
- | Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ | + | |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Medarbeider prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | ==== 9. Klage på eksamen |
- | Medarbeider sender klagen til Leder Ruteplan. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Leder Ruteplan | + | === 9.1 Klage på skriftlig eksamen === |
+ | Leder Operativ ruteplan skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
+ | Medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | ||
+ | Leder Operativ ruteplan | ||
+ | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | Ved klage på praktisk/ | ||
- | **Fusk** | + | === 9.2 Klage på muntlig og praktisk/ |
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold | + | Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Medarbeider trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ |
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper | ||
+ | Medarbeider sender klagen til leder Operativ ruteplan. Frist for å sende klage er 1 virkedag etter mottatt eksamensresultat eller 1 virkedag etter mottatt begrunnelse. Leder Operativ ruteplan oppnevner en ny sensor | ||
+ | Ved klage på praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom medarbeider får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og medarbeider har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere medarbeider. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere medarbeiders prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Leder Ruteplan rapporterer hendelsen videre til medarbeider leder. | ||
- | **Repetisjon av opplæring** \\ | + | ==== 10. Fusk ==== |
- | Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger. \\ | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, og slik at teksten framstår som kandidatens egen.\\ \\ |
- | Deltakelsen registreres | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Operativ Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse |
+ | ==== 11. Repetisjon av opplæring ==== | ||
+ | Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger i henhold til STY-605244, kurskode 47008. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for ruteplanlegger sendes til Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur for registrering i DRIV. | ||
- | Revisjonshistorikk | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | | Versjon\\ | ||
- | | 000 | 2016-03-22 | ||
- | | 001 | 2017-05-11 | ||
- | | 002 | 2019-03-15 | ||