lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2021/03/16 13:24]
torgeir_blesvik opprettet
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2023/06/28 11:32]
chrane
Linje 3: Linje 3:
  
 |Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger| |Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger|
-|Kravstiller kompetanse:\\ |Direktør Ruteplan|+|Kravstiller kompetanse:\\ |Leder Operativ ruteplan|
  
 **Eier av læreplanen** \\ **Eier av læreplanen** \\
-Konserndirektør Kunde og trafikkdivisjonen.+Direktør Trafikk.
  
 **Utarbeidet av** \\  **Utarbeidet av** \\ 
 Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen. Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen.
  
-**Henvisning til gjeldende kompetansekrav** \\ +==== 1.kompetansekrav ==== 
-Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. +Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. 
  
-**Agressokode** \\ 
 Relevante koder i Agresso kompetanseregister:  Relevante koder i Agresso kompetanseregister: 
  
-  FO1014 - Ruteplanlegger+  FO1014 - Ruteplanlegger
  
-**Dokumentasjon av opplæringen** \\ 
-Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen. \\ 
-Skjema sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar. 
  
-**Krav til forkunnskaper** \\ +==== 2Dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve ====
-Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen  +
-«toglederprøven», samt bestått kontrollprøven.+
  
-==== Innledning =====+Registrering av kompetanse:  
 +  * Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen som sendes både til enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur og leder Operativ ruteplan.  
 +  * Leder Operativ ruteplan arkiverer dette skjemaet i personalmappen i 360. 
 +  * Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur koordinerer med Bane NOR Jernbaneskolen om registrering av bestått avsluttende eksamener i DRIV.  
 +  * I tillegg sørger Bane NOR Jernbaneskolen for at den nyutdannede operativ ruteplanlegger meldes på kontrollprøve for togleder etter avtale. 
 + 
 + 
 +|Oppfølgingssamtaler\\ | Personalmappe i saksrom 360| 
 +|Sensorgodkjenning\\ |Personalmappe i saksrom 360 | 
 +|Avsluttende praktisk/muntlig eksamensresultat\\ |Driv | 
 + 
 +Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint 
 + 
 + 
 +==== 3. Innledning =====
    
-Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kapasitet fordeling på en sikker og effektiv måte.\\+Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kapasitetsfordeling på en sikker og effektiv måte.\\ \\
 Operativ ruteplanlegger skal: \\ Operativ ruteplanlegger skal: \\
-  - motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet +  - motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet for både jernbaneforetak og infrastrukturforvalter 
-  - oppdatere gjeldende ruteplan og plan for arbeider i spor  +  - oppdatere gjeldende ruteplan med detaljering og ferdigstillelse av planer for arbeid i spor, herunder samordning med fordeling av restkapasitet    
-  - utarbeide kunngjøringer og grafiske ruter (dagsgrafer) som grunnlag for drift og trafikkstyring+  - utarbeide kunngjøringergrafiske ruter (dagsgrafer) og eventuelt andre relevante arbeidsdokumenter som grunnlag for drift og trafikkstyring
  
 Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, prosedyrer, bruk av verktøy og strekningskunnskap som er nødvendig for å kunne utføre arbeidsoppgavene. Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, prosedyrer, bruk av verktøy og strekningskunnskap som er nødvendig for å kunne utføre arbeidsoppgavene.
Linje 39: Linje 47:
 Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
  
-{{laereplan_for_operativ_ruteplanlegger_Image_0.png}}+{{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400|}} \\ \\ 
  
 **Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet** \\  **Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet** \\ 
-Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides individuell plan for nye medarbeidere basert på opplæringsplan for operativ ruteplanlegger, samt gjennomføre samtaler i forhold til progresjon.+Leder Operativ ruteplan har ansvar for at det utarbeides individuell plan for nye medarbeidere basert på opplæringsplan for operativ ruteplanlegger, samt gjennomføre samtaler i forhold til progresjon.  
 +Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Loggboken, progresjon, egnethet og ev. iverksettelse av forbedringstiltak skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.\\ \\ 
 +Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, operativt regelverk på Banenettet og kundeportalen via Bane NORs hjemmeside i stor grad slik at medarbeider lærer å bruke systemene.\\ \\ 
 +**Krav til forkunnskaper**  
 +Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen «toglederprøven».
  
-Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Loggboken, progresjon, egenhet og ev. iverksettelse av forbedringstiltak skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.  
  
-Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, operativt regelverk på Banenettet og kundeportalen via Bane NORs hjemmeside i stor grad slik at medarbeider lærer å bruke systemene+==== 4. Hovedmål ==== 
  
-**Hovedmål** \\ 
 Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\
-Medarbeider vil få god systemforståelse, herunder å bruke tekniske systemerse det totale trafikkbildetfå forståelse for informasjon og faktorer som må vektlegges for å utføre operativ kapasitetsfordeling.+Medarbeider vil få god systemforståelse, herunder å
 +  * bruke tekniske systemer 
 +  * se det totale trafikkbildet 
 +  * få forståelse for informasjon og faktorer som må vektlegges for å utføre operativ kapasitetsfordeling
  
 **Innlæringsmål for kunnskaper** \\ **Innlæringsmål for kunnskaper** \\
-  - Medarbeider skal kunne gjøre rede for årlig kapasitetsfordeling +Medarbeider skal
-  - Medarbeider skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +  * kjenne til årlig kapasitetsfordeling 
-  - Medarbeider skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur, avtaler om sportilgang og andre tjenester, og drift og trafikkstyring +  ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  - Medarbeider skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for optimal utnyttelse av jernbanenettet, og sikker og effektiv trafikkstyring +  ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur, avtaler om sportilgang og andre tjenester, og drift og trafikkstyring 
-  - Medarbeider skal ha kunnskap om betjening av tekniske systemer.+  ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for optimal utnyttelse av jernbanenettet, og sikker og effektiv trafikkstyring 
 +  ha kunnskap om betjening av tekniske systemer beskrevet i opplæringsplan 
  
 **Innlæringsmål for ferdigheter** \\ **Innlæringsmål for ferdigheter** \\
-  - Medarbeider skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. +Medarbeider skal
-  - Medarbeider skal kunne betjene tekniske systemer +  * kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer 
-  - Medarbeider skal kunne lese og bruke grunnlagsdata +  kunne betjene tekniske systemer beskrevet i opplæringsplan 
-  - Medarbeider skal kunne fordele infrastrukturkapasitet i operativ kapasitetsfordeling+  kunne lese og bruke grunnlagsdata 
 +  kunne fordele infrastrukturkapasitet i operativ kapasitetsfordeling 
  
 **Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ **Innlæringsmål for generell kompetanse** \\
-  - Medarbeider skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og operativ ruteplanleggers ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +Medarbeider skal
-  - Medarbeider innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver+  * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og operativ ruteplanleggers ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier 
 +  * inneha nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver
  
-**Krav til pensum** \\ 
-Pensum omhandler:\\ 
-  - Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og (Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ))  
-  - Strekningsbeskrivelsen (SJN)   
-  - Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)   
-  - Prosessdokumentasjon i styringssystemet  
-  - Network Statement   
-  - Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) 
-  - Brukerveiledninger for datasystemer 
  
 +==== 5. Pensum ====
 +
 +Det er krav til at pensum skal omhandle:
 +  * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) 
 +  * Strekningsbeskrivelsen (SJN)
 +  * Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)
 +  * Prosessdokumentasjon i styringssystemet
 +  * Network Statement
 +  * Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST)
 +  * Brukerveiledninger for verktøy og systemer
 +
 +==== 6. Teori og praksis ====
 **Varighet på teori og praksis** \\ **Varighet på teori og praksis** \\
 Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.  Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. 
 +Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 60 dager og består av:\\ \\
 +Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis.  Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
  
-Opplæring gjennomføres løpet av ca 3.mnd.+Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes opplæringsplan og gjennomføringsplan.
  
-Opplæringen består av ca4 dager teoriundervisning (2 dager generell teori, dag med fagansvarlig plansystemer og 1 dag med fagansvarlig prosessdokumentasjon) og ca. 8 dager med kurs på tekniske systemer. Den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og konstruksjon av ruter.+**Antall deltakere** 
 +  * Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. 
 +  * Maksimum medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/veileder. 
 +  * Leder Operativ ruteplan er ansvarlig for å utpeke lokal veileder
  
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan.+==== 7. Opplæringspersonell og sensor ==== 
 +=== 7.1 Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensor === 
 +Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: 
 +  * Erfaring som operativ ruteplanlegger  
 +  * Gjennomført instruktørkurs i regi av Enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur
  
-**Antall deltakere** \\ +Sensor skal ha følgende kompetanse: 
-Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen.+  Erfaring som operativ ruteplanlegger 
 +  Gjennomført sensorkurs/sensorsamling 
  
-Maks 2 deltakere kan delta under praktisk opplæring. Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/veileder.  
  
-Togdriftsleder er ansvarlig for å utpeke lokal veileder+=== 7.2 Retningslinjer for sensor === 
 +Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur.\\ \\
  
-**Kompetansekrav til opplæringspersonell** \\ 
-Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: 
  
-  - Utdannet som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) +==== 8. Eksamen ====
-  - Erfaring som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger)+
  
-Sensor skal ha følgende kompetanse: +=== 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering ===
- +
-  - God kunnskap om Bane NORs styringssystem +
-  - Utdannet som operativ ruteplanlegger +
-  - Erfarings som operativ ruteplanlegger +
-  - Fagansvarlig plansystemer (BEST, TPS og FIDO) +
-  - Gjennomført sensorkurs +
- +
-==== Eksamen ==== +
- +
-**Prinsipper for prøving / sertifisering** \\+
  
 Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.
Linje 133: Linje 151:
  
  
-**Retningslinjer for sensor**+=== 8.2 Skriftlig og praktisk/muntlig eksamen === 
 +Leder Operativ ruteplan melder inn behov til leder Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur om utarbeidelse av oppgavesett. \\ \\ 
 +Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen og sensorveiledning av instruktører ruteplanlegger og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes én sensor av leder Operativ ruteplan senest tre uker før eksamen.\\ \\ 
 +Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk eksamen med sensorveiledning av instruktører ruteplanlegger og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes én sensor av leder Operativ ruteplan senest tre uker før eksamen.
  
-**Skriftlig og praktisk/muntlig eksamen** \\ 
-Det oppnevnes to sensorer, en av leder Ruteplan, og en av togdriftsleder. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av sensorene og godkjennes av Leder Ruteplan.  
  
-Det utarbeides to oppgavesett til praktisk muntlig eksamen +=== 8.Eksamener === 
- +Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon. 
-**Eksamener** \\ +  På skriftlig og muntlig/praktisk eksamen tillates primært TJN og SJN – men også øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet.  
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon  +  * Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 2 timer. 
- +  * Den muntlig/praktisk eksamen har en varighet på inntil 3 timer. 
-På skriftlig eksamen tillates søk i Banenettet (det medarbeideren har tilgang til i en vanlig arbeidssituasjon) som hjelpemiddel. +  Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, delmål og fagleksjoner beskrevet i læreplanopplæringsplan og gjennomføringsplan
- + 
-For praktisk/muntlig eksamen er det tillatt å brukerveiledningene. +
- +
-Varighet eksamen: +
- +
-  - Skriftlig eksamen med varighet på inntil 2 timer. +
-  - Praktisk/muntlig eksamen med varighet på inntil 3 timer +
- +
- +
-Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, delmål og fagleksjoner beskrevet i læreplan og opplæringsplan  +
- +
- +
-**Klage på eksamen** +
- +
-**Klage på skriftlig eksamen** \\  +
-Leder Ruteplan i kunde og trafikkdivisjonen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeider.  +
- +
-medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en medarbeider ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til Leder Ruteplan i kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på.  +
- +
-Leder Ruteplan oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av Leder Ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.  +
- +
-Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.  +
- +
-**Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen** \\  +
-Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Medarbeider trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +
  
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Medarbeider prestasjonEr det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeider. Ved praktisk/muntlig eksamen kan Medarbeider bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. +==== 9Klage på eksamen ====
  
-Medarbeider sender klagen til Leder RuteplanFrist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Leder Ruteplan oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av Leder Ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +=== 9.1 Klage på skriftlig eksamen ===  
 +Leder Operativ ruteplan skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjonEr det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeider.\\ \\ 
 +Medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en medarbeider ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til leder Operativ ruteplan og det må angis hva det klages på.\\ \\ 
 +Leder Operativ ruteplan oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Den nye sensoren og en representant fra enhet Kompetansestyring og sikkerhetskultur utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.\\ \\ 
 +Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
  
-Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom medarbeider får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere medarbeider. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere medarbeiders prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen.  
  
-**Fusk** \\ +=== 9.2 Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ===   
-Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingenHovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidlerulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupperplagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen+Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Medarbeider trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ 
 +Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av medarbeiders prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeider. Ved praktisk eksamen kan medarbeider bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatetBedømmelse av praktisk prestasjon kan ikke påklages.\\ \\ 
 +Medarbeider sender klagen til leder Operativ ruteplan. Frist for å sende klage er 1 virkedag etter mottatt eksamensresultat eller 1 virkedag etter mottatt begrunnelse. Leder Operativ ruteplan oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Den nye sensoren som utpekes av Leder Operativ ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.\\ \\ 
 +Ved klage på praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom medarbeider får medhold i klagenskal eksamensresultatet annulleres og medarbeider har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere medarbeider. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere medarbeiders prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk eksamen.
  
-Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Leder Ruteplan rapporterer hendelsen videre til medarbeider leder.  
  
-**Repetisjon av opplæring** \\ +==== 10. Fusk ==== 
-Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger. \\ +Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, og slik at teksten framstår som kandidatens egen.\\ \\ 
-Deltakelsen registreres Agresso+Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Operativ Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse eksamen. 
  
  
 +==== 11. Repetisjon av opplæring ====
 +Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger i henhold til STY-605244, kurskode 47008. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for ruteplanlegger sendes til Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur for registrering i DRIV.
  
-Revisjonshistorikk 
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-| Versjon\\  | Dato \\ (ÅÅÅÅ-MM-DD)  | Beskrivelse av endring               | 
-| 000        | 2016-03-22            | Dokumentet er opprettet              | 
-| 001        | 2017-05-11            | Overføring fra STY til læreplanwiki  | 
-| 002        | 2019-03-15            | Revidering av læreplan               | 
  
  
  
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_operativ_ruteplanlegger.txt · Sist endret: 2023/06/30 13:22 av chrane