Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_tr:reviderte_planer:lokal_laereplan_for_togledere [2021/11/17 11:53] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_laereplan_for_togledere [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Læreplan for lokal opplæring av togleder ved trafikkstyringssentralen ====== | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ==== Læreplan for lokal opplæring av togleder ved Trafikkstyringssentralen ==== | ||
- | |||
- | |||
- | **Eier av læreplanen: | ||
- | **Utarbeidet av:** Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, | ||
- | **Hensikt og omfang:** \\ \\ | ||
- | ==== 1. Betegnelse på opplæringen ==== | ||
- | |||
- | Læreplan for lokal opplæring – togleder beskriver krav til lokal kompetanse, krav til kvalifikasjonsnivåer samt ansvar for opplæringen. \\ \\ | ||
- | Læreplanen omfatter beskrivelse av krav til opplæring av togleder etter fullført grunnopplæring og togleder som skal læres opp på nytt tjenestested.\\ \\ | ||
- | Det skal utarbeides lokale opplæringsplaner. De lokale opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 utarbeides av og er felles for alle. Del 2 beskriver særskilte forhold for angitt trafikkstyringssentral.\\ \\ | ||
- | Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på barriere, risiko og særskilte lokale forhold i opplæringen, | ||
- | * Hvilke situasjoner er togleder en barriere?: | ||
- | * Hva er viktig i disse situasjonene? | ||
- | * Hva kan gå galt? | ||
- | * Hvilke feil kan skje? | ||
- | * Hva kan påvirke oppmerksomheten? | ||
- | * Samhandling, | ||
- | * Trafikkavvikling/ | ||
- | * Kundeinformasjon/ | ||
- | |||
- | |||
- | Læreplaner og lokale opplæringsplaner skal revideres minimum annet hvert år eller når det er endringer som krever ny praksis. | ||
- | |||
- | ==== 2. Forkunnskaper ==== | ||
- | Det henvises til gjeldende minimumskrav for kompetanse til funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. \\ \\ | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring som togleder på ny trafikkstyringssentral må ha bestått eksamen som togleder på Norsk Jernbaneskole.\\ | ||
- | Togledere som skal tjenestegjøre selvstendig på Ebicos skal fra før være godkjent togledere på Vicos med NSI sikringsanlegg og lokale forhold Oslo trafikkstyringssentral. \\ \\ | ||
- | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- | * FO1022 – togleder | ||
- | |||
- | ====3. Hovedmål ==== | ||
- | Opplæringen har som hovedmål å gi togleder gode forutsetninger for å utøve trafikkstyring ny trafikkstyringssentral på en sikker og effektiv måte. \\ \\ | ||
- | Opplæringen skal gi grunnlag for å kunne utføre selvstendig tjeneste, koordinere trafikkavviklingen i sentral, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, | ||
- | |||
- | ==== 4. Innlæringsmål ==== | ||
- | __Hva må togleder ha av ferdigheter for å kunne utføre selvstendig trafikkstyring? | ||
- | |||
- | Innlæringsmål for kunnskaper for lokal – opplæring togleder er: | ||
- | * Togleder skal ha kunnskap om lokal jernbaneinfrastruktur og om lokal trafikkstyring. | ||
- | * Togleder skal ha kunnskap om lokale forhold som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. | ||
- | * Togleder skal ha kunnskap om togleders rolle i samspill mellom de ulike funksjonen i forbindelse med lokal trafikkstyring. | ||
- | * Togleder skal ha god kunnskap om betjening av de lokale tekniske anlegg. | ||
- | * Togleder skal ha kjennskap til anbefalt praksis på ny sentral. | ||
- | |||
- | Innlæringsmål for ferdigheter for lokal – opplæring togleder: | ||
- | * Togleder skal kunne betjene de lokale tekniske anlegg. | ||
- | * Togleder skal kunne utføre selvstendig trafikkstyring på de ulike strekningene i trafikkstyirngssentralen. | ||
- | |||
- | |||
- | ==== 5. Arbeidsform ==== | ||
- | Det kreves egeninnsats av medarbeideren under lokal opplæring på ny arbeidsplass/ | ||
- | Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening. Medarbeider skal gå sammen med erfaren togleder/ | ||
- | Togleder som skal ha opplæring på ny trafikkstyringssentral skal kun gjennomføre opplæring på en banestrekning om gangen. | ||
- | Praksis på ny trafikkstyringssentral inneholder: | ||
- | * Befaring | ||
- | * Rutiner på Trafikkstyringssentral | ||
- | * Trafikkstyring | ||
- | * Sikkerhet og barrierer | ||
- | |||
- | Medarbeideren skal ha gjennomgått samtlige temaer i vedleggene til lokal opplæringsplanen. | ||
- | |||
- | Fordeling av teori og praksis i opplæringen skal beskrives i opplæringsplanen | ||
- | |||
- | ==== 6. Antall deltakere ==== | ||
- | Det er opp til hver enkel togdriftsleder hvor mange deltakere som kan delta på opplæringen samtidig | ||
- | |||
- | ==== 7. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor for lokal opplæring, er beskrevet i Agresso under funksjonene: | ||
- | * Opplæringspersonell (FO1290) | ||
- | * sensor (FO1288) | ||
- | * Godkjent på strekning eller system det gis opplæring på | ||
- | |||
- | Medarbeidere som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Opplæringspersonell skal ha opplæring om å ha med seg personer under opplæring. Personer som skal utføre utsjekk skal ha opplæring om dette. | ||
- | |||
- | |||
- | ==== 8. Pensum ==== | ||
- | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i opplæringsplanen. | ||
- | |||
- | ==== 9. Teori og praksis ==== | ||
- | Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening, hvor det legges opp til at det øves på samtlige temaer i opplæringsplanen. | ||
- | |||
- | === 9.1. Bestille praksisplass === | ||
- | Dette er ikke relevant for læreplaner og opplæringsplaner for lokal opplæring togleder. | ||
- | |||
- | === 9.2. Velge og tildele praksisplass === | ||
- | Dette er ikke relevant for læreplaner og opplæringsplaner for lokal opplæring togleder. | ||
- | |||
- | ==== 10. Oppfølging av medarbeider ==== | ||
- | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | ||
- | Togdriftsleder skal ha samtale med medarbeider når opplæringen er fullført. Under samtalen skal erfaringer ervervet under opplæringen gjennomgås og eventuelle tilbakemeldinger fra erfaren togleder og veileder skal vurderes før medarbeideren skal utføre selvstendig tjeneste | ||
- | |||
- | ==== 11. Vurdering av opplæringen ==== | ||
- | | ||
- | |||
- | === 11.1. Prøve på lokale tekniske anlegg === | ||
- | Det skal gjennomføres praktisk/ | ||
- | Prøven vurderes som bestått/ | ||
- | Hjelpemidler er ikke tiltatt under prøven | ||
- | |||
- | === 11.2. Prøve i lokale særbestemmelser og strekningskunnskap === | ||
- | Skriftlig prøve i lokale særbestemmelser og strekningskunnskap har en varighet på inntil 1,5 timer. Prøven skal avdekke om togleder innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, | ||
- | Prøven vurderes som bestått/ | ||
- | Hjelpemidler er ikke tiltatt under prøven. | ||
- | |||
- | // | ||
- | |||
- | Til lokal eksamen skal det utarbeides følgende: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Lokal opplæring i togledersentralen | ||
- | | Tekniske anlegg | ||
- | | Lokale særbestemmelser og strekningskunnskap |Skriftlig | ||
- | Lokal opplæring i togledersentral Det skal utarbeides: | ||
- | Tekniske anlegg Praktisk/ | ||
- | - fasit | ||
- | - sensorveiledning | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ==== 12. Sensor ==== | ||
- | Togdriftsleder oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for lokal strekningskunnskap skal det være en sensor fra Trafikk i Drift og teknologi. | ||
- | |||
- | ==== 13. Klage på praktisk/ | ||
- | Togleder kan be om en begrunnelse for prøveresultatet på muntlig/ | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
- | Togleder har mulighet til å klage på prøveresultater, | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk oppnevner nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.\\ \\ | ||
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | === 13.1. Fusk === | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi togleder uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk rapporteres det til togdriftsleder. Kandidaten utelukke fra videre deltakelse i eksamen. | ||
- | |||
- | ==== 14. Krav til praksis etter bestått prøve ==== | ||
- | Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige <color # | ||
- | ==== 15. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv | ||
- | |||
- | ==== 16. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv | ||