Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_for_elkraftoperator_saerskilte_forhold [2021/12/15 10:20] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_for_elkraftoperator_saerskilte_forhold [2021/12/15 10:21] chrane [Tabell] |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **TSS Sør vest** | | | | | | | **TSS Sør vest** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Strekning** | Gjøre rede for | Bergen:\\ • Seksjonering av Bergen stasjon på tvers, og risiko for overkjøring.\\ • Mulige arbeidsområder, skift med lok mot Kronstadsporet, 1000 volt koblet på Bergen omformer sin utgående 15kV U3, og begrensninger dette setter ved mangel på 1000 volt ved kulde/ lengre perioder for materiell. | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Strekning** | Gjøre rede for | **Bergen:**\\ • Seksjonering av Bergen stasjon på tvers, og risiko for overkjøring.\\ • Mulige arbeidsområder, skift med lok mot Kronstadsporet, 1000 volt koblet på Bergen omformer sin utgående 15kV U3, og begrensninger dette setter ved mangel på 1000 volt ved kulde/ lengre perioder for materiell. | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| | | Bergen – Arna (tunellen):\\ • Koblingsforutsetninger i HK anlegget.\\ • Rutiner ved brann og betjening av ventilasjon ved brann. \\ • Betjening i Fjel.\\ • Betjening av nødbelysning i tunellen. | | | | | | | **Bergen – Arna (tunellen):**\\ • Koblingsforutsetninger i HK anlegget.\\ • Rutiner ved brann og betjening av ventilasjon ved brann. \\ • Betjening i Fjel.\\ • Betjening av nødbelysning i tunellen. | | | |
| | | Arna:\\ • Befaring av Arna omformer og KL nisje \\ Ulriken. \\ • Befaring tverrnisjer mellom ny og gammel tunell med KL og HK.\\ • Områder med akseltellere, arbeid og arbeidsområder. Kunne vite hvor farepunktene (mange muligheter/ variasjoner for frakobling). | | | | | | | **Arna:**\\ • Befaring av Arna omformer og KL nisje \\ Ulriken. \\ • Befaring tverrnisjer mellom ny og gammel tunell med KL og HK.\\ • Områder med akseltellere, arbeid og arbeidsområder. Kunne vite hvor farepunktene (mange muligheter/ variasjoner for frakobling). | | | |
| | | Dale:\\ • Innkjør B har 20 promille ved Dale omformer, ligger rett ved omformer. Ligger i kurve fra Dalegården. Konsekvenser ved koblinger (endring i vekt/vanskelig å ta i gang for gods). | | | | | | | **Dale:**\\ • Innkjør B har 20 promille ved Dale omformer, ligger rett ved omformer. Ligger i kurve fra Dalegården. Konsekvenser ved koblinger (endring i vekt/vanskelig å ta i gang for gods). | | | |
| | | Bergen – Voss:\\ • Mange og lange tuneller: (konsekvens ved brann/evakuering) \\ • Ulriken – Arnanipa – Hananipa – Trollkona – Kvålsåsen. | | | | | | | **Bergen – Voss:**\\ • Mange og lange tuneller: (konsekvens ved brann/evakuering) \\ • Ulriken – Arnanipa – Hananipa – Trollkona – Kvålsåsen. | | | |
| | | Voss – Myrdal:\\ • Grunnet 1200m fall fra Finse oppnås høy temperatur/ gnistrer fra hjulgang ved nedbremsing på denne strekningen. \\ • Samarbeid og felles situasjonsforståelse mellom Brannvesen Voss/Bane NOR. \\ • Brannvogn og flatvogn på Voss.\\ • Utfordring med Stigning og kurver ved innkjør B Urdland, B Reimegrend og B Mjølfjell. Bryting av last ved gods på strekningen. \\ Kort frakobling (sek) lager problemer. | | | | | | | **Voss – Myrdal:**\\ • Grunnet 1200m fall fra Finse oppnås høy temperatur/ gnistrer fra hjulgang ved nedbremsing på denne strekningen. \\ • Samarbeid og felles situasjonsforståelse mellom Brannvesen Voss/Bane NOR. \\ • Brannvogn og flatvogn på Voss.\\ • Utfordring med Stigning og kurver ved innkjør B Urdland, B Reimegrend og B Mjølfjell. Bryting av last ved gods på strekningen. \\ Kort frakobling (sek) lager problemer. | | | |
| | | Myrdal:\\ • Frakobling og tilkoblingspunkt \\ • Start av FSL. Problemområde for LSF utan fagbrev. Rettlede som LFK. \\ • Befaring: kunnskap om stasjonen med KL og FSL`s avstand fra spor, tilkobling og trase mot Vatnahalsen og Reinungavatnet.\\ Start av Flåmsbanen. Frakobling spor 11. | | | | | | | **Myrdal:**\\ • Frakobling og tilkoblingspunkt \\ • Start av FSL. Problemområde for LSF utan fagbrev. Rettlede som LFK. \\ • Befaring: kunnskap om stasjonen med KL og FSL`s avstand fra spor, tilkobling og trase mot Vatnahalsen og Reinungavatnet.\\ Start av Flåmsbanen. Frakobling spor 11. | | | |
| | | Myrdal – Flåm:\\ • Kjosfoss kraftstasjon. Samhandling med BE. Nedkjøring av last. Begrensninger ved frakobling. Problematikk ved bryterfall. 55 promille.\\ • Pinnelia nedenfor Kjosfoss – Særs rasutsatt strekning. Bruk strøm på KL som en «alarm klokke».\\ • Hallingskeid – Mjølfjell:\\ Rasutsatt strekning. Upsete, Kleven, Ristesund. Rasmaster. | | | | | | | **Myrdal – Flåm:**\\ • Kjosfoss kraftstasjon. Samhandling med BE. Nedkjøring av last. Begrensninger ved frakobling. Problematikk ved bryterfall. 55 promille.\\ • Pinnelia nedenfor Kjosfoss – Særs rasutsatt strekning. Bruk strøm på KL som en «alarm klokke».\\ • Hallingskeid – Mjølfjell:\\ Rasutsatt strekning. Upsete, Kleven, Ristesund. Rasmaster. | | | |
| | | Myrdal – Haugastøl:\\ • FSL. Finsetunellen (10km) med forsterkning av KL i tak. Nødrom. \\ Snødybde over normal Kl høyde. Faremomenter- avsperring. \\ Forsyning av all 220v til stasjoner, hytter, vokterboliger, hotell, vandrehjem osv.\\ • Glitre Energi til/ fra Kjosfoss. \\ • Voss st – Flåm st – Ål st:\\ 1000V nyere betjening med stillingsindikering i Fjel. | | | | | | | **Myrdal – Haugastøl:**\\ • FSL. Finsetunellen (10km) med forsterkning av KL i tak. Nødrom. \\ Snødybde over normal Kl høyde. Faremomenter- avsperring. \\ Forsyning av all 220v til stasjoner, hytter, vokterboliger, hotell, vandrehjem osv.\\ • Glitre Energi til/ fra Kjosfoss. \\ • Voss st – Flåm st – Ål st:\\ 1000V nyere betjening med stillingsindikering i Fjel. | | | |
| | | Haugastøl – Hønefoss:\\ • Stigning fra Ål. Bryting av last.\\ Hønefoss omf. Deling av brytere med Drammen. | | | | | | | **Haugastøl – Hønefoss:**\\ • Stigning fra Ål. Bryting av last.\\ Hønefoss omf. Deling av brytere med Drammen. | | | |
| | | Grense mellom to elkraftsentraler \\ \\ • Samkjøring med Drammen på Neslandsvatn (trafostasjon) \\ • Kunne lese Fjernledning ned til Neslandsvatn og hvordan den er koblet, forstå koblingsbildet ved utfall av fjernledning. \\ • Vindtabeller og utsatte strekninger i område (høyfjellsstrekning og Jærbanen) \\ • Konsekvens av stigning/ fall Neslansvaten - Egersund og konsekvens ved frakoplinger og tog på strekningen og melding til | | | | | | | **Grense mellom to elkraftsentraler** \\ • Samkjøring med Drammen på Neslandsvatn (trafostasjon) \\ • Kunne lese Fjernledning ned til Neslandsvatn og hvordan den er koblet, forstå koblingsbildet ved utfall av fjernledning. \\ • Vindtabeller og utsatte strekninger i område (høyfjellsstrekning og Jærbanen) \\ • Konsekvens av stigning/ fall Neslansvaten - Egersund og konsekvens ved frakoplinger og tog på strekningen og melding til | | | |
| | | Brann og redning Sandnes -Sira\\ • Rutiner for koplinger på strekninger med AT og bruk av fjernstyrte jordingsbrytere på linjen når Brann og redning skal jorde ned anlegget, andre koblingsrutiner. | | | | | | | **Brann og redning Sandnes -Sira**\\ • Rutiner for koplinger på strekninger med AT og bruk av fjernstyrte jordingsbrytere på linjen når Brann og redning skal jorde ned anlegget, andre koblingsrutiner. | | | |
| | | Kristiansand \\ • Utfordringer med frakoplinger på strekningen Langemyr, Dalane, Norde tilsving, Kristiansand og Nodland. \\ • Kjenne til koblinger, togvarme og faremomenter. | | | | | | | **Kristiansand** \\ • Utfordringer med frakoplinger på strekningen Langemyr, Dalane, Norde tilsving, Kristiansand og Nodland. \\ • Kjenne til koblinger, togvarme og faremomenter. | | | |
| Trafikkstyring | | | | | | | Trafikkstyring | | | | | |
| Beredskap | | | | | | | Beredskap | | | | | |
| Tekniske systemer | | | | | | | Tekniske systemer | | | | | |
| Fjernstyring fra/av annen sentral | | | | | | | Fjernstyring fra/av annen sentral | | | | | |
| Anbefalt praksis | | | | | | | Anbefalt praksis | | | | | |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |