lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2023/11/10 08:50) ble godkjent av gjekje.Den tidligere godkjente versjonen (2023/08/25 09:15) er tilgjengelig.Diff

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Opplæringsplan for utdanning av operativ ruteplanlegger


Innledning

Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative ruteplanleggere har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste.

Eier av læreplanen: Direktør i trafikk
Utarbeidet av: Leder Operativ ruteplan
Praksis: Beskriv sted /tid/varighet
Befaring: Beskriv krav til befaring
Sluttsamtale: Beskriv vurdering av opplæringen

Hovedprinsipper for opplæringen

Betegnelse på opplæring

Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager.

Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger. Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere.

Læremål til tema

Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema).

Pensum

Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen.

Oppfølging under opplæring

Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold.

Vurdering av opplæringen

Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan.
Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes.

Skriftlig eksamenhar fritekstformat og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess og Operativ kapasitetsfordeling. Eksamensresultat vurderes av en sensor oppnevnt av leder Operativ ruteplan.

Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med en sensor som er oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Det er tillatt å benytte brukerveiledningene under eksamen.

Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen.

Tilbakemelding underveis

Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Leder Operativ ruteplan har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen når medarbeider vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.

Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet.

Sensor

Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor, Skriftlig og muntlig/praktisk eksamen.

Dokumentasjon

Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve.

Varighet på opplæring (teori og praksis)

Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.

For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlagt vedlegg 2 (Gjennomføringsplan).

Revisjonshistorikk

Versjon Dato Beskrivelse av endring
000 Dokumentet opprettet

Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (Oversikt over delmål per tema)

Dokumentasjon - referanser:

  1. 1. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN)
  2. 2. Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)
  3. 3. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)
  4. 4. Prosessdokumentasjon i styringssystemet (STY)
  5. 5. Network Statement (NS)
  6. 6. Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST)
  7. 7. Kundeportal
  8. 8. Bruk av verktøy – ARBIS, BEST-K, TPS, FIDO

Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.

Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/utførelse – spesielt:

STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere
STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter
ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)
ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)
STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet
STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor
STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere

Kunnskapsnivå i læringsmålene

Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess

(for hele tidslinjen X-60 – X+12)

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-metode Referanser
Læremål 1 Kunnskap Ferdighet Lærings-metode Referanser
Langsiktig kapasitetsplanlegging
(X-60 – X-12)
Kjenne til:
• Hovedaktivitetene i prosessen
• Hvem som er hovedaktørene
• Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging
Finne frem til dokumentasjon Teori STY-604917
STY-605509
STY-605249
STY-605250
NS del 4
Læremål 2 Kunnskap Ferdighet Lærings-metode Referanser
Årlig kapasitetsfordeling
(X-12 – X-2)
Kjenne til:
• Hovedaktivitetene i prosessen
• Hvem som er hovedaktørene
• Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging
Finne frem til dokumentasjon Teori NS 4.2.2
STY-605252
STY-604918
Læremål 3 Kunnskap Ferdighet Lærings-metode Referanser
Operativ kapasitetsfordeling
X-2 – X+12)
Gjøre rede for:
• Mål og hensikt
• Hovedaktivitetene i prosessen
• Hvem som er hovedaktørene
• Hva som leveres fra Operativ kapasitetsfordeling
Bruke dokumentasjon Teori STY-604919
STY-605075
STY-605076
STY-602720

NS del 4

Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Læremål 4 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) Kjenne til:
• Hva som menes med sportilgang og andre tjenester
o Tilgang til det nasjonale jernbanenettet
o Tilgang til serviceanlegg
• Hvem som kan søke om sportilgang/infrastrukturkapasitet
Finne frem dokumentasjon Teori Network Statement(NS)
NS 2.4.3
NS 2.5
NS 3.2.1
NS 3.2.2
NS 3.2.3
NS 3.2.4
NS 3.3.2
NS 3.3.3
NS 3.4.1
NS 3.4.3
NS 3.4.4
NS 3.4.5
AST
Læremål 5 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Trafikkregler og annen styrende informasjon Kjenne til:
• Hvor finnes trafikkreglene og annen styrende informasjon
Finne frem dokumentasjon Teori ORV
Styringssystemet
Læremål 6 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)

Fordele restkapasitet til IF
Forklare:
• Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen
• Hva som menes med restkapasitet til IF

Gjøre rede for:
• Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, kontakt med JBF, utarbeide forslag til midlertidig ruteplan)
• Krav til innhold i driftsoperative kunngjøringer om arbeid i spor
• Hensikt med og bruk av elsikkerhetsplaner
• Mottak og behandling av søknader om ruteleier og arbeid i spor
Bruke dokumentasjon

• Utarbeidelse og bruk av sporplaner, togbøker og grafiske ruter
• Planlegge midlertidig endring av ruteplan og utarbeide kunngjøringer
• Motta og behandle ad hoc-søknader og utarbeide kunngjøringer
Teori

Praksis
STY-605075

STY-602891
(Unntatt offentlighet, jf. Offl. § 17)


TJN Kapittel 2
TJN 2.2
TJN 2.3
TJN 2.4
TJN 2.5
TJN 2.6
TJN 2.7
TJN 2.8
TJN 2.9

TJN Kapittel 10
TJN 10.1-BN
TJN 10.2-BN
TJN 10.3-BN
TJN 10.4-BN
TJN 10.5-BN
TJN 10-6-BN
TJN 10.8-BN
TJN 10.12-BN
TJN 10.13-BN
TJN 10.18-BN
TJN 10.20-BN
TJN 10.21-BN
TJN 10.35-BN
TJN 10-36-BN
TJN 10.38-BN

ORV
ARBIS

BEST-K

TPS

FIDO
Læremål 7 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Arbeid i spor Forklare:
• Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, herunder
o Togleders og togekspeditørs ansvar og roller
o Disponering for arbeid
o Arbeidstog
o
o Anleggsområde-jernbane
o Avstengt område
Bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert
Bruke og utarbeide kunngjøringer

Utarbeide kunngjøringer
Teori TJN Kapittel 10
TJN 10.1-BN
TJN 10.2-BN
TJN 10.3-BN
TJN 10.4-BN
TJN 10.5-BN
TJN 10-6-BN
TJN 10.8-BN
TJN 10.12-BN
TJN 10.13-BN
TJN 10.18-BN
TJN 10.20-BN
TJN 10.21-BN
JN 10.35-BN
TJN 10-36-BN
TJN 10.38-BN
Læremål 8 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Fordele restkapasitet til JBF Kjenne til:
• Togreiser for medlemmer av den kongelige familie

Forklare:
• Hva som menes med restkapasitet til JBF
Gjøre rede for:
• Krav til innhold i ruter for tog
• Søknad om ekstratog
• Avbestilling/innstilling av tog
• Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon
• Konstruksjon av ruter
o Instrukser for kryssing
o Kapasitet på stasjoner
o Materiellturnering
o Kapasitet på terminaler
o Kapasitet på hensettingsspor
Motta og behandle
• Ad hoc- søknader
Teori

Praksis
STY-605075
STY-602891
(Unntatt offentlighet, jf. Offl. § 17)
STY-602720



TJN kapittel 2
TJN 2.2
TJN 2.3
TJN 2.4
TJN 2.5
TJN 2.6
TJN 2.7
TJN 2.8
TJN 2.9


ORV-Kryssingsinstrukser


ARBIS
BEST-K
TPS
FIDO
Tømmerterminaler - Driftsbanegårder - og hensettingsspor
Læremål 9 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Lokale forhold Kjenne til:
• Særskilte forhold ved:
o Driftsformer
o Stasjoner
o Sidespor
o Holdeplasser
o Stoppesteder Planoverganger
o Kryssingsinstrukser
o Blokkposter
o Hensettingsområder
o Kontaktledningsanlegg
o Andre særbestemmelser
Finne frem og bruke dokumentasjon Teori SJN
TRASÉ


Kryssingsinstrukser

NS-Infrastruktur

Trafikkoperativ Kunnskap

Elkraftportalen

NS-KL-anlegg
Læremål 10 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Kunngjøringer og sirkulærer Gjøre rede for:
• Innhold i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelser og fordeling, samt bestemmelser om dette
• Anbefalt tekst i kunngjøringer
• Fremgangsmåte ved midlertidige endringer i infrastruktur
• Fremgangsmåte ved endring av tildelt infrastrukturkapasitet
Bruke dokumentasjon og utarbeide kunngjøringer Teori
Praksis
TJN Kapittel 2
TJN 2.2
TJN 2.3
TJN 2.4
TJN 2.5
TJN 2.6
TJN 2.8

TJN Kapittel 10

ORV

ORV-kunngjøringer

FIDO
Læremål 11 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Spesialtransporter og farlig gods Kjenne til:
• De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt
• Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet
• Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN
Finne frem og bruke dokumentasjon

Utarbeide kunngjøringer
Teori


Praksis
NS 2.4\\og \\NS 4.7

TJN Kapittel 2
TJN 2.4


SJN

Beredskapsportalen
Læremål 12 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
Grensesnitt mot drift og trafikkstyring Gjøre rede for:
• Daglig oppdatering av ruteplan
Kjenne til:
• Hvordan oppståtte avvik fra ruteplanen håndteres
o Togleder
o JBF
o Bane
Utarbeide kunngjøringer/oppdatere ruteplan Teori


Praksis
STY-605109

Trafikkstyring

ORV - Toglederinstruksen

Aksjonskort

STY-605075

STY-605076

Tema: Datasystemer og verktøy

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-metode Referanser
Læremål 13 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode
Datasystemer og verktøy Kjenne til:
• Hvilke datasystemer og verktøy som brukes til kapasitetsfordeling
• TPS
• FIDO
• BEST
• ARBIS
• Hvor brukermanualer og support finnes
Teori
Praksis
Presentasjon


STY-605075
STY-605076


Brukermanualer
Læremål 14 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
ARBIS
Verktøy for oversikt over planer for arbeid i spor (BTP)
Forklare:

• Hva er ARBIS og hva brukes det til
• Hvem som bruker ARBIS
Kjenne til:
• Rapportere feil eller mangler i ARBIS
Finne frem og bruke informasjon
• Planlagt sporbrudd
• Saktekjøringer


Hvem skal det rapporteres feil til
Teori og praksis ARBIS

Presentasjon(lages)

Banenor
Læremål 15 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
BEST
System for søknader om infrastrukturkapasitet
Kjenne til:

• Hva er BEST og hva brukes det til
• Hvem som bruker BEST
• Fagansvarlig BEST
• Rapportering av feil og forbedringer
Finne frem dokumentasjon
• Søke opp en søknad
• Auto-aksept

• Hvem skal det rapporteres til?
Teori og praksis BEST-K

Presentasjon (lages)

Brukerveiledninger
Læremål 16 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
TPS
Ruteplanleggingssystem (operativ)
Gjøre rede for:

• Hvordan TPS-systemet fungerer
• Grensesnitt mot andre systemer
• Hvilken informasjon kommer inn til TPS
• Hvilken informasjon leveres fra TPS

Grafisk skjerm (GR):
Gjøre rede for:
• Lage graf for en enkelt dag
• Lage graf for en enkelt togvariant, dynamisk graf
• Hvordan ser du konflikter mellom tog?

Kjenne til:
• Skriv ut graf for en bestemt dag
• Skriv ut togledergrafer

Grafisk skjerm (SGR):
Gjøre rede for:
• Lage en sporgraf for en stasjon en gitt dag.
• Hva man kan se i en sporgraf?
Grafisk skjerm (KDD):
Gjøre rede for:
• De forskjellige fargene/utsende på markeringen i kjøredagene
• Dele ett tog i KDD


Infrastrukturbilde:
Gjøre rede for:
• Node
o Hvilken informasjon ligger her?
• Kant
o Hvilken informasjon ligger her?
• Stasjoner
o Hvilken informasjon ligger her?
o Spor, gjør rede for bruken av de forskjellige sporene.
o Hvordan endrer du sporbruken på ett tog i infrastrukturbildet
• Signaler
o Hvilke typer signaler har vi
• Arbeidssoner forklare bruken og hvordan lage en arbeidssone.
• Konflikter
o Hvordan ser du en konflikt mellom 2 tog i infrastrukturbildet.
• Hvordan endrer du det du vil se i infrastrukturen av informasjon
o Ett eksempel hvordan viser da hastighet i infrastruktur bildet
• Hvordan ser du at toget kjører riktig hovedspor på dobbeltsporet strekning.
• Hvordan Zoom inn og ut til en stasjon.
• Hvordan få Infrastruktur - rutedetaljer - graf til å vise samme stasjon


Kjenne til:
• Blokk
o Hva er en blokk?
• Seksjoner
o Hva slags informasjon inneholder disse
• Kjedebrudd
o Hva er ett kjedebrudd?

Planleggingsbilde:
Gjøre rede for:
• Langtidsplanlagte vs. operativt planlagte
• LPT-tog, låste klokkeslett skal ikke låses opp
• LPT-tog 2 kalendere. Kjøredager og nominelle kjøredager
• Lage tog
o Nytt tog
o Hva som er viktig under konstruksjon av en rute
o Lengde, last og hastighet
o Endre togmodell, lengde, last og hastighet underveis
• Behandle søknader fra sportilgangskoordinator
• Behandle søknader fra jernbaneforetak
Teori og praksis TPS
Brukermanualer

Presentasjon (lages)











Lage brukerveiledning











Manuell produksjon av togledergrafer
Læremål 17 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
FIDO
Elektronisk system for distribusjon av ruter og kunngjøringer
Gjøre rede for:

• Bruk av FIDO
• Registreringsportal
• Distribusjonsportal
• Innhold i driftsoperative kunngjøringer
Kjenne til:
• Toglederrollen/bruk av FIDO
• Reserveløsning
Bruke FIDO i rollen som ruteplanlegger
Registreringsportal:
• Ferdigstille kunngjøringer fra TPS
• Registrere kunngjøringer i FIDO
Distribusjonsportal:
• Finne frem og bruke dokumentasjon
Teori og praksis Fido

Fido-manualer

ORV
TJN 2.7
Læremål 18 Kunnskap Ferdighet Læringsmetode Referanser
ERTMS:
Merk: lokale forhold
Gjøre rede for:

Kjenne til:
• Østre linje
Teori og praksis TJN Kapittel 10 del C

Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere

(gjennomføringsplan)

Antall dager Tema Læremål Teori Praksis Evt.
2 TPS/bli kjent 13, 16 Generell teori Få tilganger, skap og evt. omvisning
1/2 1,2 og 3 Fagansvarlig prosessdokumentasjon
1/2 15, 16 og 17 Fagansvarlig plansystemer Tjenesteeier BEST-K, TPS, FIDO,
1 TPS 4, 5, 6 og 7, 16 Arbeid i spor
12 9 Arbeid i spor 2×6 dager? Med en gjennomgang etter 6 dager. Status, koordineringsmøter sportilgang
1 TPS 4,5,8 og 11,16 Godstogruter Hensetting, betjening/kryssing, sporbruk og snutider
9 9 Godstogruter
1 TPS 4, 5, 8, 16 Persontog, ekstratog Hensetting, betjening/kryssing, sporbruk og snutider
9 9 Persontog, ekstratog
1 TPS 4, 5, 16 Større arbeider, planlegging av omkjøring, sporplanlegging, hensetting
9 9 Større arbeider, planlegging av omkjøring, sporplanlegging, hensetting Nasjonale koordineringsmøter,
Sporbruddskoordinator, sportilgangskoordinator og koordinator kapasitetsbegrensninger
Koordinatorhensetting
1 BEST/FIDO 13, 15, 17
1 ARBIS 13, 14
Kundeinformasjon Kari KIP og andre prosjekter
PCS RNE
10
1 Repetisjon
1 Repetisjon
1 Eksamen
Eksamen
lp_tr/reviderte_planer/opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger.1699602564.txt.gz · Sist endret: 2023/11/10 08:49 av gjekje