Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_tr:vedlegg_delmal_og_leksjoner_for_toglederutdanningen [2017/06/29 11:08] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:vedlegg_delmal_og_leksjoner_for_toglederutdanningen [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Vedlegg: Delmål og leksjoner-togleder ====== | ||
- | < | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ===== 1. Temabeskrivelse: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Informasjon om toglederutdanningen | ||
- | | **Delmål **(Studenten** **skal…)**: | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Ikke- tekniske ferdigheter | ||
- | | **Delmål (**Studenten** **skal…)**: | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | ===== 2. Temabeskrivelse: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon Distribusjonssystemer i Bane NOR |||| | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…)**: | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Operativ ruteplanlegging | ||
- | | **Delmål (**Studenten skal…)**: | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Kapasitetsfordeling | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…): \\ Kunne fordele restkapasitet | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Kommunikasjon ved utarbeidelse og distribusjon av kunngjøringer og sirkulærer** | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…)**: | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: ** | Studenten har kunnskap om hva kunngjøringer og sirkulærer skal inneholde, og krav i forbindelse med utgivelse av kunngjøringer og sirkulærer\\ Studenten har god kunnskap om hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Kryssingsforandring og endring av togets rekkefølge**\\ | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…)**: | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | ===== 3. Temabeskrivelse: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Togleders oppgaver**\\ | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal..):\\ Kunne gjennomføre togleders oppgaver herunder gjennomføre effektiv og punktlig trafikkavvikling, | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon Innføring og gjennomgang av tekniske anlegg**\\ | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…): \\ Få en kort innføring og gjennomgang av samtlige tekniske anlegg | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Praksis på sentral- togleders oppgave**\\ | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Observere togleders oppgaver | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | ===== 4. Temabeskrivelse: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Håndtering av avvikssituasjoner**\\ | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Håndtere avvik, uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Praksis på sentral- håndtering av avvikssituasjoner**\\ | ||
- | | **Delmål** (Student skal…): \\ Observere togleders oppgaver og arbeidsplass med fokus på avvikssituasjoner og effektiv trafikkavvikling | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | ===== 5. Temabeskrivelse: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Arbeid i spor**\\ | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Kunne iverksette og avslutte arbeid i- og ved spor med og uten frakobling | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Praksis på sentral- arbeid i og ved spor**\\ | ||
- | | **Delmål **(Student skal…): \\ Observere togleders oppgaver med fokus på arbeid i og ved spor ||| | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | ===== 6. Temaoversikt: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Togradio | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…): \\ Kunne bruke togradio og funksjonene i togradioterminalen, | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: ATC |||| | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Gjøre rede for bestemmelsene om ATC, og håndtere situasjoner med feil ved ATC ||| Referanser | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Vicos fjernstyringsanlegg | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Gjøre rede for bestemmelsene om Vicos samt funksjoner og virkemåte | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Sikringsanlegg, | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Kjenne til sikringsanleggets bestemmelser og virkemåte samt forriglingstabell og skjematisk plan ||| Referanser | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Akseltellere | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Kunne bestemmelsene om akselteller, | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: ERTMS |||| | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Kjenne til bestemmelsene om ERTMS, samt funksjoner og virkemåte | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Betjene fjernstyringsanlegg | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Kunne betjene fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg, | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: FIDO |||| | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…): \\ Kunne gjøre rede for bestemmelsene og betjening av FIDO ||| Referanser | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Praksis på sentral- tekniske anlegg | ||
- | | **Delmål **(Student skal…): \\ Betjene tekniske anlegg, og trene på effektiv trafikkavvikling samt delta i togleders oppgaver | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | ===== 7. Temabeskrivelse: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Topphendelser og andre forutsatte hendelser | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):** **\\ Gjøre rede for alle topphendelser, | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Øvrige uregelmessigheter | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…):\\ Gjøre rede for bestemmelsene om uregelmessigheter og feil, og kan registrere korrekt i TIOS og Hendelseslogg, | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Farlig gods |||| | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…)**: **\\ Kunne bestemmelser om farlig gods, og foreta varsling. | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ Leksjon: Sikringshendelser | ||
- | | **Delmål **(Studenten skal…)**: **\\ Gjøre rede for bestemmelsene om bombetrussel og funn av mistenkelige gjenstander, | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Leksjon: Praksis på sentral-sikringshendelser, | ||
- | | **Delmål **(Student skal…):** **\\ Delta i togleders oppgaver med fokus på sikringshendelser, | ||
- | | **Formål: | ||
- | | | **Kunnskap: | ||
- | | | **Ferdigheter: | ||
- | | **Undervisning: | ||
- | |||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== | ||
- | |||
- | |||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | |||
- | |||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
- | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig | ||
- | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | ||
- | | * Gjør gode prioriteringer | ||
- | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | ||
- | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
- | ^ **Toglederrollen, | ||
- | | * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold | ||
- | |||
- | |||