Leksjon: Innføring i bruksområde for GS | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om Kjenne til oppbygging av GS | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Kjenne til oppbygging av GS | |
Kunnskap: | Forklare: - Hvilke stasjoner og strekninger som styres av GS - Forgreininger til banestrekninger - Spor og plattformer - Arbeidsplasser - Plassering av reserveplasser - Noder og dualdrift - Rutiner for togbok og ordrefordeling Demonstrere: - Føring av togbok - Praksis for ordrefordeling |
||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: |
Leksjon: Brukergrensesnitt | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om ….. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Forklare: Operatørbemyndigelse Nodeswitch Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, Skrive inn kommentarer akustisk alarm oppringt reservesamband for CTC | |
Kunnskap: | Forklare: sporfelter Signaler Stasjonsramme Stasjonsnavn Dagskoder Storskjerm |
||
Ferdigheter: | Demonstrere: Operatørbemyndigelse Demonstrere: - Finne fram i og velge bilder - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes Demonstrere: - Finne fram i og velge bilder - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes Demonstrere indikeringer av: - Sporfelter - Signaler - Stasjonsramme - Stasjonsnavn - Dagkoder |
||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: Kommandoer | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om ….. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | ||
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: Skiftevei, lokalområder og S-lås | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om ….. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | ||
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: Togvei | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om ….. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | ||
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: Magasinering | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om ….. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | ||
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: Sporvekslser | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om ….. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | ||
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: Linjeblokk | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om ….. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | ||
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: Lampekontroll | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om ….. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | ||
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: ATC | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne … | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten kan gjøre rede for … | |
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon: Ruteplaner, TLS, automater |
|||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal..): Kunne …. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har kunnskap om … | |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om… | ||
Ferdigheter: | Studenten kan… | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon Særskilte brannobjekter og nødvenfrakopling |
|||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): | Referanse | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten … | . |
Kunnskap: | Studenten får… | ||
Ferdigheter: | Studenten kan forklare … | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder.
Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
Kommunikasjon og teamarbeid |
---|
* Uttrykker seg kortfattet og tydelig * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner * Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger * Har en god og naturlig tone med sine kolleger * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre * Hjelper til ved behov * Søker aktivt informasjon fra andre |
Situasjonsbevissthet og fremsynthet |
* Gjør gode prioriteringer * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover |
Oppgavehåndtering og selvinnsikt |
* Er bevisst på og håndterer målkonflikter * Stiller på jobb uthvilt og i form * Håndterer distraksjoner godt * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet * Ber om hjelp når det er behov * Fornuftig bruk av pauser |
Toglederrollen, lederskap |
* Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet * Griper inn når det er “påkrevd” * Stoler på seg selv og egne beslutninger * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer * Gir klare og utvetydige instruksjoner |