playground:ny_revisjon_av_laereplaner_og_opplaeringsplaner:laereplan_ertms

ERTMS Østre linje

Lokal opplæringsplan ERTMS for togledere

1. Innledning

Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togleder.

Eier av læreplanen: Trafikkdirektør i Drift og teknologi
Utarbeidet av: Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk

  • Innhold til opplæring er utarbeidet av Fagansvarlig for ERTMS og linjeleder

Praksis: Beskriv sted /tid/varighet
Befaring: Beskriv krav til befaring.
Sluttsamtale: Beskriv vurdering av opplæringen

Hovedprinsipper for opplæringen

2. Betegnelse på opplæring

Opplæringsplan for lokal opplæring av togleder beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til ERTMS Østre linje.Opplæringen skal gi togleder god forståelse på hvordan tog framføres på ERTMS strekning og regelverket knyttet til dette.

3. Delmål til tema

Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene.

4. Pensum Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen.

5. Oppfølging under praksis/opplæring Togleder skal føre loggbok under hele opplæringen. Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom togleder ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, må leder vurdere videre arbeidsforhold.

Det skal være dialog mellom skolen til togdriftsleder under opplæringen basert på tilbakemeldinger.

6. Vurdering av opplæringen

Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i lokal læreplan og lokal opplæringsplan. Det skal også vurderes medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse. Det skal også avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke sikringsanlegget og kompetansekrav for gjeldende togledersentral.

  • Skriftlig teoretisk prøve utarbeides av instruktør eller oppnevnt person av togdriftsleder og godkjennes av togdriftsleder.
  • Praktisk/muntlig prøve gjennomføres med sensor som er oppnevnt av Togdriftsleder. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for strekningskunnskap skal det være en sensor fra trafikk.

Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring pkt. 11; Vurdering av opplæringen.

7. Tilbakemelding underveis

Under opplæringen blir toglederen vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Evalueringsskjema av togleder ved lokal opplæring skal fylles ut etter hver vakt, og oversendes togdriftsleder. Togleder skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen, og forbedringsområder. Togdriftsleder har ansvar for å melde togleder opp til eksamen når togleder vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring av togleder pkt. 10 Oppfølging av medarbeider og pkt. 11 Vurdering av oppfølging.

8. Sensor

Togdriftsleder peker ut sensor for lokale særskilte forhold. Sensorene skal samlet ha toglederkompetanse, kompetanse i trafikkregler for ERTMS og prinsipper for oppbygging av systemet ERTMS (bestått Bombardier kurs Ebicos 900 Operatör)

9. Dokumentasjon

Godkjent opplæring registreres i Driv

10. Krav til praksis etter bestått prøve

Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter. Vakter må være gjennomført på de ulike strekningene medarbeider skal betjene og de ulike vaktene i en skiftplan skal gjennomføres.

11. Varighet på opplæring (teori og praksis)

Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening i en Trafikkstyringssentral skal togleder gå sammen med en veileder. Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik:

Trafikkstyringssentral Varighet teori Varighet praksis Merknad
TSS Øst 4

12. Revisjonshistorikk

Versjon Dato Beskrivelse av endring
000 Dokumentet opprettet

Tema og leksjoner for ERTMS Østre linje

Tema 1: Innføring i ERTMS

Leksjon ERTMS Østre linje

Opplæring og praksis anbefales i følgende rekkefølge: • Innføring i ERTMS • Praksis • Avvikshåndtering

Tema Delmål Kriterier Pensum-referanse
Innføring i ERTMS
Generelt om systemet ERTMS
Få kjennskap til Bakgrunn for innføring av ERTMS
Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS
Trafikkregler for jernbanenettet (TJN)
Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, Østre linje

Operatørhåndbok for Ebicos 900 for ERTMS

Fjernstyringsinstruks for ERTMS

Foiler brukt i opplæringen
Generelt om framføring av tog Gjøre rede for Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS
- Driftsmodi
- Fjernstyringsanlegg
- Sikringsanlegg
- Radioblokksentral
- Baliser
- Akseltellere
- Ombordsystemer
Kunne forklare Forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning
Kunne forklare Oversiktstegning av systemet ERTMS
Oversikt over trafikkstyrings-funksjoner Gjøre rede for Trafikkstyringsfunksjonene:
- Togbevegelser
- Registrering og oppstart
- Kjøretillatelse og driftsmodi
- Sporbeskrivelser
- Hastighetsovervåkning
- Opplåsning av togveier og avregistrering
- Passering av sluttpunkt for kjøretillatelse
- Sammenkobling og deling av tog
- Midlertidige skifteområder
- Veisikringsanlegg
- Systemgrenser
- Arbeidsområder (AO)
Kunne forklare Forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning
Fjernstringssystem Ebicos 900

Brukergrensesnittet
Gjøre rede for - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900
- Utstyr og oppbygging av LOP
- Sammenhengen mellom fjernstyring og ERTMS
- Operatørgrensesnittet
- Oppstart
- Innlogging
- Dialoger
- Bilder
- Indikeringer
- Symboler
Funksjoner i Ebicos 900 Gjøre rede for -Sporplaner
- Togbevegelser
- Nødstoppområder
- Midlertidige skifteområder
- Arbeidsområder
- Akseltellere
- Togdata
- Midlertidige hastighetsreduksjoner
- Kommandoer
- Automater
Kunne demonstrere Betjening av fjernstyringsanlegget
Innføring i trafikkregler for ERTMS Gjøre rede for Trafikkregler for ERTMS:
- Definisjoner
- Kommunikasjon
- Skifting
- Klargjøring av tog
- Trafikkstyring
- Kjøring av tog
- Uregelmessigheter og feil
- Arbeid i spor
- Signaler
- Formularer
Framføring av tog

Framføring av tog i normalsituasjon
Gjøre rede for og demonstrere Bestemmelsene om og betjening av:
- Togkjøring påbegynnes/avsluttes
-Innkjøring til ERTMS- strekning - Framføring av tog
- Utkjøring fra ERMTS- strekning - Oppstart inne i området
- Sammenkobling og deling av tog
Særbestemmelse i SJN pkt. 3.10.7 for Mysen stasjon for kjøring fra ett togspor til et annet i B-enden av stasjonen ved bytte av førerrom.
Midlertidige hastighetsreduksjoner Gjøre rede for Bestemmelsene om og betjening av:
ved midlertidige hastighetsreduksjoner (toglederdefinerte og infrastrukturdefinerte)
Skifting Gjøre rede for -Bestemmelsene om og betjening ved skifting:
- Generelt om skifting
- Hvilke skiftebevegelser som er tillatt
- Frigi et midlertidig skifteområde - Oppstart av skifting
- Kjøring mellom midlertidige skifteområder
- Avslutte skifting
Særbestemmelse i SJN pkt. 3.10.6 for Askim stasjon, SJN pkt. 3.10.7 for Mysen stasjon og SJN pkt. 3.10.9 generelt for ØØL ved skifting og bytte av førerrom.
Arbeid i spor Gjøre rede for -Bestemmelsene om:
- Disponering for arbeid
- Disponering for kjøring av arbeidstog
- Anleggsområde jernbane
-Avstengt område
- Visitasjon
- Søk – sperring av spor
- Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL)

Bruk av sjekkliste
Særbestemmelse i SJN pkt. 3.10.5 for Kråkstad stasjon og SJN pkt. 3.10.7 for Mysen stasjon.
Framføring av tog i avvikssituasjoner Gjøre rede for -Bestemmelsene om og betjening av:
- Tillatelse til kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse
- Utilsiktet forbikjøring av sluttpunkt for kjøretillatelse
- Forlenget teknisk kjøretillatelse - Håndtering av systemfeil
- Feil ved veisikringsanlegg
- Oppstart inne i området
- Alarmer

Bruk av sjekkliste
-Bestemmelsene om:
- Nødsituasjoner
- Evakuering av tog
- Redning av tog
- Brann i tog
- Bakking av tog i nødsituasjon
-Isolasjonsmodus
Særbestemmelse i SJN pkt. 3.10.8 for Ski og Sarpsborg stasjoner.
Beredskap Gjøre rede for - Bestemmelsene om:
- Nødsituasjoner
- Evakuering av tog
- Redning av tog
- Brann i tog
- Bakking av tog i nødsituasjon
- Isolasjonsmodus
Lokale forhold Gjøre rede for - Kryssing med passasjerutveksling

- Kryssing med passasjerutveksling på Tomter og Kråkstad stasjon

- Grensesnitt Ski – Sarpsborg og tillatelse forbi sluttpunkt for kjøretillatelse

- Arbeidsområder (AO) for Kråkstad og Mysen stasjoner.

- Innskrenkning av skifteprofil på Askim og Mysen stasjoner.

- Kjøring av motorvognsett fra et togspor til et annet i B-enden av Mysen stasjon når førerrom må byttes.

- Skifting fra et spor til et annet når førerrom må byttes.
playground/ny_revisjon_av_laereplaner_og_opplaeringsplaner/laereplan_ertms.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 av 127.0.0.1