Eier av læreplanen: Trafikkdirektør i Drift og teknologi
Utarbeidet av: Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk
Hensikt og omfang:
Læreplan for lokal opplæring – togleder beskriver krav til lokal kompetanse, krav til kvalifikasjonsnivåer samt ansvar for opplæringen.
Læreplanen omfatter beskrivelse av krav til opplæring av togleder etter fullført grunnopplæring og togleder som skal læres opp på nytt tjenestested.
Det skal utarbeides lokale opplæringsplaner. De lokale opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 utarbeides av og er felles for alle. Del 2 beskriver særskilte forhold for angitt trafikkstyringssentral.
Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på barriere, risiko og særskilte lokale forhold i opplæringen, samt:
Læreplaner og lokale opplæringsplaner skal revideres minimum annet hvert år eller når det er endringer som krever ny praksis.
Det henvises til gjeldende minimumskrav for kompetanse til funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring som togleder på ny trafikkstyringssentral må ha bestått eksamen som togleder på Norsk Jernbaneskole.
Relevante koder i Agresso kompetanseregister:
Opplæringen har som hovedmål å gi togleder gode forutsetninger for å utøve trafikkstyring ny trafikkstyringssentral på en sikker og effektiv måte.
Opplæringen skal gi grunnlag for å kunne utføre selvstendig tjeneste, koordinere trafikkavviklingen i sentral, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. Etter endt opplæring kan togleders kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i følgende innlæringsmål; se punkt 4 under.
Hva må togleder ha av ferdigheter for å kunne utføre selvstendig trafikkstyring?
Innlæringsmål for kunnskaper for lokal – opplæring togleder er:
Innlæringsmål for ferdigheter for lokal – opplæring togleder:
Det kreves egeninnsats av medarbeideren under lokal opplæring på ny arbeidsplass/strekning i nyTrafikkstyringssentral. Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen.
Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening. Medarbeider skal gå sammen med erfaren togleder/veileder på vakt under opplæringen. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/veileder under hele opplæringen. Medarbeideren skal godkjennes per arbeidsplass/strekning før man begynner opplæring av ny arbeidsplass/strekning.
Togleder som skal ha opplæring på ny trafikkstyringssentral skal kun gjennomføre opplæring på en banestrekning om gangen.
Praksis på ny trafikkstyringssentral inneholder:
Medarbeideren skal ha gjennomgått samtlige temaer i vedleggene til lokal opplæringsplanen.
Opplæringen er fordelt slik:
Trafikkstyringssentral | Minimumskrav/vakter | Krav til utsjekk/prøver | Merknader |
---|---|---|---|
EBICOS: 44 ESTW: 30 VICOS: 16 ERTMS ØØL: 2* SKI: 2* | Ja | Turene fordeles på operatørplassene til tilhørende anlegg fordelt etter behov. *Ikke en del av grunnopplæring TSS Øst |
|
TSS Drammen | 5 | Ja | Denne varierer fra strekningene i området. |
TSS Nord | 75 | Ja | I tillegg kommer teoriundervisning i klasserom om lokale forhold. Minimum 5 dager med instruktør. |
TSS Vest | 10 | Ja | Vakter pr banestrekning |
Det er opp til hver enkel togdriftsleder hvor mange deltakere som kan delta på opplæringen samtidig
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor for lokal opplæring, er beskrevet i Agresso under funksjonene:
Medarbeidere som skal ha med seg noen på opplæring skal ha minimum 12 mnd? erfaring på vedkommende strekning i trafikkstyringssentral. Opplæringspersonell skal ha opplæring om å ha med seg personer under opplæring. Personer som skal utføre utsjekk skal ha opplæring om dette.
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i opplæringsplanen.
Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening, hvor det legges opp til at det øves på samtlige temaer i opplæringsplanen.
Dette er ikke relevant for læreplaner og opplæringsplaner for lokal opplæring togleder.
Dette er ikke relevant for læreplaner og opplæringsplaner for lokal opplæring togleder.
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, og skal planlegge opplæring i samarbeid med veileder. Togdriftsleder skal ha en samtale med medarbeider som skal ha lokal opplæring for å avtale rammene og plan for opplæringen.
Togdriftsleder skal ha samtale med medarbeider når opplæringen er fullført. Under samtalen skal erfaringer ervervet under opplæringen gjennomgås og eventuelle tilbakemeldinger fra erfaren togleder og veileder skal vurderes før medarbeideren skal utføre selvstendig tjeneste
Togdriftsleder skal etablere rutiner for tilbakemelding, og ha løpende kommunikasjon med medarbeider og veileder for å vurdere progresjon i opplæringen og iverksette forbedringstiltak ved behov. Evalueringsskjema av togleder ved lokal opplæring skal fylles ut etter hver vakt, og oversendes togdriftsleder. Medarbeideren skal ha god trafikalforståelse, være trygg på betjening av anlegg i tråd med regelverk og sin rolle som barriere. Etter endt opplæring skal det gjennomføres en vurdering for å se om læremålene er oppnådd, og for å avdekke om medarbeideren er egnet som togleder. Med lokal eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner togleder til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom den lokale opplæringen kreves det at alle eksamener bestås.
Det skal gjennomføres praktisk/muntlig prøver på lokale tekniske anlegg i sentralen på inntil 4 timer. Prøven gjennomføres ved at togleder betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning. Prøven skal avdekke om togleder innehar handlingskompetanse og behersker de spesielle forholdene i anlegget.
Prøven vurderes som bestått/ikke bestått. Dersom man ikke består praktisk prøve, gis det mulighet til å gå opp til ny prøve med en gang. Ny lokal eksamen avlegges tidligst 2 uker etter avlagte praktisk prøve, og togleder vil få mer tid til å tilegne seg kompetanse. Oppnås ikke bestått også på andre gangs prøve, har togleder strøket og opplæringen som togleder avsluttes.
Hjelpemidler er ikke tiltatt under prøven
Skriftlig prøve i lokale særbestemmelser og strekningskunnskap har en varighet på inntil 1,5 timer. Prøven skal avdekke om togleder innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, lokale instrukser og annet spesielt som vedr strekninger som styres i togledersentral.
Prøven vurderes som bestått/ikke bestått. Dersom man ikke består praktisk prøve, gis det mulighet til å gå opp til ny prøve en gang. Ny skriftlig prøve avlegges tidligst 1 uke etter avlagte prøve, og eleven vil få mer tid til å tilegne seg kompetanse. Oppnås ikke bestått også på andre gangs prøve, har togleder strøket og opplæringen som togleder avsluttes.
Hjelpemidler er ikke tiltatt under prøven.
• Læreplan for lokal opplæring har følgende eksamener:
Til lokal eksamen skal det utarbeides følgende:
Lokal opplæring i togledersentralen | Det skal utarbeides: | |
---|---|---|
Tekniske anlegg | Praktisk/muntlig | - 2 oppgavesett - fasit - sensorveiledning |
Lokale særbestemmelser og strekningskunnskap | Skriftlig | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum - fasit - sensorveiledning |
Lokal opplæring i togledersentral Det skal utarbeides: Tekniske anlegg Praktisk/muntlig - 2 oppgavesett - fasit - sensorveiledning
Togdriftsleder oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for lokal strekningskunnskap skal det være en sensor fra Trafikk i Drift og teknologi.
Togleder kan be om en begrunnelse for prøveresultatet på muntlig/praktisk og skriftlig prøve. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk innen 10 virkedager etter at resultatet på prøven gjort kjent. Togleder trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av prøveresultatet.
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for togleder.
Togleder har mulighet til å klage på prøveresultater, og må begrunne dette. Dersom en togleder ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på prøveresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk, og det må angis hva det klages på.
Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk oppnevner nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi togleder uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk rapporteres det til togdriftsleder. Kandidaten utelukke fra videre deltakelse i eksamen.
Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter
Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv
Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv