Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Teknologisk strategi og utvikling
Krefter og motkrefter mellom sikkerhet og teknologisk utvikling.
Teknologisk strategi i JBV
Følgende premisser er lagt til grunn for utformingen av strategien:
Den skal være et styringsverktøy for Jernbaneverkets ledelse
Den skal gi retning og klare føringer for teknologivalg i et levetidsperspektiv
Den skal bidra til styring, kontroll og standardisering
Teknologisk strategi i JBV
Føringer for strategiske valg:
Levetidsperspektivet og kontinuerlig kvalitetsforbedring skal inngå i alle faser
Det skal velges internasjonalt anerkjent og etablert teknologi
Det skal velges blant forhåndsdefinerte teknologiske løsninger
Ved vedlikehold og fornyelse skal det velges teknologiske løsninger som fører til standardisering
Teknologisk strategi i JBV
Generelle føringer for teknologiområdet:
Ansvars- og rolledeling gjennom livsløpet skal identifiseres
Det skal arbeides systematisk for å redusere risiko og sårbarhet
Anskaffelsesprosessen skal ivareta hensynet til standardisering i et livsløpsperspektiv
Jernbaneverket skal ha riktig kompetanse til å foreta gode teknologiske beslutninger
Krefter og motkrefter
Muligheter
mer effektivt (økt ytelse, færre feil)
mer økonomisk (billigere i innkjøp/å vedlikeholde)
økt prestisje for beslutningstakere
Farer
Forutsetning for å lykkes
høy kompetanse hos bestiller
klare organisatoriske roller
samarbeid og involvering av alle kompetanse-/organisasjonsledd
gode spesifikasjoner og standarder
Beslutninger må tas på riktig grunnlag
riktige teknologiske valg til riktig tid
unngå å svartmale eksisterende teknologi
unngå å skjønnmale ny teknologi
en mest mulig samlet organisasjon må stå bak beslutningene
Kompetanse
Lytt til selgerne (leverandørene) eller brukerne (forvaltningene)?
Ny teknologi for masterfolket (signalingeniørene) sammen med leverandørene
Eksisterende teknologi for signalmontører
Standardisering
Europeisk standardisering ERTMS
2.3.0.D (2008) Østre linje, Botniabanan, Ådalsbanan
3.0.0 (des. 2008)
3.1.0 (feb. 2010)
3.2.0 (jan. 2011)
3.3.0/2.3.0.D (nov. 2012)
3.4.0 (jan. 2015) ERTMS Danmark
3.5.0 (des. 2015) JBVs signalstrategi, svensk og finsk gjennomføringsplan
3.6.0 (Q3 2017?)
ERTMS i Danmark
Organisasjonen
Kompetanseutvikling
Delta i internasjonale utviklingsprosjekter som openETCS
Realistisk syn på ny teknologi vs. eksisterende
TU 20.2.2016 (1)
Overskrift: Slik fungerer systemet som skal fjerne 99 av 100 signalfeil
Jeg tror ikke en forbedring på hundregangeren vil være å ta i når vi kjører i gang ERTMS nivå 2, sier teknisk rådgiver i ERTMS-prosjektet.
TU 20.2.2016 (2)
ERTMS kanske förhindrar 99 av 100 signalfel men orsakar 500 nya. I Sverige måste alla fordon med GSM-R montera extra filter nu och det är även vad ERTMS använder för kommunikationen. Sedan finns det osäkerhet om frekvensbandet för GSM-R räcker till större antal tåg i en stad.
Vi får inte glömma att Botniabanan och Ådalsbanan blev försenade många år med ständiga signalfel och förseningar i trafiken.
Nätter med natttåg som fick krypa långsamt och stanna och krypa långsamt har slagit hårt mot tågtrafikens framtid.
Investering av utrustning, godkännande och svindyra uppgraderingar står fordonsägare för. Därför så används inte Botniabanan till mer än till persontrafik och möjligheten till omledning när det blir stopp på stambanan finns ej.
VG 16.4.2015
Mest mulig sårbarhet
Utbygging av nyeste versjon uten redundans
Mest mulig leverandørstyring
Tilbakekompabilitet for rullende materiell
Lær av historien
Eiterstraum (Mosjøen) - fjernstyringen som stoppet i ingenmannsland
Ganddal - skiftestasjonen som betjenes manuelt
Nordlandsbanen - signalene ble dekket til med sorte plastsekker
Ebilock - som endte med 2 stasjoner
-
Høvik - som splittet 2 SIMIS-C anlegg