presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:52]
jcs [Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem]
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2023/01/05 11:12]
Linje 1: Linje 1:
-~~SLIDESHOW~~ 
  
-====== Beredskapsroller i jernbanesystemet ======  
- 
-Laget av: JCS 08.10.2015 
- 
-===== EUs jernbanesystem  ===== 
- 
-3 instanser med hvert sitt ansvarsområde 
-    * NSA = sikkerhetsmyndighet 
-    * IM = infrastrukturforvalter 
-    * RU = jernbaneforetak 
- 
-===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ===== 
- 
- 
-{{  :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}} 
- 
-===== Ansvarsområder ===== 
- 
-NSA (SJT): 
-  * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver 
-  * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger 
-  * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog 
- 
-M (Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB): 
-  * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer 
-  * identifisere risikoene, implementere nødvendige risikokontrollsystemer, 
-  * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer 
-  * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
- 
-===== Fordeling av sikkerhetsansvar ===== 
- 
-IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS) 
-  * utøve trafikkstyring 
-  * tilrettelegge for selvevakuering i tunnel 
-  * tilrettelegge for assistert redning 
-  * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur) 
- 
-RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell 
-  * fremføre tog 
-  * sikkerhetsinfo om bord 
-  * lede evakuering i tog og fra tog 
-  * drifts- og vedlikeholdsregler 
-  * beredskap for tog 
-  * deteksjon i tog 
- 
-===== Sentrale beredskapsroller ===== 
- 
-IM: 
-  * togleder/vaktleder 
-  * fagleder jernbane 
-    * leder elsikkerhet (LFS) 
-    * leder for frakobling (LFK) 
-    * sikkerhetsvakt 
- 
-RU: 
-  * ombordansvarlig 
-  * lokfører 
- 
-===== Togleder/vaktleder ===== 
- 
-  * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke 
-  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov 
-  * varsle (iht. varslingsliste) 
-  * i mobiliseringsfasen 
-    * varsle og mobilisere administrasjonsvakt 
-    * kalle ut fagleder jernbane 
-    * kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt 
-    * bestemme bemanning av stasjoner 
-  * i evakuerings- og redningsfasen 
-    * rekvirere rullende materiell for redning 
-    * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet 
-    * informere jernbaneforetak på operativt nivå 
- 
-===== Fagleder jernbane ===== 
- 
-  * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne 
-  * bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor 
-  * fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser 
-  * bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor 
-  * fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene 
-  * skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er) 
-  * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg 
- 
-===== Ombordansvarlig ===== 
- 
-  * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling  
-  * Trer inn i rollen som skadestedsleder 
-  * Koordinerer skadestedsarbeidet 
-  * Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget 
-    * varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, varsling eksternt) 
-    * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.) 
-    * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) 
- 
-===== Lokfører ===== 
- 
-  * Varsle togleder 
-  * Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram 
-  * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt 
-    * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut 
-  * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig 
- 
-===== Skadestedsleder (ansvar RU) ===== 
- 
-  * Leder evakuering 
-  * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen 
-  * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget 
-  * Foreta jording av kontaktledning 
-  * Etablere samleplass (sikkert sted) 
-  * Utøve ledelse på samleplass 
- 
-===== Brannbekjempelse (ansvar RU) ===== 
- 
-  - Varsling 
-  - Evakuering/redning 
-  - Slukking 
- 
-  * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/brannen raskt, iverksettes slukkearbeidet først når varslingsrutinene og evakueringen av passasjerene er foretatt. 
-  * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. 
- 
-===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== 
- 
-//Jernbaneverket eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Jernbaneverket som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// 
- 
-//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakuerings rutiner er funksjonelle og med et 
-riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// 
- 
-===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== 
- 
-Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: 
- 
-  * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen. 
-  * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering. 
-  * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. 
-  * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. 
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)