presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 10:18]
rada [Fordeling av sikkerhetsansvar]
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2017/02/13 22:07]
jcs [Relaterte kravdokumenter]
Linje 7: Linje 7:
 ===== EUs jernbanesystem  ===== ===== EUs jernbanesystem  =====
  
-instanser med hvert sitt ansvarsområde+parter med hvert sitt ansvarsområde
     * NSA = sikkerhetsmyndighet     * NSA = sikkerhetsmyndighet
     * IM = infrastrukturforvalter     * IM = infrastrukturforvalter
Linje 23: Linje 23:
   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
  
-===== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) =====+===== Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU =====
  
   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
Linje 66: Linje 66:
  
   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
-  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov +  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behovvarsle (iht. varslingsliste)
-  * varsle (iht. varslingsliste)+
   * i mobiliseringsfasen   * i mobiliseringsfasen
     * varsle og mobilisere administrasjonsvakt     * varsle og mobilisere administrasjonsvakt
Linje 111: Linje 110:
   * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen   * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen
   * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget   * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget
-  * Foreta jording av kontaktledning 
   * Etablere samleplass (sikkert sted)   * Etablere samleplass (sikkert sted)
   * Utøve ledelse på samleplass   * Utøve ledelse på samleplass
Linje 124: Linje 122:
   * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.   * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.
  
 +===== Relaterte kravdokumenter =====
 +
 +  * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-SRT-TSI_v1.00_EN.pdf|TSI SRT - application guide]]
 +  * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-LOC%20PAS-v2.00_EN.pdf|TSI LOC&PAS - application guide]]
 +  * [[http://www.dsb.no/Global/Veiledning%20til%20forskrift%20om%20brannforebygging%20-%20versjon%201%20-%2028.%20des%202015.pdf|Veiledning til forskrift om brannforebygging]]
 +  * [[https://www.dsb.no/link/47d465ad477144e3aa1a4b9f61dd9673.aspx|Veileder for saksbehandling ved brannsikring av jernbanetunneler]]
 +  * Førers regelbok
 ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T =====
  
-//Jernbaneverket eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Jernbaneverket som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// +//Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// 
-//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakuerings rutiner er funksjonelle og med et +//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et 
-riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.//+riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.//
  
 ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 =====
Linje 138: Linje 143:
   * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.   * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.
   * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.   * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.
 +
 +~~SLIDESHOW~~
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)