Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2016/03/03 09:56] jcs [Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB)] |
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ~~SLIDESHOW~~ | ||
- | ====== Beredskapsroller i jernbanesystemet ====== | ||
- | |||
- | Laget av: JCS 08.10.2015 | ||
- | |||
- | ===== EUs jernbanesystem | ||
- | |||
- | 3 parter med hvert sitt ansvarsområde | ||
- | * NSA = sikkerhetsmyndighet | ||
- | * IM = infrastrukturforvalter | ||
- | * RU = jernbaneforetak | ||
- | |||
- | ===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ===== | ||
- | |||
- | |||
- | {{ : | ||
- | |||
- | ===== Ansvarsområder for NSA (SJT) ===== | ||
- | |||
- | * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | ||
- | * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | ||
- | * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | ||
- | |||
- | ===== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU ===== | ||
- | |||
- | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
- | * identifisere risikoene | ||
- | * implementere nødvendige risikokontrollsystemer | ||
- | * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer | ||
- | |||
- | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
- | |||
- | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) ===== | ||
- | |||
- | IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | ||
- | * utøve trafikkstyring | ||
- | * tilrettelegge for selvevakuering i tunnel | ||
- | * tilrettelegge for assistert redning | ||
- | * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | ||
- | |||
- | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ===== | ||
- | |||
- | RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | ||
- | * fremføre tog | ||
- | * sikkerhetsinfo om bord | ||
- | * lede evakuering i tog og fra tog | ||
- | * drifts- og vedlikeholdsregler | ||
- | * beredskap for tog | ||
- | * deteksjon i tog | ||
- | |||
- | ===== Sentrale beredskapsroller ===== | ||
- | |||
- | IM: | ||
- | * togleder/ | ||
- | * fagleder jernbane | ||
- | * leder elsikkerhet (LFS) | ||
- | * leder for frakobling (LFK) | ||
- | * sikkerhetsvakt | ||
- | |||
- | RU: | ||
- | * ombordansvarlig | ||
- | * lokfører | ||
- | |||
- | ===== Togleder/ | ||
- | |||
- | * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | ||
- | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) | ||
- | * i mobiliseringsfasen | ||
- | * varsle og mobilisere administrasjonsvakt | ||
- | * kalle ut fagleder jernbane | ||
- | * kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt | ||
- | * bestemme bemanning av stasjoner | ||
- | * i evakuerings- og redningsfasen | ||
- | * rekvirere rullende materiell for redning | ||
- | * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet | ||
- | * informere jernbaneforetak på operativt nivå | ||
- | |||
- | ===== Fagleder jernbane ===== | ||
- | |||
- | * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne | ||
- | * bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor | ||
- | * fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser | ||
- | * bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor | ||
- | * fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene | ||
- | * skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er) | ||
- | * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg | ||
- | |||
- | ===== Ombordansvarlig ===== | ||
- | |||
- | * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling | ||
- | * Trer inn i rollen som skadestedsleder | ||
- | * Koordinerer skadestedsarbeidet | ||
- | * Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget | ||
- | * varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, | ||
- | * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.) | ||
- | * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) | ||
- | |||
- | ===== Lokfører ===== | ||
- | |||
- | * Varsle togleder | ||
- | * Om mulig lage avtale om sted/ | ||
- | * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt | ||
- | * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut | ||
- | * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig | ||
- | |||
- | ===== Skadestedsleder (ansvar RU) ===== | ||
- | |||
- | * Leder evakuering | ||
- | * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | ||
- | * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | ||
- | * Etablere samleplass (sikkert sted) | ||
- | * Utøve ledelse på samleplass | ||
- | |||
- | ===== Brannbekjempelse (ansvar RU) ===== | ||
- | |||
- | - Varsling | ||
- | - Evakuering/ | ||
- | - Slukking | ||
- | |||
- | * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/ | ||
- | * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | ||
- | |||
- | ===== Relaterte kravdokumenter ===== | ||
- | |||
- | * [[http:// | ||
- | * [[http:// | ||
- | * [[http:// | ||
- | * [[http:// | ||
- | * Førers regelbok | ||
- | ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== | ||
- | |||
- | // | ||
- | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | ||
- | riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | ||
- | |||
- | ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== | ||
- | |||
- | Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: | ||
- | |||
- | * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen. | ||
- | * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering. | ||
- | * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | ||
- | * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | ||
- | |||
- | ~~SLIDESHOW~~ |