Stasjonsobjekter/Publikumsheiser


Innhold

1 Hensikt og Omfang

  • Denne spesifikasjonen omfatter komplette heisanlegg i stasjonsmiljø som skal benyttes av togreisende.
  • Spesifikasjonen omhandler:
    • funksjonelle krav
    • krav til utforming
    • krav til dimensjonering
    • tekniske krav spesifikt for jernbanemiljø.

1.1 Komplett heisanlegg - omfang

  • Heissjakt med gruve, drenering og ventilasjon, klimakontroll, oppvarming og evt. kjøling, sjaktdører, betjeningstablå, brannalarm, fotskrapelister og nedfellbare dørmatter.
  • Heisstol med utrustning, dører, betjeningstablå, drivverk, teknisk betjeningsrom/skap og tidsstyring av dører/heis.
  • Klimabeskyttet venteområde foran sjaktdører ”Klimasluse” på plattform og i undergang/overgangsbru
  • Framføringsveier for kraftforsyning, telekommunikasjon, fjernstyring, overvåkning og videoovervåking av heiser og sluser.
  • Elektriske komponenter og jordingsanlegg. Belysning i heisstol og foran sjaktdør. Høyttaler og overvåkningskamera.
  • Skilting og informasjon, ledelinjer og kontrastmarkering for blinde og svaksynte.

1.2 Hovedgrupper av heisinstallasjoner

Spesifikasjonen omfatter følgende hovedgrupper:

1.2.1 Nye heiser i nye bygningskonstruksjoner som er en del av en større bygningsmasse på stasjonsområdet, og som er plassert i et temperert miljø

  • Dette vil være heiser som integreres i stasjonsbygningen og som typisk finnes på større stasjoner der heisen er en del av bygget. Heisen står da i et miljø som er oppvarmet til > +5 °C.
  • Tiltaket er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven (Pbl).
  • Installasjonen skal verifiseres/samsvarsvurderes av Teknisk Kontrollorgan (TKO).

1.2.2 Nye heiser i nye bygningskonstruksjoner som står i et utemiljø på stasjonen

  • Heiser i utemiljø skal konstrueres med klimasluse rundt heissjakten/dørene slik at heisen ikke stopper på grunn av klimatiske påkjenninger.
  • Tiltaket er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven. Det vil normalt ikke være aktuelt å søke om dispensasjon fra Plan- og bygningsloven.
  • Installasjonen skal verifiseres/samsvarsvurderes av Teknisk Kontrollorgan (TKO).

1.2.3 Nye heiser i eksisterende bygningskonstruksjoner, herunder eksisterende plattform

  • Tiltaket er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven.
  • Installasjonen skal verifiseres/samsvarsvurderes av Teknisk kontrollorgan (TKO).

1.2.4 Nye heiser i eksisterende heissjakter, full utskiftning av eldre heiser

  • Tiltaket er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven.
  • Installasjonen skal verifiseres av Teknisk Kontrollorgan (TKO).

1.2.5 Modernisering og oppgradering av eksisterende heiser

  • Det skal gjøres en vurdering om tiltaket vil være søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven.
  • Heisanlegg skal konstrueres i henhold til NS-EN 81-80 Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser. Eksisterende heiser
  • Heisanlegg skal konstrueres i henhold til Regler for forbedring av sikkerheten i eksisterende personheiser og vare- og personheiser»
  • Installasjonen skal sikkerhetskontrolleres av godkjent Sikkerhetskontrollorgan (SKO) før idriftsettelse.


2 Funksjonelle krav

  • Heisanlegg skal fungere i alle typer stasjoner, så vel ute som inne, og være tilgjengelig for bruk av alle reisende.
  • Heisanlegg skal leveres med løsninger, og utforming av terskler med føringsspor, som minimaliserer feil i heisdørene.
  • Føringsspor bør unngås i utemiljø.
  • For heisanlegg i utemiljø skal det etableres en klimasluse foran heisdørene, minimum b x l = 2,0 x 2,5 m, med varme og fotskraperister/rister.
  • Det skal være fall fra gulv i klimasluse og det nivå som heisen betjener(plattformdekke).
    • Maks fall skal være 1:20 og maks høydeforskjell 3 cm.
  • Heisene skal tåle å stå i utemiljø.


Veiledning:

  • Bane NORs erfaringer er at en stor del av driftsavbrudd gjelder feil ved dører. Utforming av terskelspor for dører har vist seg kritisk. Tiltak må beskrives som minimaliserer slike feil.
  • Heisen og omgivelsene rundt heisen må utformes slik at sand og grus ikke stopper dørene. En har gode erfaringer med terskler der sporene ligger på undersiden av tersklene.
  • Håndbok for stasjoner omtaler plassering av heis og dimensjonering av antall heiser.

3 Krav til dimensjonering

  • Heis skal plasseres og orienteres slik på stasjonen at heiskupeen har 2 innganger - på heisens kortsider. Publikum skal kunne gå rett frem, uten å snu i heiskupeen.
  • Bredde på heiskupe skal være minst 1100 mm
  • Dybde på heiskupe skal være minst 2100 mm (minstemål for «båreheis» i Byggteknisk forskrift)
  • Dersom orientering på stasjonen er slik at heiskupe bare kan ha en inngang for publikum, skal bredde på heiskupe økes til minst 1600 mm.
  • Høyde i heiskupe skal være minst 2300 mm (målt til underkant himling).
  • Areal på heiser skal tilpasses stasjonens størrelse og antall brukere, samt hvor kritisk heisene er for drift av stasjonen (eventuell annen tilkomstvei til plattform).
  • Samtidig ankomst av et større antall reisende skal ivaretas.
  • Trafikkanalyser og kapasitetsberegninger for heis og rulletrapp skal utarbeides.
  • Antall heiser og ytelser på disse må vurderes.
  • For store stasjoner eller stasjoner med spesiell beliggenhet, der annen adkomst til plattform ikke er mulig, skal det være flere heiser som betjener plattform.


3.1 Premisser for elektriske installasjoner i stasjonsmiljø

4 Krav til utforming

4.1 Heissjakter

  • Heissjakt skal bygges i betong eller stål/glass, med tverrsnitt, gruve, høyde, dørutsparinger tilpasset heisleverandørens standard og mål.
  • Flater i heissjakt bygget i betong skal støvbindes.
  • Det skal beskrives løsning for god klimaregulering og drenering/fjerning av fuktighet i heisen.
  • For hvert enkelt prosjekt skal det beskrives nærmere bygningsmessig utførelse, materialer etc., og grensesnitt mellom bygningsteknisk og heisleverandørs leveranse.
  • Samtlige metallkonstruksjoner skal leveres ferdigbehandlet, tilfredsstille korrosjonsklasse C1.
  • Alt festejern mv. skal være malt med maling som tilfredsstiller korrosjonsklasse C1.
  • Ut fra plassering av sjaktkonstruksjon skal høyere korrosjonsklassifisering vurderes.
  • Alle flater som er synlige utenfor sjakt skal leveres i bestandig materiale og med gode kontrastmerkinger.
  • Til sjakten skal det leveres strømforsyning (inkludert nødstrøm), analog telelinje, digital forbindelse for overføring av videobilder for overvåkning, forbindelse til stasjonens høyttaleranlegg for tog-annonsering. kabling.
  • Rådgiver skal avklare grensesnitt mellom heisleverandør og annen entreprenør.


Veiledning:

  • Detaljspesifisering av sjakt skal skje i samarbeid med heisleverandør.
  • Innfestninger i vegg og festeskinner skal spesifiseres.
  • Det avklares om ankerskinner er en del av heisleveransen.
  • Plassering av løftekroker skal spesifiseres.
  • Det skal avklares om løftekroker er en del av heisleveransen.

4.2 Sosial kontroll – bruk av glass

  • Heiskupe skal ha sosial kontroll i form av innsyn og utsyn.

Veiledning:

  • Sosial kontroll sikres ved å benytte glassfelt i heissjakt, heiskupe og dører. Bruk av glass avklares med Bane NOR/heisfaglig rådgiver.

4.3 Klimasluse / venteareal

  • Arealet som skal verne dør og heis mot vær og vind skal minimum være 2,0 m bred og 2,5 m dyp.
  • Det skal benyttes solid fotskraperist som ikke avviser fører- og servicehunder.
  • Fotskraperisten skal være utformet for å hindre stein å komme inn i dørterskelen på heisen
  • Fotskraperisten skal være dimensjonert til samme laster som heisstolen.
  • Heisgulv, terskler og fotskrapelister skal tåle punktbelastning fra små stålhjul på 500 kg pr. hjul.
  • Klimasluse skal være oppvarmet til minimum 5 grader celsius og utstyrt med selvåpnende dør.
  • Vegger skal ikke hindre innsyn/utsyn. Klimaslusen skal videoovervåkes på samme måte som heisstol.
  • Dersom nødevakuering av heis kan skje til en slik sluse/sone, må publikum komme seg videre ut av slusen.
  • Dersom det er fare for innesperring skal sluse/sone utstyres med 2-veis GSM alarmtelefon i henhold til NS-EN 81-28.

4.4 Dører og dørstyring

  • Dørhøyde skal være 2200 mm.
  • Dørbredde skal være minimum 1000 mm
  • Dører skal være sentralåpnende skyvedører, med 2 dørblader.
  • Terskel skal være overdimensjonert og tåle punktbelastning fra små hjul.
  • Terskelplater skal ha minst 2 mm tykkelse, og utføres med sklisikker overflate.
  • Terskel skal ha skjult terskelspor med styring på undersiden.
  • Terskeltype og utforming skal angis ut fra plassering av heis på stasjonen og forventet bruk.
  • Heisleverandøren skal levere sklisikker terskelplate for overgang mellom dørterskel og ferdig gulv, styrke og belastninger som for terskler.
  • Dører skal være sikret med heldekkende fotocellelister.
  • Fotocellelister skal være innfelte og skjult slik at de ikke kan påkjøres eller utsettes for ytre vold.
  • Dørruller/opphengstrinser skal være dimensjonert for tung drift på en jernbanestasjon.
  • Døroperatør skal være beregnet for antall døråpninger og påkjenninger som kan forventes på en jernbanestasjon.
  • Dørene skal være hurtigåpnede, med en lav lukkehastighet.
  • Åpne- og lukkehastigheten skal kunne justeres i alle faser av åpne- lukkeoperasjonen.
  • Det skal dimensjoneres for minimum 600.000 åpne/lukke sykluser pr. år.
  • Tidlig døråpning skal være tydelig.
  • Dørene skal kunne nødåpnes med trekantnøkkel.
  • Karmer skal leveres i børstet, rustfritt stål.
  • Stålplater og utforming skal tåle bruk og miljø på en jernbanestasjon, og skal minimum tilfredsstille kravene til klasse 1. i NS 81-71-Vandalsikre heiser.
  • Alt arbeid mellom ny sjaktdør/karm og eksisterende vegg skal inkluderes, slik som branntetting, fuging og lignende.


Veiledning:

  • Dørbredde ned mot 900 mm kan unntaksvis vurderes, men det krever en konkret vurdering. Dørbredde vil som regel være dimensjonerende for innvendig sjaktbredde.
  • Teleskop åpnende løsninger kan unntaksvis vurderes, men det krever en konkret vurdering. Ved valg av teleskop åpnende dører skal det vurderes om tradisjonelle terskler kan leveres.
  • Tradisjonell dørterskel med åpning oppover kan unntaksvis vurderes, men det krever en konkret vurdering.
  • Krav til antall åpne/lukke-sykluser må vurderes ut fra stasjon og bruk. Dører på jernbanestasjon beregnes utfra tung drift. Diameter og dimensjoner på dørtrinser og tilhørende skinner kan være en indikasjon på kvalitet.

4.5 Lasteevne

  • Lasteevne skal følge av angitt areal.

4.6 Hastighet og ytelse

  • Hastighet skal være minimum 1,0 m/s.
  • Akselerasjon og retardasjon skal kunne justeres trinnløst.
  • Heis skal konstrueres for direkte innkjøring, uten lavfartssoner, inn til etasjen.
  • Heis skal konstrueres for variabel hastighet, variabel spenning og variabel frekvenskontroll av drivmotor.
  • Stoppnøyaktighet skal være maksimum -/+ 5 mm.


Veiledning:

  • Større hastighet skal alltid vurderes, 1,6 m/s er vanligvis neste standardhastighet.
  • Løftehøyde og kapasitetsbehov kan utøse krav til høyere hastighet
  • Stoppnøyaktighet på -/+ 5 mm er å anse som et minimum, bør være bedre enn dette.
  • Automatisk etterstilling skal vurderes.

4.7 Tilgjengelighet til heis for personer, inklusive funksjonshemmede personer

  • Heisene skal leveres i henhold til NS EN 81-70
  • Styrken på akustisk varsling i heisstol og på etasjer skal kunne justeres trinnløst.
  • Alle knapper og signalgivningsutstyr skal være i henhold til NS EN 81-70.
  • Store og tydelige etasjevisere skal plasseres over dører.
  • Heisstolen skal ha håndløper i henhold til NS-EN 81-70.


4.8 NS EN 81-71 Vandalsikre heiser

  • Heisene skal ha en utførelse som minimum tilfredsstiller klasse 1 i NS EN 81-71.
  • Tablåer, både utvendig og innvendig skal tilfredsstille klasse 1 i henhold til NS EN 81-71.
  • Brukervennligheten for funksjonshemmede personer skal prioriteres i tilfeller hvor krav i NS-EN 81-71 motstrider krav i NS-EN 81-70.


Veiledning:

  • For heiser som har spesiell plassering f. eks. med lav sosial kontroll og lite tilsyn, skal det vurderes om heisen skal tilfredsstille klasse 2. i standarden.
  • Krav til klasse 2. i standarden vil på enkelte punkter komme i motstrid med kravene i NS-EN 81-70. Det skal gjøres konkrete vurderinger

4.9 Heisers virkemåte i tilfelle brann

  • Ved brannalarm skal heisen kjøre til definert evakueringsetasje.
  • Heisens virkemåte skal være i henhold til NS-EN 81-73 .
  • Heis skal være tilpasset at Bane NOR leverer signal fra brannvarslingsanlegg til styreskap.
  • Heisleverandør skal spesifisere og koordinere sine arbeider med Bane NORs leverandør av brannvarslingsanlegg.
  • Dersom stasjonen ikke har brannvarslingsanlegg, skal heis leveres med montert mini-varslingsanlegg som betjener heisen(e).
  • Merking av heis skal utføres på en måte som ikke kan fjernes eller ødelegges.


4.10 Fjernalarm på personheiser og vare- og personheiser

  • Alarm i heis skal være komplett med strømforsyningsanlegg, klargjort for videreføring og nødlys.
  • 2-veis GSM alarmtelefon skal monteres i henhold til NS-EN 81-28, med forsinkelse på 5 sek før nummersenderen starter - for å unngå falsk alarm.
  • Heisalarmen skal kunne betjenes av, og gå til Bane NORs valgte alarmsentral.
  • Alarmen skal kunne håndtere de mest vanlige kommunikasjonsprotokoller som benyttes av de største alarmselskapene i Norge.
  • Bane NOR skal ha tilgang på alle programmerte parametere for senere skifte av alarmmottak eller serviceleverandør
  • Alarmen skal være av type GSM
  • Bane NOR skal eie GSM-abonnementet
  • Bane NOR skal selv ha kontrakten med alarmmottaket
  • Heisleverandør skal være ansvarlig for at alarmen virker ved igangsetting.
  • Heisleverandør skal holde SIM-kort og stå for kostnader det første driftsåret.
  • Oppkobling på et senere tidspunkt mot Bane NORs valgte alarmmottak skal være en del av leveransen.


4.11 NS-EN 81-58 Prøving av etasjedørers brannmotstand – brannklasser og utførelse

  • Sjaktdører og fronter skal leveres med minimum brannklasse E120
  • Omramminger og tettinger skal være en del av heisleveransen.


Veiledning:

  • Krav til brannklasse for heisdører vil være avhengig av brannteknisk prosjektering. Heisdører må tilfredsstille de aktuelle krav.

4.12 Nødlys

  • Heisstolen skal ha nødlys med integrert batteriback-up for minst 3 timers drift.
  • Sikkerhetsstandardens minimumskrav til avgitt lysstyrke skal overoppfylles med god margin


4.13 Nødbetjening

  • Ved strømstans skal heisene ha automatisk nødevakuering, og kjøre frem til nærmeste etasje og åpne dørene automatisk.
  • Ved manuell evakuering skal dette kunne utføres av byggets/stasjonens driftspersonell og vektere.
  • Nødevakuering skal kunne skje automatisk ved hjelp av batteri.
  • Det skal monteres en lampe/indikasjon som markerer at heisen er i etasjen, og at dører kan nødåpnes.
  • Det skal monteres toveis kommunikasjon mellom maskinrom og heisstol
  • Alle nødbetjenings anvisninger skal utformes på en lettforståelig måte, beregnet for vektere og annet instruert personell.
  • Instruks for nødkjøring av heisen og nødåpning av sjaktdørene skal henges i apparatskapet i innstøpt plast.
  • Nøkkel med skilt for nødåpning av sjaktdørene skal henges i apparatskap.


Veiledning:

  • Nødevakuering i henhold til sikkerhetsstandarden skjer normalt til nærmeste etasje. Opp eller ned, avhengig av vekt i heiskupeen.
  • Dersom stasjonen har etasjer som ikke skal være tilgjengelig for publikum, skal det gjøres konkrete vurderinger.
  • Dersom det spesifiseres nødstrømsaggregat eller alternativ strømtilførsel skal heisene leveres klargjort for slik drift. Ved flere heiser på stasjonen skal heisene være klargjort for sekvensiell kjøring. Kjøremønster angis.

4.14 Styringssystem

  • Heisene skal være styrt slik at de tilfredsstiller behovet som personheis.
  • Generelt gjelder kravene i NS-EN 81-70, NS-EN 81-71, NS-EN 81-28, NS-EN 81-58 og NS-EN 81-73
  • Heisene skal ha tidligåpning av dører.
  • Styringen skal være utstyrt slik at feil blir registrert og lagret i systemet, og skal kunne avleses på et senere tidspunkt
  • Heisene skal utstyres med full last og overlastkontakt.
  • Styring og andre elektriske komponenter (inkl. heisalarm), skal være sikret mot overspenning.


4.15 Kameraovervåking

  • Heisene skal forberedes for kameraovervåking av heiskupe.
  • Det skal være tilrettelagt for at kamera og software for kamera blir levert av annen leverandør.
  • Heisleverandør skal levere kabling i sjakt og hengekabel til heisstol for kamera. Om ikke annet er spesifisert skal det leveres Cat 6 kabel.
  • Heisleverandør skal bistå og avklare grensesnitt med leverandør av kamera.
  • Heisleverandør skal være ansvarlig for koordinering av kameraovervåkning.


4.16 Elektriske ledninger og apparater

  • Heisene skal leveres med nødvendige elektriske ledninger og apparater.
  • Stålplatekapslet apparatskap med kontrolltablå skal inngå i det komplette styresystemet ferdig koplet, og ført frem til nummererte rekkeklemmer.
  • Tavlen skal være utstyrt med minne for feilregistrering og startteller.
  • Alle kabler skal være halogenfrie.
  • PVC eller andre brannfarlige materialer skal ikke anvendes.
  • Dersom det må benyttes brannfarlige materialer skal dette angis med mengde og omfang i tilbudet.
  • Følgekabler for signaler, lys, alarm og for toveiskommunikasjon mellom kupe og apparatskap skal monteres.
  • Følgekabler skal ha reserveledninger for senere installasjon av komponenter og funksjoner.
  • Leveransen skal omfatte alle ledningsforbindelser mellom maskin, apparater, stativer. heisstol m.m.
  • Nødvendige filter og kondensatorer for å motvirke radiostøy skal monteres.
  • Alt utstyr skal merkes tydelig.
  • Styreledninger skal være nummererte og tilknyttet nummererte rekkeklemmer.
  • Hovedledning skal føres frem til hovedbryter/apparattavle, tilrettelagt for tilkopling av elektroentreprenør.
  • Heismaskineriet/tavlen skal ha klemmebrett/koblingsstykke for tilkobling.
  • Heisleverandør skal tydelig angi eventuelle krav til ledningstverrsnitt og størrelser på vern.
  • Effekter, nominell strøm og startstrømmer skal oppgis.


4.17 Apparatskap – Betjeningsskap

  • Dersom betjeningsskap plasseres i dørfront eller på annen måte i publikumsarealer, skal den mekaniske utformingen være i vandalsikker utførelse, tilsvarende klasse 2 i NS-EN 81-71.
  • Betjeningsskap skal være låsbart og vanskelig å åpne for uvedkommende.
  • Det skal kunne benyttes låsesylinder til Bane NOR system.


Veiledning:

4.18 Sjaktdører og etasjestopp med ikke tilgang for publikum

  • Dersom heisen har etasjestopp, og eller sjaktdører som ikke er beregnet for publikumstilgang, skal heisen ha kortlesersystem eller annen form for begrensning for brukere.
  • Heisen generelt skal være forberedt for kortleserstyring av alle etasjestopp og dører.
  • Dersom det er to etasjedører i samme etasjestopp skal heisen ha selektiv dørstyring.


4.19 Belysning

  • Belysningsnivå i heisstol, i klimasluse og utenfor (foran) klimasluse, skal være jevn og ikke blendende.
  • Heisleverandør skal levere punktbelysning(er) over dørkarm/omramming som lyser mot dørterskel.
  • Heisleverandør skal levere belysning av styreskap og nødbetjeningsarealer.
  • Alle lyskilder skal være av type LED


4.20 Sentral Driftsovervåking – SD anlegg

  • Heisene skal være klargjort for overføring av data til Bane NORs SD-anlegg.


4.21 Serviceinstrument

  • Dersom styringen er beregnet for bruk sammen med f.eks. håndholdte terminaler for å utføre kontrolloppgaver, programmeringsoppgaver, vedlikeholdsoppgaver eller informasjonsuthenting, skal slik utrustning inngå i leveransen.
  • Alle installerte brytere og funksjoner skal kunne overvåkes og leses av via serviceinstrument eller fast montert betjeningsdisplay i apparatskap.
  • Nødvendig dokumentasjon skal leveres.
  • Nødvendig opplæring av driftspersonell skal inngå i leveransen.


4.22 Regenerativ drift

  • Heisen skal ha regenerativ drift.


Veiledning:

  • Det er ikke hensiktsmessig å stille krav om regenerativ drift dersom energien ikke kan nyttiggjøres ved tilbakeføring. Det foretas en konkret vurdering.

4.23 Branntettinger

  • Heisleverandør skal være ansvarlig for alle branntettinger i heissjakt/maskinrom for heis.


4.24 Innredning i heisstol

  • Heisstol skal innredes i vandalsikker utførelse, minimum klasse 1 om ikke annet spesifiseres.
  • Vegger skal ha en overflate i glass og børstet rustfritt stål.
  • Det skal monteres fenderlister i høyder tilpasset sykler, barnevogner og traller.
  • Det skal monteres speil på en vegg fra håndlist og opp.
  • Speil skal leveres i vandalsikker utførelse eller som polert stål.
  • Utstyr skal tilfredsstille NS-EN 81-70.
  • Heisstol skal ha håndløper i henhold til NS-EN 81-70.
  • Veggene skal ha luftspalter utført på en diskre måte, alternativt i dørsmyg.
  • Innvendig tak skal være heldekkende.
  • Det skal ikke være mulig å henlegge sprøyter og lignende på avsatser eller hyller.
  • Taket skal ha innfelte downlights med LED-lys som kan reguleres via dimmer på heistak.
  • Gulvet i heisstol skal ha belegg som er beregnet til bruk på jernbanestasjoner med tung trafikk.
  • Gulvet skal utføres uten skjøter der urin eller andre væsker kan komme inn under gulvet, tilsvarende utførelse for overgang mellom vegg og gulv.
  • Behov for varmekabler i gulv avklares, beliggenhet av heis i forhold til utearealer er avgjørende.
  • Stoltablå skal være i rustfri utførelse.
  • Tablået skal monteres innfelt i sidevegg.
  • Vandalsikre knapper og tablåer skal utformes i henhold til NS-EN 81-71 - klasse 1.
  • Det skal anvendes store vandalsikre, brukervennlige trykknapper med taktil skrift og tydelig kvitteringslys/lysdioder.
  • Knapper skal plasseres riktig i forhold til utgangsetasjer.
  • Det skal være uthevet knapp i utgangsetasje i grønn farge.
  • Det skal være alarm, døråpner- og dørlukkerknapp.
  • Det skal være overlastindikator med summer i stoltablået.
  • Digital / LED etasjeviser med info som for de utvendige tablåer skal monteres øverst i stoltablået.
  • Det skal monteres lysskilt “BRANNALARM” i stoltablå iht. NS-EN 81-73.
  • Talegenerator med høyttaler monteres innfelt i stoltablået, slik at ikke lyden forplanter seg i hele heissjakten.
  • Talegenerator skal programmeres på norsk.
  • Talegeneratoren skal ha justerbar lyd.
  • Heisstolen skal ha nødlys med integrert batteriback-up for minst 3 timers drift.
  • Sikkerhetsstandardens minimumskrav til avgitt lysstyrke skal overoppfylles med god margin.
  • Heisstolene skal ha innfelt høyttaler, mikrofon og oppkall knapp for toveis kommunikasjon til vaktselskap.

4.25 Utvendige tablåer

  • Det skal leveres utvendige tablåer tilpasset det miljø og den bruk heisene har.
  • Det skal leveres dekkplater i børstet rustfritt stål.
  • Trykknappene skal være brukervennlige med taktil skrift, og med tydelig kvitteringslys/lysdiode.
  • Tablåskruer skal være vandalsikre.
  • Tablåene skal monteres med nederste knapp ca. 1000 mm over gulv, iht. EN 81-70.
  • Digitale / LED etasjevisere med store tydelige tall og gong/ankomstanvisere, skal monteres over alle heisdørene i eget tablå.
  • Gang/ankomstanvisere og talegenerator skal kunne reguleres i lydstyrke.
  • Tablået skal gi alternativ informasjon om heisens status og bruk, heis ute av drift skal angis.
  • Symbol for «ikke bruk heisen ved brann» skal leveres i gravert eller annen varig utførelse. Symbol skal ikke plasseres slik at publikum blir forvirret i forhold til bruk av knapper.
  • Tablåer, utførelse og størrelse på logoer/leverandørnavn skal godkjennes av Bane NOR.


4.26 Lys over terskler på utvendige sjaktdører

  • Det skal leveres innfelt lysarmatur(er) i døromramming/karm, som gir minst 100 lux ved terskel.


Veiledning:

  • God belysning på terskler for heis er et sertifikatkrav for å få heisen godkjent. Nødbelysning må være på plass før heisen godkjennes og kan settes i drift.
  • Det må vurderes om heisleverandør skal levere innfelte lyskilder i dørkarmer eller om dette skal ivaretas av byggets generelle belysning.

4.27 Generelt for lyskilder

  • Alle lyskilder som er en del av heisleveransen skal være LED lys.


4.28 Stasjoner med fare for vann i heisgruve

  • Dersom det er fare for vann i heisgruve skal dette kunne detekteres.
  • Som en del av heisleveransen skal det da leveres indikator som varsler vann i gruve, med mulighet for overføring til stasjonens Sentrale Driftsanlegg.
  • Dersom vann nivå kommer så høyt at det er fare for heisens drift eller sikkerhet skal det være en bryter/indikator som automatisk stenger heisen for normal drift og plasser heisstol slik at skader unngås.


4.29 Adkomst til sjaktgruve

  • Leider skal monteres fra høyde overkant sjaktdør i nederste stopp og ned til sjaktbunn.
  • Leider skal være en del av heisleveransen.


4.30 Lydisolasjon

  • Heisleverandør skal foreta lydisolasjon eller montasje av maskiner, fundamenter og anleggsdeler på en slik måte at vibrasjoner og strukturlyd unngås.


4.31 Generell energieffektivitet

  • Installasjonene skal være energieffektive.
  • Effekter og startstrømmer skal oppgis.


4.32 Referanseanlegg

  • Heisleverandør skal oppgi referanseanlegg som er tilnærmet lik i utførelse, hastighet og løftehøyde.
  • Anleggene skal være tilgjengelig for besiktigelse og kjøring/test.

5 Kontroll og driftssetting

5.1 Før sertifisering og idriftsettelse av heis

  • Heisleverandør skal være ansvarlig for i god tid å anmerke både heistekniske og bygningstekniske mangler som kan hindre utstedelse av sertifikat og CE-merking av heis.
  • Heisleverandør skal være ansvarlig for i god tid å anmerke mangler i henhold til Byggteknisk Forskrift som kan hindre driftstillatelse for heis.


5.2 Kontroll av sjakt

  • Tegninger og tegningsunderlag skal kontrolleres og verifiseres av heisleverandør.
  • Heisleverandør er selv ansvarlig for å kontrollmåle.
  • Oppmålingsskjema og loddeskjema skal oversendes rådgiver/prosjektledelse.


Veiledning:

  • Heisleverandør kontrollerer alle montasjemål så hurtig som mulig etter tildeling eller etter at sjakt er ferdig bygget.

5.3 Verifisering av installasjonen

  • Nye installasjoner i henhold til Heisdirektivet og harmoniserte standarder skal verifiseres/samsvarsvurderes av Teknisk Kontrollorgan (TKO).
  • Heisleverandør skal i sitt tilbud angi valgt kontrollorgan.
  • Heisleverandør skal være ansvarlig for, og bære kostnadene ved kontroll.
  • Ved modernisering skal løfteinnretning ikke tas i bruk etter ombygging før sikkerhetskontrollorgan (SKO) har foretatt kontroll og utarbeidet kontrollrapport.
  • Bane NOR skal ha fullt innsyn i alle dokumenter og rapporter som utarbeides i kontrollprosessene.
  • Bane NORs skal ha anledning til å delta under verifisering/test/kontroll.
  • Eventuelle godkjenningsdokumenter og sertifikater skal oversendes Bane NOR.
  • For moderniseringer som ikke er et tiltak etter plan- og bygningsloven skal installasjonen kontrolleres av Sikkerhetskontrollorgan før igangsetting.

5.4 Ferdigbefaring

  • Ferdigbefaring og garantibefaring skal avholdes i henhold til NS 8405 / NS 8430.
  • Dersom befaringen må gjentas på grunn av vesentlige mangler ved leveransen, skal ny befaring i sin helhet bekostes av heisleverandør.

6 Dokumentasjon

6.1 Heisteknisk dokumentasjon

  • Heisleverandør skal utarbeide heisteknisk dokumentasjon som sendes til de kommuner som forlanger slik dokumentasjon.
  • Heisteknisk dokumentasjon skal sendes så hurtig som mulig etter at byggesaksnummer er tildelt, eller tillatelse til tiltak er gitt.
  • Kopi av heisteknisk dokumentasjon skal sendes BeneNOR.
  • Kopi av svar fra kommunen med eventuelt nytt løpenummer for installasjonen skal sendes BaneNOR.
  • Kopi av dokumentasjon som sendes til Teknisk Kontrollorgan (TKO) skal sendes BaneNOR.


6.2 Byggesøknad

  • Heisleverandør skal utarbeide nødvendige dokumenter for innsending av byggesøknad.
  • Heisleverandør skal være ansvarlig for sine underleverandører.
  • Dokumenter skal sendes i god tid i forhold til oppstart.


6.3 Driftstillatelse/Ferdigattest

  • Heisleverandør skal sender nødvendige dokumenter for søknad om driftstillatelse og ferdigattest så hurtig som mulig etter verifisering av kontrollorgan.


7 Drift og vedlikehold

7.1 FDV-dokumentasjon

  • FDV dokumentasjonen skal leveres i henhold til Bane NORs standard krav.
  • Rutiner for vedlikeholdet som skal utføres av Bane NORs driftsorganisasjon skal beskrives.
  • Renholdsrutiner skal beskrives.
  • Heisleverandøren skal gi opplæring til lokalt driftspersonell i drift og vedlikehold av installasjonen.
  • Det skal oversendes et opplæringsbevis for hver enkelt deltaker som angir hva som er gjennomgått i opplæringen.

Følgende skal leveres:

  • Komplett åpent skjemaunderlag for styresystem, motorregulering og dørdrift. Alle nødvendige kodemanualer vedlegges.
  • Sjakttegning i plan og snitt.
  • Tekniske data for alle hovedkomponenter.
  • Reservedelsliste.
  • Angivelse av slitedeler/forbruksmateriell med reservedelsliste.
  • Tekniske data for smøremidler.
  • Kopi av alle CE-sertifikater som spesifiseres i de aktuelle sikkerhetsstandardene.
  • Kopi av heisleverandørens kontrolliste ved ferdigstillelse.
  • Kopi av rapport fra Teknisk Kontrollorgan (TKO), eller Sikkerhetskontrollorgan (SKO).
  • CE-sertifikat for heisen.

7.2 Opplæring for nødevakuering

  • Heisleverandør skal gi opplæring til lokalt driftspersonell og andre instruerte personer for nødevakuering av fastsittende personer.
  • Det skal oversendes et opplæringsbevis for hver enkelt deltaker som angir hva som er gjennomgått i opplæringen.

8 Garanti og service

8.1 Garanti

  • Garantitiden skal være 5 år, og regnes fra installasjonen er overlevert og tatt i bruk til ordinær drift.
  • I garantitiden skal alle feil som oppstår rettes, og alle arbeider, inkludert reisetid og reisekostnader, diett og lignende dekkes av garanti, og utføres uten kostnad for Bane NOR.
  • Mindre feil, herunder feil knyttet til dører og tablå, skal være rettet i løpet av 3 timer i sentrale strøk / byområder.
  • Mindre feil skal være rettet i løpet av 6 timer utenfor byområder.
  • Større feil skal rettes innen 3 dager.


8.2 Service i garantitiden

  • Service i garantitiden skal utføres av heisleverandør.
  • Kostnader for service i garantitiden skal være inkludert i leveransen, arbeidene utføres kostnadsfritt for Bane NOR. Kostnader for service kan trekkes ut av totalsummen og faktureres som et årlig beløp.
  • Servicen skal omfatte alt nødvendig ettersyn, smøring, justeringer og idriftsettelse etter eventuelle stopp mv. i garantiperioden.
  • Heis skal ha minst 6 servicebesøk pr. år. Anbefalingene i Byggteknisk forskrift med veiledning, med hensyn til antall besøk følges som et minimum.
  • For spesielle installasjoner og plasseringer av disse, må det foretas en konkret vurdering.
  • Alle feil og mangler som skyldes mangelfullt arbeid eller materiell, skal rettes av leverandøren uten utgifter for byggherren (Bane NOR) og innenfor tidsfrister i garantien.
  • Kjente feil og svakheter på delkomponenter skal rettes vederlagsfritt.
  • Alle arbeider, inkl. reisetid og reisekostnader, diett etc. dekkes av garanti, og utføres uten kostnad for Bane NOR.
  • Heisleverandør skal garantere for reservedelslager i Norge for alle normale slitedeler og komponenter som ofte usettes for vandalisme eller ytre påvirkning. Andre komponenter skal kunne leveres fra annet lager i form av en 24-timer leveranse.


8.3 Utførelsen av servicearbeider

  • Heisleverandør skal gjøre seg kjent med forholdene på stedet.
  • Planlagte arbeider skal varsles før arbeidene igangsettes
  • Montør skal gi seg til kjenne ved oppstart og ferdigstillelse av arbeider, ansvarlig driftspersonell skal varsles. Rutiner avtales.
  • Publikum og brukere skal varsles med oppslag.
  • Åpninger og farlige arealer skal sikres på en måte som publikum ikke lett kan flytte på.
  • Tilgang til maskinrom og andre åpninger skal holdes låst.
  • Heisleverandør rydder etter egne arbeider, avfallshåndtering i henhold til offentlig regelverk
  • Heisleverandør er ansvarlig for å utarbeide Sikker Jobb Analyse (SJA) for alle sine arbeider.
  • Stedlige bestemmelser for brannceller, brannsikring og varme arbeider skal ivaretas.
  • Støyende arbeider skal varsles.
  • Lenger tid for «installasjon ute av drift» varsles særskilt til driftsansvarlig for bygget/stasjonen.
  • Heisleverandør skal følge fabrikantens og typegodkjenningens anvisninger for drift og vedlikehold.
  • Eventuelle spesifikke krav i typegodkjenningen for installasjonen følges.
  • NS-EN 13015 «Vedlikehold av heiser og rulletrapper – Regler for vedlikeholdsinstruksjoner», følges.
  • Loggbok skal føres, alle arbeider skal dokumenteres.
  • Arbeider som ikke dokumenteres anses som ikke utført.
  • Det skal leveres en «Årsrapport» som angir status for installasjonen, innhold og omfang avtales.
  • Kontroll og innkorting av wire og bæremidler skal inngå.
  • Kontroll og løpende utskifting av batterier skal inngå.
  • Kontroll og utskifting av alle lyskilder skal inngå.
  • Rapport for utført service skal sendes etter hvert servicebesøk/reparasjon, rutiner avtales.

9 Nye heiser i eksisterende bygningskonstruksjoner

Dette omfatter ny heis i en eksisterende plattform eller stasjon.

  • Tiltaket er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven. Det kan være aktuelt å søke om eller redegjøre for unntak i henhold til Plan- og bygningsloven, Pbl. § 31 og Byggteknisk Forskrift (TEK).
  • Installasjonen skal verifiseres av Teknisk Kontrollorgan (TKO).
  • «NS-EN 81-21 Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser. Nye person- og vareheiser i eksisterende bygninger» kan komme til anvendelse. Standarden åpner for mellom annet redusert redningsrom i topp og bunn.
  • TEK10 §15-11 angående sikkerhetsrom i eksisterende bygninger og krav til nye sjakter i eksisterende bygninger skal følges.
  • Bruk av NS-EN 81-21 skal vurderes og redegjøres for i de enkelte tilfeller. Kravene i kapitel 3 skal benyttes..
  • Det skal redegjøres for tilpasninger til bestemmelsene i kapitel 3 i NS-EN 81-21


Veiledning:

  • En rekke eksisterende stasjoner har fysiske og estetiske forhold som vanskeliggjør installasjon av heiser som følger den ordinære sikkerhetsstandarden for heiser NS-EN 81-20 og NS-EN 81-70. Grunnforhold, byggehøyder, areal (bxd), bevarings- og arkitektoniske krav, m.m.
  • Det må vurderes om bestemmelsene i NS-EN 81-21 (Sikkerhetsregler for installasjon av nye heiser i eksisterende byggverk) kommer til anvendelse.
  • Det kan være hensiktsmessig å gjennomføre forhåndskonferanse med lokal bygningsmyndighet.
  • Dispensasjon eller unntak fra Plan- og bygningsloven (og TEK 17) må vurderes.
  • NS-EN 81-21 åpner for å benytte lavere gruve og lavere topp enn den ordinære sikkerhetsstandarden. Kompenserende tiltak må beskrives.
  • Heiser med andre dørbredder og areal kan vurderes.
  • Konkrete vurderinger gjøres før en beskriver avvik.

10 Nye heiser i eksisterende heissjakter

Dette omfatter nye heiser i eksisterende heissjakter eller full utskiftning av eldre heiser.

  • Tiltaket er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven. Det kan være aktuelt å søke om, eller redegjøre for unntak i henhold til Plan- og bygningsloven, Pbl. § 31 og Byggteknisk Forskrift (TEK).
  • Det kan være nødvendig eller hensiktsmessig å gjennomføre forhåndskonferanse med lokal bygningsmyndighet.
  • Installasjonen skal verifiseres av Teknisk Kontrollorgan (TKO).
  • «NS-EN 81-21 Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser. Nye person- og vareheiser i eksisterende bygninger» skal anvendes. Standarden åpner for mellom annet redusert redningsrom i topp og bunn. For Bane NOR vil det som ofte tilsi både redusert gruvedybde og topphøyde, eller redusert størrelse på heis i forhold til kravene i Byggteknisk Forskrift (TEK), eller andre tekniske tilpasninger som krever kompenserende sikkerhetstiltak. Kravene i kapitel 3 skal uansett anvendes
  • Kompenserende tiltak skal beskrives.


Veiledning

11 Modernisering og oppgradering av eksisterende heiser

  • Tiltaket vil ikke ubetinget være søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven. Det gjøres en vurdering.
  • Installasjonen skal sikkerhets kontrolleres av godkjent Sikkerhetskontrollorgan (SKO), før idriftsettelse.
  • «NS-EN 81-80 Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser. Eksisterende heiser. Regler for forbedring av sikkerheten i eksisterende personheiser og vare- og personheiser» kommer skal anvendes
  • Byggteknisk forskrift med veiledning (TEK), § 16-1 skal anvendes.
  • Kravene i kapitel 3 skal i størst mulig utstrekning benyttes.
  • Det skal lages en redegjørelse for krav og ytelser.


Veiledning


12 Bygningsmessig - grensesnitt mot andre fag

  • Det skal lages en redegjørelse for grensesnitt mellom heisleverandør og andre fag.


Veiledning: Redegjørelsen omfatter:

  • Løftekroker for montasje
  • Maling av sjakt
  • Ventilasjon
  • Varme i heissjakt
  • Belysning i heissjakt og maskinrom
  • Grensesnitt for levering av kurser og strøm til heis og rom for heis

13 Generelle bestemmelser – henvisninger til lover, forskrifter, veiledninger, standarder

  • Jernbaneloven
  • Persons with reduced mobility – PRM TSI, 1300/2014/EU
  • Plan- og bygningsloven
  • Byggesaksforskriften SAK med veiledning SAK VSAK – revideres løpende
  • Byggteknisk forskrift med veiledning TEK og VTEK – revideres løpende
  • Forskrift om dokumentasjon av byggevarer (DOK)
  • Forskrift om omsetning og dokumentasjon av heiser mv.
  • Aktuelle temaveiledninger.
  • Heisdirektivet 2014/33/EU fra 20. april 2016
  • NS-EN 81-20 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser-Heiser for transport av personer og varer-Personheiser og vare- og personheiser
  • NS-EN 81-50 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser-Undersøkelser og prøvinger-Utformingsregler, beregninger, undersøkelser og prøvinger av komponenter til heiser
  • NS-EN 81-21 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Nye person- og vareheiser i eksisterende bygninger.
  • NS-EN 81-22 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Heiser for transport av personer og varer - Del 22: Elektriske skråbaneheiser
  • NS-EN 81-28 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Heiser for transport av personer og varer - Fjernalarm på personheiser og vare- og personheiser
  • NS-EN 81-58 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Undersøkelse og prøvinger - Prøving av etasjedørers brannmotstand
  • NS-EN 81-70 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Spesielle løsninger for personheiser og vare- og personheiser - Tilgjengelighet til heis for personer inklusive funksjonshemmede personer
  • NS-EN 81-71 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Spesielle løsninger for personheiser og vare- og personheiser - Vandalsikre heiser
  • NS-EN 81-73 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Spesielle løsninger for personheiser og vare- og personheiser - Heisers virkemåte i tilfelle brann
  • NS-EN 81-77 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Spesielle løsninger for personheiser og vare- og personheiser - Heiser utsatt for jordskjelv
  • NS-EN 81-80 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Eksisterende heiser - Regler for forbedring av sikkerheten i eksisterende personheiser og vare- og personheiser
  • NS-EN 81-82 - Sikkerhetsregler for konstruksjon og installasjon av heiser - Eksisterende heiser - Del 82: Regler for forbedring av tilgjengelighet til eksisterende heiser for personer inkludert personer med nedsatt funksjonsevne
  • NS 6450 - Driftsetting og prøvedrift av tekniske bygningsinstallasjoner
  • NS-EN 115-1 - Sikkerhet for rulletrapper og rullende fortau - Del 1: Utførelse og installasjon
  • NS-EN 115-2 - Sikkerhet for rulletrapper og rullende fortau – Del 2: Regler for oppgradering av sikkerheten på eksisterende rulletrapper og rullende fortau
  • NS-EN 12385-3 - Ståltau – Sikkerhet. Informasjon om bruk og vedlikehold
  • NS-EN 12385-5 - Ståltau – Sikkerhet. Ståltau for heiser
  • NS-EN 13015 - Vedlikehold av løfteinnretninger og rulletrapper. Regler for vedlikeholdsinstruksjoner
  • NS-EN 12015 - Elektromagnetisk kompatibilitet - Produktfamiliestandard for heiser, rulletrapper og rullende fortau - Utstråling
  • NS-EN 12016 -Elektromagnetisk kompatibilitet - Produktfamiliestandard for heiser, rulletrapper og rullende fortau - Immunitet
  • NS-EN ISO 25745-1 - Energiytelse i heiser, rulletrapper og rullende fortau - Energimåling og verifikasjon
  • NS-EN ISO 25745-2 - Energiytelse på heiser, rulletrapper og rullende fortau - Energiberegninger og klassifiseringer av heiser
  • NS 11001-1 - Universell utforming av byggverk - Arbeids- og publikumsbygninger
  • DS/INSTA 730 - Elevatortove. Retningslinier for kassation
  • ISO 18738-1 - Measurement of ride quality - Lifts
  • ISO 18738-2 - Measurement of ride quality - Escalators and moving walks