lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning [2023/02/16 09:30]
andlis [Kompetanse etter gjennomført kurs]
lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning [2024/06/04 09:28] (nåværende versjon)
andlis [Utarbeidet av]
Linje 2: Linje 2:
  
 Læreplanen gjelder for personell bemyndiget som leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE). Læreplanen gjelder for personell bemyndiget som leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).
 +
 Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.  Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. 
  
 ===== Eier av læreplanen ===== ===== Eier av læreplanen =====
  
-Driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF +Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR  
  
 ===== Utarbeidet av ===== ===== Utarbeidet av =====
  
-Rådgiver for driftsleder +Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig
  
-===== Eksamenskode =====+===== Utarbeidet av ===== 
 +Læreplanen er forankret i STY-605351 Elsikkerhet ved redningsoppdrag på eller nær ved elektrisk jernbane - instruks 
 + 
 +===== Kurskode =====
  
 Kommer (opplæring under utarbeidelse)  Kommer (opplæring under utarbeidelse) 
Linje 18: Linje 22:
 ===== Sertifikatkode ===== ===== Sertifikatkode =====
  
-Elsikkerhetskort kode: +Etter endt opplæring bemyndiges kursdeltager, bemyndigelse dokumenteres ved utstedelse av elsikkerhetskort med kode:  
   * 2438 Leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning    * 2438 Leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning 
  
 ===== Kurslengde ===== ===== Kurslengde =====
  
-Grunnkurs1 dag+Kurs2 til 4 timer. 
 + 
 +Tilpasses det lokale brann og redningsetat.  
  
 ===== Maks antall deltakere ===== ===== Maks antall deltakere =====
  
-Grunnkurs: 20 deltakere +Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
  
 ===== Målgruppe ===== ===== Målgruppe =====
Linje 40: Linje 48:
 ===== Krav til instruktørpersonell ===== ===== Krav til instruktørpersonell =====
  
-  * Instruktør skal ha kvalifikasjoner iht. FEK §6 og/eller 7 +Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. 
-  * Være oppdatert på relevante lover, forskrifter, normer og instrukser +
-  * Være godkjent iht. Bane NOR Jernbaneskolens interne retningslinjer+
  
-Krav til deltagers forkunnskaper+Se retningslinjer her: [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]] 
 + 
 +===== Krav til deltagers forkunnskaper =====
  
   * Må beherske norsk skriftlig og muntlig    * Må beherske norsk skriftlig og muntlig 
-  * gjennomgått bedriftsintern opplæring som brann og redningspersonell +  * gjennomgått bedriftsintern opplæring som utrykningspersonell (ambulanse, politi, brann og redning evt. annet om ønskelig)
  
 ===== Gjennomføring =====  ===== Gjennomføring ===== 
      
 +Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
 +
 +Kursarrangør utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse. 
 +
 +Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør iht. 
 +[[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]], deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig(e). 
 +
 +Opplæringen skjer med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur. 
 +
 +Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og case-oppgaver med fokus på tidligere hendelser.
 +
 Opplæringen gjennomføres som en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk øvelse i redningsoppdrag med tilhørende tiltakskort STY-605519 Tiltakskort ved redningsoppdrag.  Opplæringen gjennomføres som en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk øvelse i redningsoppdrag med tilhørende tiltakskort STY-605519 Tiltakskort ved redningsoppdrag. 
  
   * Teoriopplæring skal gjennomføres årlig eller oftere ved behov.    * Teoriopplæring skal gjennomføres årlig eller oftere ved behov. 
 +  * Teoriopplæring oppfyller krav om årlig repetisjon av FSE.
   * Praktisk øvelse skal gjennomgås minimum hvert femte år eller oftere om det vurderes som nødvendig.     * Praktisk øvelse skal gjennomgås minimum hvert femte år eller oftere om det vurderes som nødvendig.  
  
-===== Eksamen =====+===== Sluttest =====
  
-Det stilles ikke krav til eksamen+Det stilles ikke krav til avsluttende test
  
 ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== ===== Kompetanse etter gjennomført kurs =====
 +
 +Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet.
 +
 +==== Læringsutbytte ====
  
 Opplæringen har som mål å gi brann og redningsetaten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for redningsoppdrag langs Bane NORs infrastruktur og at dette gjennomføres på en sikker og effektiv måte.  Opplæringen har som mål å gi brann og redningsetaten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for redningsoppdrag langs Bane NORs infrastruktur og at dette gjennomføres på en sikker og effektiv måte. 
Linje 66: Linje 90:
 Opplæringen skal gi redningsetaten gode kunnskaper innen elsikkerhet og trafikksikkerhet, samt ferdigheter og holdninger tilstrekkelig for å vurdere risiko og konsekvenser ved oppdrag i og ved Bane NOR sitt elektriske høyspenningsanlegg.  Opplæringen skal gi redningsetaten gode kunnskaper innen elsikkerhet og trafikksikkerhet, samt ferdigheter og holdninger tilstrekkelig for å vurdere risiko og konsekvenser ved oppdrag i og ved Bane NOR sitt elektriske høyspenningsanlegg. 
  
-==== Læringsmål ====+**Kunnskaper**
  
-Opplæringen gir grunnlag for å gjennomføre redningsoppdrag. Etter endt opplæring skal etatene ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål+Etter endt opplæringen skal kursdeltaker:
  
-**Kursdeltager skal etter endt opplæring kunne: ** +  Forstå hensikten med elsikkerhetsopplæringen 
 +  Forstå og kjenne til elektriske farer ved utførelse av redningsoppdrag på eller nær ved Bane NORs elektriske anlegg 
 +  * Forstå Bane NORs organisering av elsikkerhetsansvaret 
 +  * Forstå elsikkerhetsansvaret vedkommende påtar seg ved å inneha en sikkerhetsfunksjon 
 + 
 +**Ferdigheter** 
 + 
 +Etter endt opplæringen skal kursdeltaker: 
 + 
 +  * Kunne kommunisere med Bane NORs togleder og leder for kobling (LFK) 
 +  * Kunne vurdere mulig risiko ved et redningsoppdrag 
 +  * Kunne bruke tiltakskort for å ivareta elsikkerheten ved redningsoppdrag 
 +  * Kunne velge arbeidsmetode og velge barrierer iht. FSE 
 +  * Kunne ivareta sikkerheten ved arbeide på et frakoblet anlegg iht. FSE 
 +  * Kunne gjennomføre en frakobling i samarbeid med leder for kobling (LFK) og etablere sikkerhetstiltak mot innkobling 
 +  * Kunne ivareta sikkerheten ved arbeide på eller nær ved et elektrisk anlegg iht. FSE 
 +  * Kunne samhandle mellom andre redningsetater som politi og helse, koordinere aktiviteter med togledere, togekspeditører og med jernbaneforetakenes kunder for å skape felles situasjonsforståelse  
 +  * Kunne være skikket til å instruere eget redningspersonell   
 +  * Kunne vurdere ytre påvirkninger og handle forsvarlig 
 +  * Kunne Bane NORs varslingsrutiner 
 + 
 +**Generell kompetanse** 
 + 
 +Etter endt opplæringen skal kursdeltaker: 
 + 
 +  * Kjenne til hvordan adgang til sporet blir tildelt av togleder  
 +  * Kjenne til at de ikke har tillatelse til å gjennomføre en innkobling ved redningsaksjon, denne handlingen utføres av Bane NOR    
 +  * Kjenne til rutiner for rapportering og innmelding av hendelser i Bane NOR 
 +  * Kjenne til krav om repetisjon av teoretisk opplæring og praktisk øvelse 
 +  * Kjenne til bruk og vedlikehold av elsikkerhetskort og bemyndigelse utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF 
 +  * Kjenne til at kommunikasjon skal forgå direkte mellom togleder og leder for kobling, samt person som skal utpekes som leder for elsikkerhet  
 +  Kjenne til instruks for leder for elsikkerhet (LFS) STY-605351 med tilhørende tiltakskort 
 +  Kjenne til funksjonen fagleder jernbane (se egen læreplan)
  
-  * redningspersonell skal kunne kommunisere med Bane NORs togleder og leder for kobling (LFK) 
-  * redningspersonell skal kjennet til hvordan adgang til sporet blir tildelt av togleder   
-  * redningspersonell skal kunne gjennomføre en frakobling i samarbeid med leder for kobling (LFK) 
-  * redningspersonell skal kjenne til bruk av tiltakskort  
-  * redningspersonell skal kunne etablere sikkerhetstiltak i henholdt til tiltakskort   
-  * redningspersonell skal være skikket til å instruere eget redningspersonell   
-  * redningspersonell skal være kjent med at de ikke har tillatelse til å gjennomføre en innkobling ved redningsaksjon, denne handlingen utføres av Bane NOR    
-  * redningspersonell skal ha kunnskap om funksjonen fagleder jernbane  
  
-**Kursdeltager skal etter endt opplæring kjenne til: **  
  
-  * redningspersonell skal ha kjennskap til jernbanens risikoer og farer som kan oppstå ved hendelser som ulykker, uhell, brann og sikringshendelser  
-  * redningspersonell skal kunne samhandle mellom andre redningsetater som politi og helse, koordinere aktiviteter med togledere, togekspeditører og med jernbaneforetakenes kunder for å skape felles situasjonsforståelse  
-  * redningspersonell skal være kjent med at kommunikasjon skal forgå direkte mellom togleder og leder for kobling, samt person som skal utpekes som leder for elsikkerhet  
  
 ===== Dokumentasjon ===== ===== Dokumentasjon =====
Linje 98: Linje 142:
 ===== Godkjenningsperiode ===== ===== Godkjenningsperiode =====
  
-Teoretisk opplæring skal gjennomføres innenfor 12 måneder ihtFSE.  +Kurskodens gyldighetsperiode er 13 måneder. 
-Dokumentasjon for gjennomført opplæring følges opp av Bane NOR.  +
- +
-Kursdeltaker mottar dokumentasjon for gjennomført kurs og må selv påse lagring av dokumentasjonen. +
- +
-===== Kontinuasjon =====+
  
-For å opprettholde bemyndigelse som leder for elsikkerhet (LFS) og inneha gyldig bemyndigelse, må kursdeltaker selv påse at repetisjonskurs gjennomføres årlig og innenfor 12 måneder iht. FSE. 
  
  
    
lp_el/leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning.1676536231.txt.gz · Sist endret: 2023/04/13 00:30 (ekstern redigering)