lp_el:leder_for_kobling_lfk

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2021/06/23 09:21]
jcs [Hovedmål for opplæringen]
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2024/06/04 09:23] (nåværende versjon)
andlis [Utarbeidet av]
Linje 1: Linje 1:
 ====== Læreplan: Leder for kobling (LFK) ====== ====== Læreplan: Leder for kobling (LFK) ======
  
-Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.+Læreplanen for personell som skal inneha og ivareta funksjonen leder for kobling (LFK) iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) og Bane NORs instrukser.
  
 ===== Eier av læreplanen ===== ===== Eier av læreplanen =====
  
-Bane NOR, Banedirektør+Driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF
  
 ===== Utarbeidet av ===== ===== Utarbeidet av =====
  
-Bane NOR, Driftsleder+Rådgiver for driftsleder
  
-==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====+===== Utarbeidet av ===== 
 + 
 +Læreplanen er forankret i STY-600636 leder for kobling - instruks 
 + 
 +===== Kurskode ===== 
 + 
 +Opplæring gjennomføres på lik linje med Leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431, det er derfor ikke egen kurskode for denne opplæringen.  
 + 
 +===== Sertifikatkode ===== 
 + 
 +Elsikkerhetskort kode:  
 +  
 +  * 2430 Leder for kobling (LFK) 
 + 
 +===== Kurslengde ===== 
 + 
 +Kurset består av ulike moduler som må bestås i oppgitt rekkefølge og iht. egne læreplaner. Det er ikke satt krav til hvor lang tid som kan disponeres for dette. 
 + 
 +===== Maks antall deltakere ===== 
 + 
 +Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan. 
 + 
 +===== Målgruppe ===== 
 + 
 +Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, eller driftssentralen. Vedkommende vil i etterkant av opplæring kunne utpekes som LFK og være bemyndiget til å gjennomføre koblinger i Bane NORs elektriske anlegg.  
 + 
 +===== Betingelse ===== 
 + 
 +Kurset foregår på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk. 
 + 
 +===== Krav til instruktørpersonell ===== 
 + 
 +Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.  
 + 
 +Se retningslinjer her: [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]] 
 + 
 +===== Krav til deltagers forkunnskaper ===== 
 + 
 +Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFK, må:  
 + 
 +  * Beherske norsk skriftlig og muntlig 
 +  * Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro 
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat 
 +  * Ha gjennomført Bane NORs kurs i sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2 
 + 
 + 
 +===== Gjennomføring ===== 
 +Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør. 
 + 
 +Kursarrangør/administrator utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.  
 + 
 +Driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør iht.  
 +[[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]], deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende driftsledere.  
 + 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i elkraftsentralene. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur.  
 + 
 +**Opplæringsløpet består av følgende moduler:**  
 + 
 +^  Modul  ^  Beskrivelse  ^  Dag(er) 
 +|  1  |Kurs: «Førstehjelpskurs med fokus på strømskader».|  1| 
 +|  2  |Kurs: «Innføring i arbeidet som hovedsikkerhetsvakt (HSV) Se egen læreplan| 
 +|  3  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 3 - grunnleggende forståelse av høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  10((Personell med relevant fagbrev får fritak fra Modul 3 (energimontør, KL-montør) ))| 
 +|  4  |Kurs: «Grunnkurs 2. person ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak» Se egen læreplan|  1| 
 +|  5  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 6 - fordypning i høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  5| 
 +|  6  |Praksis som Leder for elsikkerhet|  10| 
 +|  7  |Avsluttende sertifiseringseksamen for kode 2431/2429. Praksis og muntlig|  1((Modul 7 kan kun gjennomføres dersom alle andre moduler er gjennomført/bestått.))| 
 + 
 +Kandidaten skal ha en praksisperiode ute sammen med driftspersonale, minimum 1 måned.  
 + 
 +(Om mulig bør dette gjennomføres i midten av opplæringsløpet).  
 + 
 +**Opplæring i sentral**
  
-Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 – Elkraftoperatør.+Opplæringspersonell skal veilede skal være godkjent elkraftoperatør (FO1013)
  
-==== Dokumentasjon av opplæringen ====+Det tillates maksimalt 2 kandidater per sentral, som deltar på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen.  
 +===== Sluttest =====
  
-Elektroniske for registrering av kompetanse skal benyttesDokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, KompetanseregistreringHamar.+Prinsipper for prøving/sertifisering som LFK 
 +Under opplæringen blir kandidaten vurdert forhold til teoretisk og praktisk kunnskapsamt evne til å håndtere varierende situasjoner
  
-===== Innledning =====+Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette. 
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK er trygg i rollenhar god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet.+Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt
  
-Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter.+Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.+**Retningslinjer for sensor**
  
-Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.+Sensor bør være "instruktør elkraft" og/eller "fagansvarlig for elkraftsentralen". Sensor oppnevnes av fagansvarlig elkraft i Bane NOR
  
-==== Krav til forkunnskaper ====+Driftsleder/ass. driftsledere inviteres som observatør. 
  
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha:+===== Kompetanse etter gjennomført kurs =====
  
-  * relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro +Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet.
-  * meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne på norsk +
-  * gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat+
  
-===== Hovedmål for opplæringen =====+Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. Opplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen
  
-Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. Kandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg. Kandidaten skal få en forståelse for at LFK i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling. Etter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål:+==== Læringsutbytte ====
  
-==== Innlæringsmål for kunnskaper ====+Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK.  
  
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK +Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort.
-  * Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk +
-  * Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier +
-  * Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner +
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum +
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring +
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene +
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser +
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling+
  
-==== Innlæringsmål for ferdighet ====+=== Kunnskaper ===
  
-  * Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema +Etter endt opplæring skal kursdeltaker: 
-  * Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad +
-  * Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner +
-  * Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer +
-  * Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking+
  
-==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====+  * Forstå hensikten med elsikkerhetsopplæringen 
 +  * Forstå Bane NORs organisering av elsikkerhetsansvaret 
 +  * Forstå elsikkerhetsansvaret vedkommende påtar seg ved å inneha en slik sikkerhetsfunksjon 
 +  * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten 
 +  * Forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer  
 +  * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling 
  
-  *  Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten 
-  *  Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet, hovedsikkerhetsvakt, togleder, togekspeditør, og driftsoperatør 
  
-==== Krav til pensum ====+=== Ferdigheter ===
  
-  * Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning +Etter endt opplæring skal kursdeltaker: 
-  * Interne Instrukser +
-  * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) dekket i ORV +
-  * Strekningsbeskrivelsen og hensetting av tog (SJN og TRASÈ) dekket i ORV +
-  * Beredskapsportalen +
-  * Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) +
  
-==== Gjennomføring av teori og praksis ====+  * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema  
 +  * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad  
 +  * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner  
 +  * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking 
 +  * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør 
 +  * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser 
 +  * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling 
 +  * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg  
 +  * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK 
 +  * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier 
 +  * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner  
 +  * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette  
 +  * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer  
  
-LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i sentralene.  
  
-**Opplæringen består av: **+=== Generell kompetanse ===
  
-  * Førstehjelpskurs med fokus på strømskader +Etter endt opplæring skal kursdeltaker: 
-  * En innføring i arbeidet som Hovedsikkerhetsvakt +
-  * Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke energimontører) +
-  * Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis +
-  * Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg +
-  * Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått) +
-  * Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig)+
  
-Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonalemin 1 mndOm mulig midten av opplæringsløpet.+  * Kjenne til instruks for leder for kobling (LFK) STY-600636 
 +  * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene 
 +  * Kjenne til rutiner for rapportering og innmelding av hendelser i Bane NOR 
 +  * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 
 +  * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE)samt annet relevant regelverk  
 +  * Kjenne til krav om repetisjonskurs ihtFSE (årlig repetisjon av FSE og førstehjelp) 
 +  * Kjenne til bruk og vedlikehold av elsikkerhetskort og bemyndigelse utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF 
 +  * Kjenne til Elkraftportalen, hvor det tilgjengeliggjøres informasjon om endringer Bane NORs infrastruktur, generell informasjon fra driftsleder/driftsansvarlig og annen relevant informasjon om Bane NORs elektriske anlegg 
 +  * Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN) 
 +  * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) 
 +  * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) 
 +  * Kjenne til beredskapsportalen, og beredskapsrutiner  
 +  * Kjenne til krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell 
  
-**Antall deltakere**+===== Dokumentasjon =====
  
-Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK elkraftsentralen.+Kompetansen registreres Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV
  
-**Kompetansekrav til opplæringspersonell**+Dokumentasjon sendes til driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR, på e-post til elsikkerhetskort@banenor.no
  
-Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013).+Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette. Samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel
  
-===== Prinsipper for prøving/sertifisering =====+===== Godkjenningsperiode =====
  
-==== Vurdering under utdanningen ====+Kurskodens gyldighetsperiode ved bestått sluttest er 13 måneder.
  
-Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskapsamt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring.+Godkjenning fornyes ved årlig repetisjon av Driftsleders instrukserFSE og førstehjelp med fokus på 
 +strømskader gjennomføres.
  
-Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette. 
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått. 
  
-==== Retningslinjer for sensor ==== 
  
-=== Retningslinjer for eksamen/godkjenning ===+===== Henvisning til gjeldene kompetansekrav =====
  
-Sensor for LFK bør være //instruktør elkraft// eller //fagansvarlig for Elkraftsentralen//. //Driftsleder/assisterende driftsleder// inviteres som observatør+Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 - Elkraftoperatør. 
  
-For eksamener oppnevnes en sensor av //fagansvarlig Elkraft// i Bane NOR.  
  
-Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt 
  
  
  
lp_el/leder_for_kobling_lfk.1624432863.txt.gz · Sist endret: 2021/06/23 09:21 av jcs