Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/02 13:44] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/03/25 11:25] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== | ||
+ | ===== Læreplan for togekspeditørutdanningen ===== | ||
^ Læreplan for: | Togekspeditør | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
Linje 8: | Linje 8: | ||
==== Eier av læreplanen ==== | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Konserndirektør | + | Direktør |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
Linje 14: | Linje 14: | ||
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode === | ==== Agressokode === | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- | * FO1076-Togekspeditør | + | * FO1076 - Togekspeditør |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema | + | Elektroniske [[menyer: |
- | Godkjennelsen | + | |
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør |
- | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ | + | |
- | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse | + | |
- | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. |
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ | + | |
- | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | + | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. |
- | {{: | + | |
+ | Læreplanen konkretiserer hovedmål | ||
+ | |||
+ | Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
- | ==== Arbeidsform | + | \\ \\ |
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. | + | |
- | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene | + | {{: |
+ | |||
+ | ==== Arbeidsform | ||
+ | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. | ||
+ | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studenten | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gode datakunnskaper | ||
+ | * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk | ||
+ | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | ||
I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
- | + | ===== Hovedmål | |
- | ==== Læringsutbyttebeskrivelse | + | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, |
- | Utdannelsen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske | + | ==== Innlæringsmål for kunnskaper |
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, | ||
+ | * Studenten | ||
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. | ||
- | Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | ||
- | følgende læringsutbyttebeskrivelser: | ||
- | |||
- | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. | ||
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, | ||
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring | ||
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
- | * Aspiranten | + | * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
- | * Aspiranten | + | * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, |
+ | * Studenten | ||
+ | * Studenten | ||
+ | * Studenten skal kunne bruke sjekkliste. | ||
+ | | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
- | * togekspeditørens ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | + | * Studenten |
- | * Aspiranten | + | * Studenten skal inneha |
- | * Aspiranten innehar | + | * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. |
- | Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
- | praksis. Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | ||
- | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør. | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
- | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon. | + | |
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.\\ \\ | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd. Opplæringen består av lik mengde undervisning på Norsk jernbaneskole, | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | ||
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | ==== Varighet på praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt |
- | ==== Antall deltakere ==== | + | Ved praksis på stasjon, når studenten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togekspeditør, |
- | I klasseromsundervisning kan maks 30 delta på undervisning samtidig. \\ \\ | + | |
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. |
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
+ | |||
+ | Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og for å tildele praksisplass på stasjon. Linjeleder skal følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\ | ||
+ | |||
+ | I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Antall deltakere | ||
+ | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
- | Opplæringspersonell (FO1290), Instruktør(1289) og sensor(FO1288) i Agresso | + | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten | + | Under opplæringen blir studenten |
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet | + | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ |
+ | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig | ||
+ | |||
+ | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
+ | |||
+ | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studenten | ||
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 5 | Bestått \\ Studenten |
- | | 4 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 4 | Bestått \\ Studenten |
- | | 3 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 3 | Bestått \\ Studenten |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Aspiranten | + | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Aspiranten | + | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig | + | Fagansvarlig |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | |
- | For eksamen i stillverksprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. \\ \\ | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
- | Personlig sikkerhet for befaring av spor (en sensor) | + | {{tablelayout? |
- | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | ^ Eksamen |
- | Praktisk/ | + | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Eksamen i regi av Norsk jernbaneskole, |
- | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | Avsluttende praktisk/ | + | | Praktisk/ |
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk/ | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner |
- | Det skal utarbeides og oversendes eksamensoppgaver, | + | |
- | For muntlig og skriftlig eksamensoppgaver godkjennes av sensor. \\ | + | |
- | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | + | |
- | Læreplan for utdanning av togekspeditør har følgende eksamener: | + | |
- | * Personlig sikkerhet for befaring av spor | + | |
- | * Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | |
- | * Praktisk/ | + | |
- | * Avsluttende skriftlig eksamen | + | |
- | * Avsluttende praktisk/ | + | |
- | Gjennom utdanningen kreves | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, |
- | Til eksamen | + | Eksamensoppgaver for skriftlig |
- | ^ Togekspeditørutdanningen | + | Eksamensoppgaver for Praktisk/ |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | + | |
- | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | |
- | | Eksamen i stillverksprøven | + | |
- | | Avsluttende skriftlig | + | |
- | | Avsluttende praktisk/ | + | |
+ | Følgende eksamener skal gjennomføres: | ||
+ | • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ | ||
+ | • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ | ||
+ | • Praktisk/ | ||
+ | • Avsluttende skriftlig eksamen \\ | ||
+ | • Avsluttende praktisk/ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
- | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fag leksjoner beskrevet i læreplan; vedlegg: Delmål og leksjoner.\\ \\ | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. \\ \\ | ||
- | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. \\ \\ | ||
Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Togekspeditørutdanningen | ||
+ | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | ||
+ | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
+ | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk) | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk/ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ||
- | Aspiranten | + | Studenten |
==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
- | For å bestå eksamen må aspiranten | + | For å bestå eksamen må studenten |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst | + | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst |
- | ==== Stillverksprøve | + | |
- | Stillverksprøven | + | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) |
- | Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/ | + | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår | + | For å bestå |
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår | ||
+ | |||
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
- | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. | + | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. |
- | For å bestå må aspiranten | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, | + | For å bestå må studenten |
- | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | + | |
- | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1 time. \\ \\ | + | En student som ikke består eksamen, |
- | For å bestå må aspiranten | + | |
- | En aspirant | + | |
+ | ==== Avsluttende | ||
+ | Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | ||
+ | For å bestå må studenten | ||
+ | En student | ||
===== Klage på eksamen ===== | ===== Klage på eksamen ===== | ||
+ | |||
==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
- | Aspiranten | + | Studenten |
- | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, |
- | Aspiranten | + | Studenten |
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Aspiranten | + | studenten |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studenten |
- | Aspiranten | + | studenten |
- | Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom | + | Ved klage på muntlig/ |
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten |
bruk av ulovlige hjelpemidler, | bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes |
+ | |||
+ | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
- | ==== Etter eksamen ==== | ||
- | Krav til praksis etter endt opplæring | ||
- | Aspiranter som har bestått alle eksamener i togekspeditørutdanningen skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togekspeditør. Deretter skal leder gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede togekspeditøren er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter. | ||
+ | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||