lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:02]
chrane
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2024/02/08 13:01] (nåværende versjon)
chrane
Linje 118: Linje 118:
 ==== Antall deltakere i praksisperioden ==== ==== Antall deltakere i praksisperioden ====
 Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform.  Aspiranten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform.  Aspiranten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.
 +
 +==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ====
 +  * Godkjent som togekspeditør/togleder
 +  * Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år
 +  * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse
 +  * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan
 +  *  Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet 
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
Linje 132: Linje 139:
  
 Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke kunne bestå eksamen, eller at aspiranten vurderes som uegnet, informeres personalleder umiddelbart.  Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke kunne bestå eksamen, eller at aspiranten vurderes som uegnet, informeres personalleder umiddelbart. 
 +
 +Dette gjelder også for aspiranter som vurderes oppmeldt til kontinuasjonseksamen
  
 Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/muntlig eksamen, skal hen ha: Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/muntlig eksamen, skal hen ha:
Linje 157: Linje 166:
  
 ^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^ ^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^
-|  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | +|  5        | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | 
-|  4        | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | +|  4        | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | 
-|  3        | Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        | +|  3        | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        | 
-|  2        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. +|  2        | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. 
-|  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          |+|  1        | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          |
 |  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                  | |  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                  |
  
Linje 188: Linje 197:
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
  
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, eller til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledninger, samt gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor og fagleder Trafikkstyring for gjennomsyn senest 6 uker før eksamen avholdes. Samlet tilbakemelding fra sensorer samt godkjenning fra fagleder Trafikkstyring oversendes skolen senest 14 dager før eksamen skal gjennomføres.\\+Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, eller til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledninger, samt gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor og fagleder Trafikkstyring for gjennomsyn senest 6 uker før eksamen avholdes. Samlet tilbakemelding fra sensorer samt godkjenning fra fagleder Trafikkstyring oversendes skolen senest 3 uker før eksamen skal gjennomføres. Ved større planlagte endringer i eksamensoppgaver eller eksamensform, skal det gis utvidede hørings- og behandlingsfrister.\\
  
 Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) godkjennes av fagleder Trafikkstyring. Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) godkjennes av fagleder Trafikkstyring.
  
-Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. +Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen.
- +
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som togekspeditør avsluttes. +
- +
-Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:+
  
 +Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet for å gå opp til ny eksamen. Dette vurderes av linjeleder. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som togekspeditør avsluttes.
  
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
Linje 214: Linje 220:
  
 ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)====
-Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på ca. 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på ca. 1,5 time hvor aspiranten prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. 
  
 ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== ==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
Linje 249: Linje 255:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder.
  
 +\\ \\
 ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør =====
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.
 Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene.
-|** Kommunikasjon og teamarbeid** |+Kommunikasjon og temaarbeid                                                                              ^
 |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig |
 |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås |
Linje 267: Linje 273:
 |• Hjelper til ved behov | |• Hjelper til ved behov |
 |• Søker aktivt informasjon fra andre | |• Søker aktivt informasjon fra andre |
 +^ Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                            ^
 +|• Gjør gode prioriteringer |
 +|• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)|
 +|• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling|
 +|• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover|
 +^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                            ^
 +|• Er bevisst på og håndterer målkonflikter|
 +|• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb|
 +|• Håndterer distraksjoner godt|
 +|• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning|
 +|• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet|
 +|• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet|
 +|• Ber om hjelp når det er behov|
 +|• Fornuftig bruk av pauser|
 +^ Lederskap                                                                             ^
 +|• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen|
 +|• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet|
 +|• Griper inn når det er nødvendig|
 +|• Stoler på seg selv og egne beslutninger|
 +|• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer|
   
-  +\\ \\
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-Situasjonsbevissthet og framsynthet  +
-• Gjør gode prioriteringer +
-• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) +
-• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling +
-• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover  +
-  +
-  +
-  +
-Oppgavehåndtering og selvinnsikt  +
-• Er bevisst på og håndterer målkonflikter +
-• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb +
-• Håndterer distraksjoner godt +
-• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning +
-• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet +
-• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet +
-• Ber om hjelp når det er behov +
-• Fornuftig bruk av pauser  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-Lederskap  +
-• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen +
-• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet +
-• Griper inn når det er nødvendig +
-• Stoler på seg selv og egne beslutninger +
-• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
- +
- +
  
 ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør =====
Linje 323: Linje 301:
  
 ==== Innhold ==== ==== Innhold ====
-Egnethet og holdninger +Egnethet og holdninger \\ 
-Loggboka +Loggboka \\ 
-Veilederfunksjonen i praksis +Veilederfunksjonen i praksis \\ 
-Progresjonstesting +Progresjonstesting \\ 
-Eksamensinnhold og -oppgaver +Eksamensinnhold og -oppgaver \\ 
-Sensorkurs og sensurretningslinjer +Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ 
-Innsyn i opplæringsdokumentasjon+Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\
 Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen  Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen 
    
Linje 346: Linje 324:
 ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ====
 Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener.
 +
 Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner. Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner.
- 
  
  
Linje 353: Linje 331:
 Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen.
 Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov.
-Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: + 
-- Eksamensoppgaver +Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling senest 1 uke før avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: 
-- Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen +  Eksamensoppgaver 
-- Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen.+  Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen 
 +  Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. 
 Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt.  Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt. 
  
Linje 365: Linje 345:
 Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert.
 Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp:
-- Evaluering av resultater +  * Evaluering av resultater 
-- Evaluering av gjennomføring av opplæring +  Evaluering av gjennomføring av opplæring 
-- Eksamensform og -gjennomføring +  Eksamensform og -gjennomføring 
-- Sensorkorpset +  Sensorkorpset 
-- Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. +  Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. 
-- Veien videre+  Veien videre 
 Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene.
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.1674648138.txt.gz · Sist endret: 2023/04/13 00:30 (ekstern redigering)