Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 12:53] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/05/02 09:34] (nåværende versjon) chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
==== Læreplan for Sensor ==== | ==== Læreplan for Sensor ==== | ||
- | Læreplan sensorkurs | ||
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | ||
- | Eier av læreplanen | + | |
+ | ==== 1. Eier av læreplanen | ||
Framføringssikkerhet, | Framføringssikkerhet, | ||
- | Utarbeidet av | + | |
+ | ==== 2. Utarbeidet av ==== | ||
Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | Kompetansekode | + | |
+ | ==== 3. Kompetansekode | ||
FO-1291 | FO-1291 | ||
- | Kurslengde | ||
- | Grunnkurs | + | ==== 4. Kurslengde ==== |
- | 1 dag - Workshop | + | {{tablelayout? |
+ | | Grunnkurs | ||
+ | | Repetisjonskurs |1 dag - Workshop | ||
- | Repetisjonskurs | ||
- | 1 dag - Workshop | + | ==== 5. Målgruppe |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Målgruppe | + | |
Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner. | Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner. | ||
- | Betingelse | + | Betingelse: |
+ | * Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk | ||
- | Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk | + | Krav til forkunnskaper: |
+ | * Flytende muntlig og skriftlig | ||
+ | * Kunnskap | ||
- | Krav til forkunnskaper | + | ==== 6. Kompetanse etter gjennomført kurs ==== |
- | Flytende muntlig | + | Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, |
- | Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for | ||
- | Kompetanse etter gjennomført kurs | + | ==== 7. Godkjenningsperiode |
- | + | ||
- | Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, | + | |
- | + | ||
- | Godkjenningsperiode | + | |
15 måneder | 15 måneder | ||
- | Gjennomføring | ||
- | Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning | + | ==== 8. Gjennomføring ==== |
- | Praktisk undervisning gjennom workshops | + | * Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning |
+ | * Praktisk undervisning gjennom workshops | ||
+ | * Individuelle og gruppeoppgaver | ||
+ | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | ||
+ | * Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet | ||
- | Individuelle og gruppeoppgaver | ||
- | Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | + | ==== 9. Minimum og maks antall deltakere |
- | + | ||
- | Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet | + | |
- | + | ||
- | Minimum og maks antall deltakere | + | |
Minimum 6 – maks 12 | Minimum 6 – maks 12 | ||
- | |||
- | Eksamen | + | ==== 10. Eksamen |
Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs. | Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs. | ||
- | Krav til opplæringspersonell | ||
- | Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs. | + | ==== 11. Krav til opplæringspersonell ==== |
- | Generelle krav: | + | Med // |
+ | |||
+ | === Generelle krav === | ||
Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning | Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning | ||
Linje 83: | Linje 77: | ||
Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, | Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, | ||
- | Faglige krav: | + | === Faglige krav === |
Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i | Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i | ||
Linje 89: | Linje 83: | ||
Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet | Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet | ||
- | Pedagogiske og læremessige krav: | + | === Pedagogiske og læremessige krav === |
Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. | Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. | ||
- | |||
- | Mål | ||
- | Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene: | ||
- | Rolleavklaring | + | ==== 12. Mål ==== |
- | Læreplan og opplæringsplan | + | Etter endt opplæring |
- | + | ||
- | Verktøy i rollen som sensor | + | |
- | + | ||
- | Eksamensoppgaver og vurderingskriterier | + | |
- | + | ||
- | Utfordringer og muligheter i rollen som sensor | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Kunnskapsmål: | + | |
- | + | ||
- | Kursdeltaker | + | |
- | + | ||
- | Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan | + | |
- | + | ||
- | Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor | + | |
- | + | ||
- | Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen | + | |
- | + | ||
- | Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor | + | |
- | + | * Rolleavklaring | |
+ | * Læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Verktøy i rollen som sensor | ||
+ | * Eksamensoppgaver og vurderingskriterier | ||
+ | * Utfordringer og muligheter i rollen som sensor | ||
- | |||
- | + | === Kunnskapsmål === | |
- | Ferdighetsmål | + | * Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen |
+ | * Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor | ||
+ | * Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen | ||
+ | * Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor | ||
- | Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav | ||
- | Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen | ||
- | Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen | + | === Ferdighetsmål === |
- | Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen | + | * Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav |
+ | * Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen | ||
- | Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen | ||
- | Generelle mål | + | === Generelle mål === |
- | Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring | + | * Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring |
+ | * Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen | ||
+ | * Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, | ||
- | Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen | ||
- | Kursdeltaker skal være bevisst | + | ==== 13. Revisjonshistorikk ==== |
+ | ^ Endringsdato | ||
+ | | 06.02.2023 | ||
- | Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, | + | | |