lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor
Denne versjonen (2024/04/25 11:26) ble godkjent av chrane.

Læreplan for Sensor

Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.

1. Eier av læreplanen

Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi

2. Utarbeidet av

Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi 

3. Kompetansekode

FO-1291

4. Kurslengde

Grunnkurs 1 dag - Workshop
Repetisjonskurs 1 dag - Workshop

5. Målgruppe

Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner.

Betingelse:

  • Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk

Krav til forkunnskaper:

  • Flytende muntlig og skriftlig norsk

Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for

6. Kompetanse etter gjennomført kurs

Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for

7. Godkjenningsperiode

15 måneder

8. Gjennomføring

  • Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning
  • Praktisk undervisning gjennom workshops
  • Individuelle og gruppeoppgaver
  • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget
  • Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet

9. Minimum og maks antall deltakere

Minimum 6 – maks 12

10. Eksamen

Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs.

11. Krav til opplæringspersonell

Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs.

Generelle krav

Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning

Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har.

Faglige krav

Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i

Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet

Pedagogiske og læremessige krav

Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende.

12. Mål

Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene:

  • Rolleavklaring
  • Læreplan og opplæringsplan
  • Verktøy i rollen som sensor
  • Eksamensoppgaver og vurderingskriterier
  • Utfordringer og muligheter i rollen som sensor

Kunnskapsmål

  • Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen
  • Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan
  • Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor
  • Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen
  • Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor

Ferdighetsmål

  • Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav
  • Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen
  • Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen
  • Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen
  • Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen

Generelle mål

  • Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring
  • Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen
  • Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis
  • Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende

13. Revisjonshistorikk

Endringsdato Beskrivelse av endringer
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_sensor.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:22 av chrane