Læreplan: Signalfag for ingeniører
Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg.
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.
Eier av læreplanen
Bane NOR, Infrastruktur, Signalteknologi
Utarbeidet av
Bane NOR, Infrastruktur, Signalteknologi
Kurskoder
Kurs | Kode |
Signalfag for ingeniører | 87016 |
Kurslengde
Kursets varighet er 30 dager, inklusive eksamen og prosjektoppgave.
Målgruppe
Betingelse
Ved endt kurs betegnes kandidatene som prosjekterende.
Kompetansen danner grunnlag for deltagelse på typekurs signal.
Krav til forkunnskaper
Kompetanse etter gjennomført kurs
Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal. Kurset skal gi kandidatene en innføring i signalfaget, og kandidatene skal etter gjennomført kurs ha tilegnet seg en grunnleggende forståelse for komponentene som et signalsystem er bygget opp av. Kandidaten skal være kjent med arbeidsprosesser signal, deres hensikt og hvordan de oppfyller relevante RAMS-standarder. Kandidatene skal også kjenne til hvordan togframføring skjer i praksis gjennom kjennskap til relevant regelverk og hvordan systemer bygges opp for å oppnå sikker og effektiv togframføring.
Godkjenningsperiode
Kurset har ingen utløpsdato.
Gjennomføring
Teori med innslag av praksis.
E-læring kan benyttes hvor dette er egnet.
Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
Kurset arrangeres av godkjent tilbyder av jernbanefaglig opplæring
Maks antall deltakere
Eksamen/vurdering
Eksamen* | Skriftlig eksamen (4 timer) med en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver. | Vurderes med karakterskala A-F |
Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe | Felles vurdering av gruppen | Vurderes bestått/ikke bestått |
* Kandidater med fagbrev i signalmontørfaget er fritatt fra skriftlig eksamen.
Både eksamen og prosjektoppgave må bestås for å få godkjent kurset.
Eksamen skal dekke sentrale deler av læreplanen/enkeltmodulene i kurset og gjenspeile formålet med kurset. Den skal ha tydelige og klare oppgaver slik at kandidaten kan bruke tillatte hjelpemidler (undervisningsmateriell, kompendier, internett, Banenettet ol.) på en fornuftig måte. Kandidat og sensor må i størst mulig grad, kunne få en felles forståelse av hvilken kompetanse som prøves.
Kontinuasjon
Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager.
Ved ikke bestått ny prosjektoppgave må kandidaten ta kurset på nytt.
Ved ikke bestått skriftlig eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Kontinuasjonseksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset, men må gjennomføres innen 2 mnd.
Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt.
Fravær
Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset.
Krav til instruktørpersonell
Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende
retningslinjer.
Mål for grunnmodul
Trafikk
Kandidaten skal kjenne til:
Jernbanens historie i Norge
Signalanleggets rolle for togframføring/ hva signalanlegget skal løse (sluttbrukerperspektivet)
Ulike roller innen trafikkavvikling
Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling (Operativt regelverk)
Togframføring med ERTMS
Togframføring i praksis.
Prinsipper for signalanlegg
Kandidaten skal kjenne til:
Signalanleggenes tekniske utvikling, og fremtidens løsninger (grunnprinsipper ERTMS)
Grunnleggende prinsipper for signalanlegg, herunder sikringsanlegg, togdeteksjon, sporvekselutrustning, lyssignal, RBC og veisikringsanlegg
Ulike typer av signalanlegg
Praksis
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal forstå:
Regelverk og engineering guidelines
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal forstå:
Teknisk regelverk hensikt, omfang, inndeling, gyldighet, dispensasjonsordning, distribusjon og revisjon
Kandidaten skal kunne:
Verktøy for prosjektgjennomføring
Innføring i arbeidsprosesser for signal
Kandidaten skal kjenne til:
RAMS-standarden og Bane NORs arbeidsprosesser
Hvordan man jobber i signals arbeidsprosesser
De ulike planfasene, og viktigste leveranser i disse
Kandidaten skal kunne:
Systemdefinisjon
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal kunne:
Kravspesifikasjon
Kandidaten skal kjenne til:
Hensikten med og innholdet i en kravspesifikasjon, herunder forriglingstabell, skjematisk plan, ATC-kodetabell, kravsporingsmatrise og trafikal godkjenning
Skjematisk plan og forriglingstabell/forriglingsparametre
Kandidaten skal kjenne til:
Ulike typer av skjematiske planer
Prinsipper for togveier, samt fastlegging og utløsing av disse
Prinsipper for skifteveier, samt fastlegging og utløsing av disse
Prinsipper for lokalområder, samt frigiving og oppheving av disse
Prinsipper for arbeidsområder, samt sperring og utløsing av disse
Prinsipper for linjeblokk, samt innstilling og utløsing av denne
Prinsipper for MA (movement authority)
Prinsipper for SH (shunting)
Prinsipper for TSA (temporary shunting area) , PSA (permanent shunting area)
Prinsipper for WA (working area)
Kravsporing
Kandidaten skal forstå:
Kandidaten skal kunne:
Forriglingsutrustning
Kandidaten skal kjenne til:
Hastighetsovervåking
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnbegreper og systemforståelse
Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter
Midlertidig hastighetsnedsettelse
Lenking av signalbalisegrupper
De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper
Hastighetsovervåkning i forbindelse med utbyggingsområde
Annullering av balisegrupper
Krysningsbarriere
Hastighetsovervåkning i forbindelse med gjennomsignalering, planovergang og rasvarslingsanlegg
Grensesnittet mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning
ATC versus ETCS
RBC
Betjeningsanlegg
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnbegreper og systemforståelse
Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg
Hvilken informasjon CTC krever for at prosjekterte data vises riktig i CTC-systemet
Hvordan kommunikasjon mellom sentral og stasjon fungerer
Ordre og indikeringer
Symbolkatalogene
Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg
Hva som endrer seg ved innføring av TMS og hva TMS hovedsakelig skal løse
Togdeteksjon
Kandidaten skal kjenne til:
Veisikringsanlegg
Kandidaten skal kjenne til:
Lyssignaler
Kandidaten skal kjenne til:
Sporveksler, drivmaskin
Kandidaten skal kjenne til:
Prosjektere system som oppfyller kravspesifikasjon
Kandidaten skal kjenne til:
Hva aktiviteten «prosjektere system som oppfyller kravspesifikasjon» innebærer
Kontroll av dokumentasjon fra ekstern systemleverandør
Hensikten med validering og hvordan underlag som prosjektering er relevant for dette
Hensikten med og prinsipper for faseplaner
Viktige milepæler i produksjonsfasen
Kandidaten skal forstå:
Roller og aktiviteter i forbindelse med sluttkontroll/test og idriftsettelse for ulike anleggstyper (relebaserte, elektroniske, ERTMS)
Hensikt og formål med godkjenning som bygget