Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Læreplanen for personell som skal inneha og ivareta funksjonen leder for kobling (LFK) iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) og Bane NORs instrukser.
Driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF
Rådgiver for driftsleder
Kommer..
Elsikkerhetskort kode:
Kurs: ??
Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, eller driftssentralen. Vedkommende vil i etterkant av opplæring kunne utpekes som LFK og være bemyndiget til å gjennomføre koblinger i Bane NORs elektriske anlegg.
Kurset foregår på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk.
Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.
Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
Kursarrangør/administrator utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.
Driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør, deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende driftsledere.
Opplæringen skjer med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør/administrator. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur.
Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør/administrators rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og case-oppgaver med fokus på tidligere hendelser.
Prinsipper for prøving/sertifisering som LFK. Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner.
Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette.
Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt.
Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått.
Retningslinjer for sensor
Sensor bør være «instruktør elkraft» og/eller «fagansvarlig for elkraftsentralen». Sensor oppnevnes av fagansvarlig elkraft i Bane NOR.
Driftsleder/ass. driftsledere inviteres som observatør.
Bane NOR, Driftsleder
Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 – Elkraftoperatør.
Elektroniske for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet.
Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter.
Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.
Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha:
Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. Kandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg. Kandidaten skal få en forståelse for at LFK i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling. Etter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål:
LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i sentralene.
Opplæringen består av:
Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonale, min 1 mnd. Om mulig i midten av opplæringsløpet.
Antall deltakere
Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen.
Kompetansekrav til opplæringspersonell
Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013).
Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring.
Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette.
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått.
Sensor for LFK bør være instruktør elkraft eller fagansvarlig for Elkraftsentralen. Driftsleder/assisterende driftsleder inviteres som observatør
For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig Elkraft i Bane NOR.
Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt