lp_el:leder_for_kobling_lfk
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2023/08/08 12:10) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1
Den tidligere godkjente versjonen (2021/06/23 09:21) er tilgjengelig.Diff

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Læreplan: Leder for kobling (LFK)

Læreplanen for personell som skal inneha og ivareta funksjonen leder for kobling (LFK) iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) og Bane NORs instrukser.

Eier av læreplanen

Driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF

Utarbeidet av

Rådgiver for driftsleder

Kurskode

Kommer..

Sertifikatkode

Elsikkerhetskort kode:

  • 2430 Leder for kobling (LFK)

Kurslengde

Kurs: ??

Maks antall deltakere

Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.

Målgruppe

Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, eller driftssentralen. Vedkommende vil i etterkant av opplæring kunne utpekes som LFK og være bemyndiget til å gjennomføre koblinger i Bane NORs elektriske anlegg.

Betingelse

Kurset foregår på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk.

Krav til instruktørpersonell

Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.

Krav til deltagers forkunnskaper

Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFK, må:

  • Beherske norsk skriftlig og muntlig
  • Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro
  • Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat
  • Bane NORs kurs i Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2

Gjennomføring

Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.

Kursarrangør/administrator utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.

Driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør, deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende driftsledere.

Opplæringen skjer med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør/administrator. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur.

Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør/administrators rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og case-oppgaver med fokus på tidligere hendelser.

Sluttest

Prinsipper for prøving/sertifisering som LFK. Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner.

Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette.

Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt.

Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått.

Retningslinjer for sensor

Sensor bør være «instruktør elkraft» og/eller «fagansvarlig for elkraftsentralen». Sensor oppnevnes av fagansvarlig elkraft i Bane NOR.

Driftsleder/ass. driftsledere inviteres som observatør.

Kompetanse etter gjennomfør kurs

Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet.

Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. Opplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen.

Læringsutbytte

Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK.

Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort.

Kunnskaper

Etter endt opplæring skal kursdeltaker:

  • Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten
  • Forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer
  • Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling

Ferdigheter

Etter endt opplæring skal kursdeltaker:

  • Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema
  • Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad
  • Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner
  • Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking
  • Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør
  • Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser
  • Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling
  • Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg
  • Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK
  • Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier
  • Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner
  • Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette
  • Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer

Generell kompetanse

Etter endt opplæring skal kursdeltaker:

  • Kjenne til ..
  • Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene
  • Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988
  • Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk
  • Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN)
  • Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV)
  • Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ)
  • Kjenne til beredskapsportalen, og beredskapsrutiner
  • Kjenne til krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell

Henvisning til gjeldene kompetansekrav

Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 - Elkraftoperatør.

 

Hovedmål for opplæringen

Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. Kandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg. Kandidaten skal få en forståelse for at LFK i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling. Etter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål:

Innlæringsmål for kunnskaper

  • Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK
  • Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk
  • Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier
  • Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner
  • Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum
  • Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring
  • Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene
  • Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser
  • Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling

Innlæringsmål for ferdighet

  • Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema
  • Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad
  • Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner
  • Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer
  • Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking

Innlæringsmål for generell kompetanse

  • Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten
  • Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet, hovedsikkerhetsvakt, togleder, togekspeditør, og driftsoperatør

Krav til pensum

  • Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning
  • Interne Instrukser
  • Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) dekket i ORV
  • Strekningsbeskrivelsen og hensetting av tog (SJN og TRASÈ) dekket i ORV
  • Beredskapsportalen
  • Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)

Gjennomføring av teori og praksis

LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i sentralene.

Opplæringen består av:

  • Førstehjelpskurs med fokus på strømskader
  • En innføring i arbeidet som Hovedsikkerhetsvakt
  • Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke energimontører)
  • Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis
  • Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg
  • Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått)
  • Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig)

Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonale, min 1 mnd. Om mulig i midten av opplæringsløpet.

Antall deltakere

Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen.

Kompetansekrav til opplæringspersonell

Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013).

Prinsipper for prøving/sertifisering

Vurdering under utdanningen

Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring.

Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette.

Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått.

Retningslinjer for sensor

Retningslinjer for eksamen/godkjenning

Sensor for LFK bør være instruktør elkraft eller fagansvarlig for Elkraftsentralen. Driftsleder/assisterende driftsleder inviteres som observatør

For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig Elkraft i Bane NOR.

Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt

lp_el/leder_for_kobling_lfk.1691489426.txt.gz · Sist endret: 2023/08/08 12:10 av andlis