lp_el:leder_for_kobling_lfk

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2021/06/23 09:06]
jcs File build by odt2dw plugin from fileLæreplan LFK (003) revidert 10.06.2021 (002).odt
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/10/04 08:17] (nåværende versjon)
andlis [Gjennomføring]
Linje 1: Linje 1:
-====== Læreplan LFK (003) revidert 10.06.2021 (002) ====== +====== Læreplan: Leder for kobling (LFK) ======
-<sub>{{Læreplan LFK (003) revidert 10.06.2021 (002).odt|Original file}}</sub>+
  
-===== - Læreplan for Leder for kobling (LFK) =====+Læreplanen for personell som skal inneha og ivareta funksjonen leder for kobling (LFK) iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) og Bane NORs instrukser.
  
-|**Læreplan for:**|Leder for Kobling| +===== Eier av læreplanen =====
-|**Kravstiller kompetanse:**|Driftsleder|+
  
-=== -  ===+Driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF
  
-=== - Eier av læreplanen ===+===== Utarbeidet av =====
  
-Driftsleder Bane NOR.+Rådgiver for driftsleder
  
-==== - Utarbeidet av ====+===== Kurskode =====
  
-==== - Driftsleder====+Opplæring gjennomføres på lik linje med Leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431, det er derfor ikke egen kurskode for denne opplæringen
  
-==== - Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====+===== Sertifikatkode =====
  
-Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.+Elsikkerhetskort kode:  
 +  
 +  * 2430 Leder for kobling (LFK)
  
-==== - Agressokode ====+===== Kurslengde =====
  
-FO1013 – Elkraftoperatør.+Kurset består av ulike moduler som må bestås i oppgitt rekkefølge og iht. egne læreplaner. Det er ikke satt krav til hvor lang tid som kan disponeres for dette.
  
-==== - Dokumentasjon av opplæringen ====+===== Maks antall deltakere =====
  
-Elektroniske for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives opplæringsplan.
  
-===== - Innledning =====+===== Målgruppe =====
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere forhold til sikkerhet.+Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, eller driftssentralen. Vedkommende vil i etterkant av opplæring kunne utpekes som LFK og være bemyndiget til å gjennomføre koblinger Bane NORs elektriske anlegg
  
-Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter.+===== Betingelse =====
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskapferdigheter og generell kompetanse.+Kurset foregår på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk.
  
-Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.+===== Krav til instruktørpersonell =====
  
-==== - Krav til forkunnskaper ====+Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. 
  
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha:+Se retningslinjer her[[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]]
  
-  - relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro +===== Krav til deltagers forkunnskaper =====
-  - meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne på Norsk +
-  - gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat +
-===== - Hovedmål for opplæringen =====+
  
-Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. Kandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg. Kandidaten skal få en forståelse for at LFK i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelsersamt bidra til en effektiv trafikkavvikling. Etter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål:+Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFK, 
  
-==== - Innlæringsmål for kunnskaper ====+  * Beherske norsk skriftlig og muntlig 
 +  * Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro 
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat 
 +  * Ha gjennomført Bane NORs kurs i sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2
  
-  - Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK 
-  - Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk 
-  - Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier 
-  - Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner 
-  - Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum 
-  - Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring 
-  - Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene 
-  - Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser 
-  - Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling 
-==== - Innlæringsmål for ferdighet ==== 
  
-  - Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema +===== Gjennomføring ===== 
-  - Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad +Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
-  - Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner +
-  - Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer +
-  - Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking +
-==== - Innlæringsmål for generell kompetanse ====+
  
-  - Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten +Kursarrangør/administrator utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktueltpraktisk øvelse. 
-  - Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhethovedsikkerhetsvakt, togleder, togekspeditør, og driftsoperatør +
-==== - Krav til pensum ====+
  
-  - Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning +Driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør iht.  
-  - Interne Instrukser +[[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]], deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende driftsledere. 
-  - Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) dekket i ORV +
-  - Strekningsbeskrivelsen og hensetting av tog (SJN og TRASÈ) dekket i ORV +
-  - Beredskapsportalen +
-  - Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)  +
-==== - Gjennomføring av teori og praksis ====+
  
-LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i sentralene+Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i elkraftsentralene. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur
  
-**Opplæringen består av: **+**Opplæringsløpet består av følgende moduler:** 
  
-  - Førstehjelpskurs med fokus på strømskader +^  Modul  ^  Beskrivelse  ^  Dag(er) 
-  - En innføring i arbeidet som Hovedsikkerhetsvakt +|  1  |Kurs: «Førstehjelpskurs med fokus på strømskader».|  1| 
-  - Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg  + 2  |Kurs: «Innføring i arbeidet som hovedsikkerhetsvakt (HSV) Se egen læreplan|  | 
-(gjelder ikke energimontører)+ 3  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 3 grunnleggende forståelse av høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  10((Personell med relevant fagbrev får fritak fra Modul 3 (energimontør, KL-montør) ))| 
 +|  4  |Kurs: «Grunnkurs 2. person ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak» Se egen læreplan|  1| 
 +|  5  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 6 - fordypning i høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  5| 
 +|  6  |Praksis som Leder for elsikkerhet|  10| 
 +|  7  |Avsluttende sertifiseringseksamen for kode 2431/2429. Praksis og muntlig|  1((Modul 7 kan kun gjennomføres dersom alle andre moduler er gjennomført/bestått.))|
  
-  - Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis +Kandidaten skal ha en praksisperiode ute sammen med driftspersonale, minimum måned
-  - Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg +
-  - Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått) +
-  - Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig) +
-Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonale, min mnd. Om mulig i midten av opplæringsløpet.+
  
-**Antall deltakere**\\ Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK elkraftsentralen.+(Om mulig bør dette gjennomføres midten av opplæringsløpet)
  
-**Kompetansekrav til opplæringspersonell**\\ Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013).+**Opplæring i sentral**
  
-===== - Prinsipper for prøving / sertifisering =====+Opplæringspersonell skal veilede skal være godkjent elkraftoperatør (FO1013). 
  
-==== - Vurdering under utdanningen ====+Det tillates maksimalt 2 kandidater per sentral, som deltar på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen.  
 +===== Sluttest =====
  
-Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring.+Prinsipper for prøving/sertifisering som LFK.  
 +Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. 
  
-Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette.+Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette. 
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen Bestått / Ikke bestått.+Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt
  
-==== -  ====+Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått. 
  
-==== - Retningslinjer for sensor ====+**Retningslinjer for sensor**
  
-=== - Retningslinjer for Eksamen/Godkjenning ===+Sensor bør være "instruktør elkraft" og/eller "fagansvarlig for elkraftsentralen". Sensor oppnevnes av fagansvarlig elkraft i Bane NOR. 
  
-Sensor for LFK bør være Instruktør Elkraft eller Fagansvarlig for ElkraftsentralenDriftslederassisterende Driftsleder inviteres som observatør.+Driftsleder/ass. driftsledere inviteres som observatør.  
 + 
 +===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== 
 + 
 +Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet. 
 + 
 +Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. Opplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen.  
 + 
 +==== Læringsutbytte ==== 
 + 
 +Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK.   
 + 
 +Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort. 
 + 
 +=== Kunnskaper === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Forstå hensikten med elsikkerhetsopplæringen 
 +  * Forstå Bane NORs organisering av elsikkerhetsansvaret 
 +  * Forstå elsikkerhetsansvaret vedkommende påtar seg ved å inneha en slik sikkerhetsfunksjon 
 +  * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten 
 +  * Forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer  
 +  * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling  
 + 
 + 
 +=== Ferdigheter === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema  
 +  * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad  
 +  * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner  
 +  * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking 
 +  * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør 
 +  * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser 
 +  * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling 
 +  * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg  
 +  * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK 
 +  * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier 
 +  * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner  
 +  * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette  
 +  * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer   
 + 
 + 
 +=== Generell kompetanse === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Kjenne til instruks for leder for kobling (LFK) STY-600636 
 +  * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene 
 +  * Kjenne til rutiner for rapportering og innmelding av hendelser i Bane NOR 
 +  * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 
 +  * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk  
 +  * Kjenne til krav om repetisjonskurs ihtFSE (årlig repetisjon av FSE og førstehjelp) 
 +  * Kjenne til bruk og vedlikehold av elsikkerhetskort og bemyndigelse utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF 
 +  * Kjenne til Elkraftportalen, hvor det tilgjengeliggjøres informasjon om endringer i Bane NORs infrastruktur, generell informasjon fra driftsleder/driftsansvarlig og annen relevant informasjon om Bane NORs elektriske anlegg 
 +  * Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN) 
 +  * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) 
 +  * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) 
 +  * Kjenne til beredskapsportalen, og beredskapsrutiner  
 +  * Kjenne til krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell  
 + 
 +===== Dokumentasjon ===== 
 + 
 +Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.  
 + 
 +Dokumentasjon sendes til driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR, på e-post til elsikkerhetskort@banenor.no 
 + 
 +Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette. Samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.  
 + 
 +===== Godkjenningsperiode ===== 
 + 
 +Kurskodens gyldighetsperiode ved bestått sluttest er 13 måneder. 
 + 
 +Godkjenning fornyes ved årlig repetisjon av Driftsleders instrukser, FSE og førstehjelp med fokus på 
 +strømskader gjennomføres. 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +===== Henvisning til gjeldene kompetansekrav ===== 
 + 
 +Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 - Elkraftoperatør
  
-For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig Elkraft i Bane NOR.  
  
-Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt 
  
  
  
lp_el/leder_for_kobling_lfk.1624431990.txt.gz · Sist endret: 2021/06/23 09:06 av jcs