Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Læreplan: Signalfag for ingeniører
Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg.
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.
Eier av læreplanen
Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk
Utarbeidet av
Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk
Kurskoder
Kurs | Kode |
Signalfag for ingeniører retning konversjonelle anlegg | 87016 |
Signalfag for ingeniører retning ERTMS | 87026 |
Kurslengde
Kurset består av 1 grunnmodul og 1 tilvalgsmodul.
Kursdel | Modulnavn | Varighet |
Grunnmodul | Signalteknikk | 20,5-22,5 dager |
Tilvalgsmodul | Relebaserte systemer og ATC | 10 dager |
Tilvalgsmodul | Grunnleggende prinsipper for ERTMS | 9 dager |
I grunnmodulen tilkommer en prosjektoppgave med anslått varighet 9 dager.
Målgruppe
Betingelse
Ved endt kurs betegnes kandidatene som prosjekterende.
Kompetansen danner grunnlag for deltagelse på typekurs signal.
Krav til forkunnskaper
Kompetanse etter gjennomført kurs
Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal.
Godkjenningsperiode
Kurset har ingen utløpsdato.
Gjennomføring
Teori med innslag av praksis.
E-læring kan benyttes hvor dette er egnet.
Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
Kurset arrangeres av godkjent tilbyder av jernbanefaglig opplæring
Maks antall deltakere
Eksamen/vurdering
Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe | Individuell vurdering | Vurderes bestått/ikke bestått |
Modul 1 | Skriftlig eksamen (4 timer) (en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver) | Vurderes med karakterskala A-F |
Modul 2 | Skriftlig eksamen (2 timer) (en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver) | Vurderes med karakterskala A-F |
Kontinuasjon
Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager.
Ved ikke bestått ny prosjektoppgave må kandidaten ta kurset på nytt.
Ved ikke bestått skriftlig eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd.
Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt.
Fravær
Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset. Fraværsmelding med årsak leveres skolen. Ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær.
Krav til instruktørpersonell
Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende
retningslinjer.
Mål for grunnmodul
Historisk utvikling og jernbaneterminologi
Varighet: 0 dager
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnleggende jernbanebegreper
Historisk utvikling i signalanlegg
Historisk utvikling i hastighetsovervåkning
Trafikk 1 og 2: Trafikkregelverket
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal kjenne til:
Trafikk 3: Skjematisk plan og forriglingstabell, plan og kabelplan
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal kunne:
Kandidaten skal kjenne til:
Trafikk 4: Togframføring
Varighet: 1,5 dag
Kandidaten skal forstå:
RAMS
Varighet: 2 dager
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal forstå:
Innhold og gjennomføring av en risikoanalyse
Roller i og tilknyttet prosjekter, samt godkjenningsprosess/-aktiviteter
Kandidaten skal kunne:
Utarbeide RAMS dokumentasjon, herunder styrende dokumenter, systemdefinisjon, RAM-analyse, og kravspesifikasjoner
Teknisk regelverk
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks:
Hensikt
Omfang
Hoveddeler
Ulike bøker
Gyldighet
Dispensasjonsordning
Distribusjon og revisjon
Kandidaten skal kunne:
Prosjektering
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal forstå:
Prinsippene for oppbygging av en faseplan, hvorfor faseplaner brukes og hva som medfører signalendring i fasene
Hvordan faseplanen påvirker fremdriften i et prosjekt og godkjenningsprosessen
Hvordan jobbe med signaltekniske utfordringer ut fra faseplaner basert på sporplaner
Signaltekniske tegninger i de ulike planfasene
Viktigheten og behovet for koordinering mellom de ulike jernbanetekniske fagene
Kandidaten skal kjenne til:
Oppgavene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan
Roller i planfasene, primært i detalj- og byggeplan
Tekniske tegninger
Varighet: 2 dager
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal kunne:
Prinsipper for sikringsanlegg
Varighet: 2 dager
Kandidaten skal forstå:
Grunnleggende prinsipper for sikringsanlegg, herunder betjeningsanlegg, togdeteksjonssystem, forriglingsteknologi, signaler opp mot trafikkstyring.
Forskjeller og likheter mellom ulike typer sikringsanlegg
Kandidaten skal kjenne til:
Funksjonalitet i sikringsanlegg og veisikringsanlegg
Varighet: 1 dag
Sikringsanlegg
Kandidaten skal kjenne til:
Hva som styrer en sporveksel
Innstilling og utløsing av togveier
Innstilling og utløsing av linjeblokk
Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk
Sammenhengen mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning
Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon
Veisikringsanlegg
Kandidaten skal kjenne til:
Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget
Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsingsfeltene
Batterianleggets funksjoner
Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg
Betjeningsanlegg
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnbegreper og systemforståelse
Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg
Hvilken informasjon CTC krever for at prosjekterte data vises riktig i CTC-systemet
Hvordan kommunikasjon mellom sentral og stasjon fungerer
Ordre og indikeringer
Symbolkatalogene
Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg
Hastighetsovervåkning
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnbegreper og systemforståelse
Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter
Prosjektere og kontrollere en midlertidig hastighetsnedsettelse
Lenking av signalbalisegrupper
De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper
Hastighetsovervåkning i forbindelse med utbyggingsområde
Annullering av balisegrupper
Krysningsbarriere
Hastighetsovervåkning i forbindelse med gjennomsignalering, planovergang og rasvarslingsanlegg
Praksis og befaring
Varighet: 2-4 dager
Kandidaten skal gjennom befaring kjenne til:
ERTMS
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal forstå:
Bruken av GSM-R
Hensikten med ERTMS
Kandidaten skal kjenne til:
Overordnet systembeskrivelse
Kravspesifikasjon og forskrifter
ERTMS tekniske utforming i og utenfor togmateriell
Tillatelse til å ta i bruk anlegg
Varighet: 0,5 dager
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal kunne:
Sikkerhetsbevis
Varighet: 0,5 dag
Kandidaten skal forstå:
Kandidaten skal kjenne til:
Verifisering
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal forstå:
Sluttkontroll
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal forstå:
Kandidaten skal kjenne til:
Hvordan en sluttkontroll gjennomføres
Obligatorisk dokumentasjon, regelverk og normer som benyttes ved en sluttkontroll
De forskjellige typene sluttkontroller
Forskjellen mellom sluttkontroll for konvensjonelle og programvarebaserte anlegg
Hensikt med og bruk av felles avvikslogg
Prosjektoppgave
Varighet: 9 dager inkl. presentasjon
Kandidaten skal kunne:
Følgende læreplaner inngår med selvstendige eksamener og skal ikke vurderes i eksamen for Signalfag for ingeniører
Estimert varighet: 3 dager
Tilvalg: Relebaserte systemer og ATC
Mål
ATC
Varighet: 2 dager
Kandidaten skal forstå:
Hastighetsovervåkningssystemets grunnbegreper og systemforståelse
Hastighetsovervåkningssystemets ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter
Koding av stasjon
Prosjektere og kontrollere en midlertidig hastighetsnedsettelse
Lenking av signalbalisegrupper
De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper
ATC i forbindelse med utbyggingsområde
Annullering av balisegrupper
ATC krysningsbarriere
NSI 63, veisikring og linjeblokk
Varighet: 8 dager
NSI 63 med linjeblokk
Kandidaten skal forstå:
Hva som styrer en sporveksel
Innstilling og utløsing av togveier
Innstilling og utløsing av linjeblokk
Tegninger i strømforsyningen
Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk
Sammenhengen mellom sikringsanlegg og ATC
Oppbyggingen av og funksjonen til togdeteksjonen
Kandidaten skal kunne:
Skifteveier
Kandidaten skal kjenne til:
Veisikringsanlegg
Kandidaten skal forstå:
Oppbyggingen av og funksjonen til Veisikringsanlegget
Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsingsfeltene
Batterianleggets funksjoner
Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg
Praksis og befaring
Tilvalg: Grunnleggende prinsipper for ERTMS
Mål
Veien mot ERTMS
Varighet: 0,5 dager
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnprinsipper for ERTMS
Tekniske spesifikasjoner (TSI) og forskrifter
Behov og historikk bak ERTMS-utrullingen
Planer og prosjekt for ERTMS-utrullingen
Utfordringer rundt migrasjon til ERTMS
Operasjonelle scenarioer
Varighet: 0,5 dager
Kandidaten skal forstå:
Trafikkregler og samtrafikk
Varighet: 0,5 dager
Kandidaten skal forstå:
Trafikkregler (Technical specifications for interoperability - Operation)
Trafikkregler ERTMS
Hensikten med og bruk av Tekniske spesifikasjoner for interoperabilitet (TSI)
Beskrivelse av kravhierarki
Togfremføring
Varighet: 0,5 dag
Kandidaten skal forstå:
Programvareteknikk
Varighet: 1,5 dager
Kandidaten skal forstå:
Kandidaten skal kjenne til:
ERTMS-teknologi
Varighet: 2 dager
Kandidaten skal forstå:
Kravspesifikasjon og forskrifter
ERTMS: Overordnet systembeskrivelse
ERTMS: Ombordutstyr
ERTMS: Utstyr i og langs spor
ERTMS og miljøet
Kandidaten skal kjenne til:
Spesifikasjoner, lover, regler
Grunnleggende begreper i ERTMS
Miljøgevinster og utvikling i andre europeiske land
Systemintegrasjon
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal forstå:
Ombordutrustning ERTMS
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal forstå:
Funksjon og prosess
Input og behandling data
Presentasjon av data
Fjernstyring ved ERTMS
Varighet: 0,5 dag
Kandidaten skal forstå:
Kravspesifikasjon for ERTMS
Varighet: 1 dag
Kandidaten skal forstå: