Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Læreplan: Signalfag for ingeniører
Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg.
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.
Eier av læreplanen
Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk
Utarbeidet av
Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk
Kurskoder
Kurs | Kode |
Signalfag for ingeniører retning konversjonelle anlegg | 87016 |
Signalfag for ingeniører retning ERTMS | 87026 |
Kurslengde
Kurset består av 1 grunnmodul og 1 tilvalgsmodul.
Kursdel | Modulnavn | Varighet |
Grunnmodul | Signalteknikk | 20,5-22,5 dager |
Tilvalgsmodul | Relebaserte systemer og ATC | 10 dager |
Tilvalgsmodul | Grunnleggende prinsipper for ERTMS | 9 dager |
I grunnmodulen tilkommer en prosjektoppgave med anslått varighet 9 dager.
Målgruppe
Betingelse
Ved endt kurs betegnes kandidatene som prosjekterende.
Kompetansen danner grunnlag for deltagelse på typekurs signal.
Krav til forkunnskaper
Kompetanse etter gjennomført kurs
Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal.
Godkjenningsperiode
Kurset har ingen utløpsdato.
Gjennomføring
Teori med innslag av praksis.
E-læring kan benyttes hvor dette er egnet.
Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
Kurset arrangeres av godkjent tilbyder av jernbanefaglig opplæring
Maks antall deltakere
Eksamen/vurdering
Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe | Felles vurdering av gruppen | Vurderes bestått/ikke bestått |
Modul 1 | Skriftlig eksamen (4 timer) (en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver) | Vurderes med karakterskala A-F |
Modul 2 | Skriftlig eksamen (2 timer) (en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver) | Vurderes med karakterskala A-F |
Kontinuasjon
Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager.
Ved ikke bestått ny prosjektoppgave må kandidaten ta kurset på nytt.
Ved ikke bestått skriftlig eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd.
Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt.
Fravær
Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset. Fraværsmelding med årsak leveres skolen. Ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær.
Krav til instruktørpersonell
Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende
retningslinjer.
Mål for grunnmodul
Historisk utvikling og jernbaneterminologi
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnleggende jernbanebegreper
Historisk utvikling i signalanlegg
Historisk utvikling i hastighetsovervåkning
Trafikk
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal forstå:
Togframføring i praksis, herunder simulator, modelljernbane og stillerapparat
Ulike roller innen trafikkavvikling
Bruken av skjematisk plan og forriglingstabell og betydningen av disse
Grunnleggende sikkerhet
Kandidaten skal kjenne til:
RAMS-standardene
Bane NORs arbeidsprosesser
Sikkerhetsstyring
Forskriftskrav for ibruktakelse av anlegg
Felles sikkerhetsmetode (CSM-RA)
Oppbygging og innhold i sikkerhetsbevis
Dagens trusselbilde i forbindelse med security/sikring i Bane NOR
Kandidaten skal kunne:
Sende melding og søknad
Utarbeide RAMS-dokumentasjon, herunder styrende dokumenter, systemdefinisjon, RAM-analyse og kravspesifikasjon
Kandidaten skal forstå:
Innhold i og gjennomføring av en risikoanalyse
Roller i og tilknyttet prosjekter og godkjenningsprosess/-aktiviteter
Hensikten med sikkerhetsbevis
Regelverk
Kandidaten skal kjenne til:
Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, trafikkregelverket og andre relevante regelverk
Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, tekniske spesifikasjoner og veiledninger
Kandidaten skal kunne:
Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks
Hensikt
Omfang
Inndeling
Gyldighet
Dispensasjonsordning
Distribusjon og revisjon
Prosjektgjennomføring
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal forstå:
Oppgavene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan, samt produksjon
Rollene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan, samt produksjon
Prosjektering
Kandidaten skal kjenne til:
Kandidaten skal kunne:
Sikringsanlegg/forrigling
Kandidaten skal forstå:
Grunnleggende prinsipper for sikringsanlegg, herunder togdeteksjon, sporveksel- og sporsperreutrustning, lyssignal, RBC og veisikringsanlegg
Forriglingsutrustning, herunder:
Hva som styrer en sporveksel (kjenne til migrasjon mellom eksiterende anlegg og ERTMS/Siemens drivmaskin)
Innstilling og utløsning av togveier
Innstilling og utløsning av linjeblokk
Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk
Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon
Forskjeller og likheter mellom ulike typer sikringsanlegg
Lokal forrigling versus sentral forrigling
Relebaserte sikringsanlegg versus programvarebaserte sikringsanlegg / programvarebaserte sikringsanlegg med ERTMS standard
Veisikringsanlegg
Kandidaten skal kjenne til:
Ulike type veisikringsanlegg
Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget
Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsningsfeltene
Batterianleggets funksjoner
Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg
Hastighetsovervåking
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnbegreper og systemforståelse
Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter
Prosjektere og kontrollere en midlertidig hastighetsnedsettelse
Lenking av signalbalisegrupper
De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper
Hastighetsovervåkning i forbindelse med utbyggingsområde
Annullering av balisegrupper
Krysningsbarriere
Hastighetsovervåkning i forbindelse med gjennomsignalering, planovergang og rasvarslingsanlegg
Grensesnittet mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning
ATC versus ETCS
Betjeningsanlegg
Kandidaten skal kjenne til:
Grunnbegreper og systemforståelse
Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg
Hvilken informasjon CTC krever for at prosjekterte data vises riktig i CTC-systemet
Hvordan kommunikasjon mellom sentral og stasjon fungerer
Ordre og indikeringer
Symbolkatalogene
Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg
Hva som endrer seg ved innføring av TMS og hva TMS hovedsakelig skal løse