lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2015/04/17 13:18) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen

Innledning

Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder.

Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.

Hovedprinsipper for opplæringen

1. Krav til forkunnskaper

Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring i modul Ebicos/GS, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle krav i helsekravforskriften.

2. Kompetansekrav til opplæringspersonell

Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:

  • Gjennomført og bestått opplæring som togleder
  • Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo
  • God formidlingsevne
  • Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner

Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:

  • Gjennomført og bestått opplæring som togleder
  • Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo
  • God formidlingsevne
  • Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner

3. Hovedmålene for utdanning av togledere

Gjennom opplæringen skal elevene opparbeide seg handlingskompetanse ved å betjene fjernstyrings– og sikringsanleggene, evnen til å kommunisere med samarbeidspartnere og evnen til styring og utvikling av planer for trafikkavviklingen.

4. Varighet fordelt på teori og praksis

Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teorien gjennomgås i klasserom og i simulatoren. Maksimum 6 personer kan delta på undervisning samtidig.

Teoriundervisning gjennomføres ved Norsk jernbaneskole. Praktisk opplæring gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo.

Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med en erfaren togleder. Maksimum fire personer kan delta på praktisk opplæring på samme tid i sentralen. Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 10 uker. Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening.

5. Arbeidsform

Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige handlingskompetanse. Elevene skal opparbeide seg handlingskompetanse ved å betjene fjernstyrings – og sikringsanleggene, evnen til å kommunisere med til effektiv trafikkstyring og utvikling av planer for trafikkavviklingen.

Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder:
\ \ * utarbeide gjennomføringsplan
\ \ * utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode
\ \ * ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål.
\ \ * evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak

Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging:
\ \ * utarbeide skiftplan for elevene
\ \ * sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere
\ \ * stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring
\ \ * at togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring

Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder.

6. Vurdering av eksamen

Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.

Karakter Praktisk/muntlig eksamen
5 Bestått:

Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
4 Bestått:

Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
3 Bestått:

Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Eleven viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Eleven viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner.
2 Ikke bestått:

Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
1 Ikke bestått:

Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.
0 Eksamen ikke gjennomført
Karakter Standard ved skriftlig eksamen
5 Bestått:

Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
4 Bestått:
Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
3 Bestått :

Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
2 Ikke bestått

Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
1 Ikke bestått:

Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.
0 Eksamen ikke gjennomført

Tiltak når elever ligger under forventet nivå

Fagsjefen for toglederopplæringen har ansvar for å planlegge og tilrettelegge tilpasset undervisning og trening med det formål å hjelpe eleven til å oppnå den ønskede standard.

Oppfølgingssamtaler underveis

Fagsjef for toglederopplæringen har ansvaret for at det gjennomføres individuell samtale med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.

Togdriftsleder har i samråd med fagsjef for toglederopplæringen mulighet til å avslutte opplæringen for eleven dersom vedkommende ikke er egnet til å fortsette toglederopplæringen, herunder ikke tilegner seg den nødvendige handlingskompetanse.

7. Eksamen

Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener:

  • Skriftlig eksamen
  • Praktisk/muntlig eksamen

Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. Fagsjef for toglederutdanningen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamen. Eksamensoppgavene og sensorveiledning skal oversendes til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes.

7.1. Skriftlig eksamen

Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1 time.
Eksamen skal avdekke om eleven innehar tilstrekkelig kompetanse i kunnskapsmålene.
Eksamen avlegges ved Norsk jernbaneskole.

For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3.
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo avsluttes.

7.2. Praktisk/muntlig eksamen

Praktisk/muntlig eksamen består av to deler og gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Den første delen har en varighet på inntil 4 timer og gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning i rushtrafikk ved full togproduksjon. Den andre delen av eksamen har en varighet på inntil 2 timer og gjennomføres på arbeidsplass på kursrommet for GS/Ebicos.

Praktisk/ muntlig eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, behersker de spesielle forholdene i GS/Ebicos området, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt, og evne til å styre og utvikle planer for trafikkavviklingen samt utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.

For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Dersom man ikke oppnår karakter 3 på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 14 dager etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo avsluttes.

Eksamen kan avsluttes etter første del i skarpanlegget dersom kandidaten ikke innehar tilstrekkelig handlingskompetanse. Kandidater som skal gjennomføre annengangs eksamen må avlegge ny fullstendig eksamen.

8. Oppnevning av sensor

8.1. Retningslinjer for sensorer

Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og fasit/sensorveiledning.

8.2. Skriftlig eksamen

Norsk jernbaneskole bestiller sensorer. Togdriftsleder Oslo oppnevner to sensorer. Eksamen og fasit utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Norsk jernbaneskole har ansvar for å utarbeide varierte eksamenssett alternativt flersvarsoppgaver til skriftlig eksamen.

8.3. Praktisk/muntlig eksamen

Norsk jernbaneskole bestiller sensorer. Det oppnevnes tre sensorer, to av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo og en av sakkyndig leder signal. Norsk jernbaneskole har ansvar for at det utarbeides eksamensoppgaver med sensorveiledning for praktisk/muntlig eksamen som godkjennes av sensorene.

9. Klage på eksamen

9.1. Klage på skriftlig eksamen

Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på digital eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.

Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (fasit) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven.

Eleven har mulighet til å klage på digital eksamensresultat, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og det må angis hva det klages på.

Trafikksjef i Trafikk Øst oppnevner ny sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.

9.2. Klage på praktisk/muntlig eksamen

Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk og muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.

Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved praktisk/muntlig eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av praktisk/muntlig prestasjon kan ikke påklages.

Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, seksjonssjef HR og funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen.

Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensorene og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal nye sensorer vurdere eleven. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen.

9.3. Fusk

Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:

bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.

Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder.

10. Krav til praksis etter bestått prøve

Togdriftsleder gjennomfører samtale og kartlegger om den nyutdannede toglederen er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter, eller om vedkommende skal tjenestegjøre sammen med en erfaren togleder før han/hun settes til selvstendig togledertjeneste.

12. Leksjoner

her

lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i.1429269539.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)