Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Tema | Delmål | Kriterier (signalgiver skal…) | Opplærings materiell (ORV,SJN osv.) |
Definisjoner | Signalgiver skal gjøre rede for definisjoner som nyttes under skifting | Definisjoner ved skifting - Gjøre rede for hva som menes med begrepene «skift» og «skifting» og hvilke definisjoner som er involvert i skifte operasjonen. Gjøre rede for definisjoner for de ulike funksjonene (personell) som er involvert i skiftingen, her under - Togleder - Togekspeditør - Driftsoperatør - Signalgiver - Fører - Skifteleder - Skiftebetjening - Skiftekoordinator Gjøre rede for definisjoner vedrørende: - Kontaktledning - Kjøretøy - Sporveksler og sikring av disse - Stasjon og stasjonsgrense | TJN Kap.1, Kap 1.4 Definisjoner) TJN kap. 1, pkt 1.4.2 TJN kap. 1, pkt. 1.6.2, 1.8, 1.8.1, 1.9,1.9.1, 1.9.2, 1.7 |
Signaler | Signalgiver skal forklare hvilke signaler som nyttes under skifting, samt kjenne til signaler som finnes på stasjonen | Signaler under skifting Forklare: - Bruk av signaler - Signalfargenes grunnbetydning - Signaler som ikke er i bruk - Skilt - Orienteringsstolper Forklare signalbildenes betydning for lyssignaler her under: - Hovedsignaler - Enkelt innkjørsignal - Dvergsignaler - Høye skiftesignal - Planovergangssignaler - Fast lyssignal for skifting Gjøre rede for plassering av signaler, skilt og orienteringsstolper på stasjon Kjenne til hvordan «signal stopp» 1A/1B settes opp på stasjon Forklare/demonstrere hvilke håndsignaler som brukes under skifting (dag-/nattsignaler) Forklare hvilke regler som gjelder for skift dersom dvergsignaler «kjøring forbudt» eller intet signal. Forklare hvilke regler som gjelder for skift dersom høyt skiftesignal viser «skifting forbudt» eller intet signal Kjenne til de ulike signalene som vises i sporveksel/sporsperresignal og forklare hva de betyr Identifisere signaler gitt med togfløyten Kjenne til hvilke signaler som finnes på Alnabru syd her under: - Dvergsignal - Høyt skiftesignal - Linjesignal - Kontaktledningssignaler | TJN Kap.9.1, 9.33-9.39, 9.72, 9.73, 9.74, 9.75 (TJN Kap. 9 Signaler, SJN Kap 3.4, punkt 2.1,2.2,3.3.1 Alnabru stasjon) (TJN Kap 9 - V. - 9.61) TJN Kap. 9.22, 9.23, Kap. 7.13.2) (TJN Kap. 9 – VII TJN Kap 9.25, 9.26, 9.27 TJN Kap. 9, SJN Kap. 3.3.1 Alnabru Stasjon |
Sporveksel | Signalgiver skal kjenne til sporvekselens oppbygning, samt kunne demonstrer hvordan den betjenes og sikres | Forklare en sporveksels oppbygging; her under: - hakestengsel - rådegrav - rådestang - sporvekseltunge - stokkskinne Kjenne til smøring av sporveksel (befaring, demonstrasjon) Kjenne til hvordan en sporveksel sikres Demonstrere omlegging og sikring av håndstilt sporveksel Demonstrere hvordan lokalomstilleren betjenes/brukes Kjenne til bruken av sveiv i sentralstilt sporveksel Kjenne til bruken av klave og hengelås | TJN Kap. 1.9,1.9.2 befaring, demonstrasjon TJN Kap. 1.9 TJN Kap. 1.9.1, SJN Kap. 1.2.2.1, befaring, demonstrasjon TJN Kap. 1.5.6.1 – 1.5.6.2 SJN Kap. 1.2.1, befaring, demonstrasjon SJN Kap. 1.2.3.3 TJN Kap. 1.9-1.9.2 |
Visitering og sikring av tog- og skiftevei | Signalgiver skal kunne utføre visitasjon og sikring av togvei/skiftevei | Kjenne til arbeidsoppgaver i forbindelse med visitering av togvei og skiftevei Forklare/demonstrer hvordan en skiftevei sikres | (TJN Kap. 1.9., Instruks for bestilling av tog- og skifteveier Alnabru Syd) TJN kap. 3.13 |
Skifting, generelle bestemmelser | Signalgiver skal gjøre rede for signalgivers oppgaver under skifting | Kjenne til hvor særbestemmelser for skifting på stasjoner og sidespor er oppført Kunne bruke det fonetiske alfabetet, GSM-R telefon og nødanrop Kjenne til skifteleders innhentelse av tillatelse til skifting, samt avslutning av skifting Kjenne til bestemmelsene for kommunikasjon i forbindelse med skifting Gjøre rede for hvilket ansvar Signalgiveren har Kjenne til hvordan det skiftes med flere skiftelag samtidig Gjøre rede for hvordan skifting foregår på områder med høye skiftesignal og dvergsignal Kunne størst tillatt hastighet under skifting Forklare betydningen av begrepet «middel Gjøre rede for de forskjellige skiftebevegelsene, her under: - Skyving - Trekking - Slipping - Firing - Slipping - Renn Kjenne til hva en kontaktledningsbryter er (Z-bryter), og dens funksjon på Alnabru Stasjon Kunne bestemmelsene for igjensetting Forklare/demonstrer igjensetting av kjøretøy Kunne bestemmelser for hensetting under spenningsførende kontaktledning Forklare/demonstrer hensetting av kjøretøy under spenningsførende kontaktledning Kjenne til forsiktighetsregler for skifting | SJN Kap. 3.4 Alnabru Stasjon) TJN Kap 2. – III, 2.10.6, 5.10, 6.10 TJN Kap 1, Kap. 3.9,3.11,3.11.1.1 TJN Kap. 1.4.2, Instruks for bestilling av tog- og skifteveier Alnabru Syd TJN Kap. 3.13.1 TJN Kap. 3.13.2, Kap. 9.23.1 TJN Kap. 1.9.e TJN Kap. 3.9 TJN Kap. 3.6 TJN Kap. 3.17, 3.17.1 TJN kap. 3.16, 3.16.1 Førers regelbok Kap. 13 |
Skifting, materiell og bremser | Signalgiver skal kjenne til oppbygning av kjøretøy og bremser | Kunne bestemmelsene om bruk av bremser under skifting Forklare hva «hjulslag» er Kjenne til hva som skal gjøres når det oppdages kjøretøy med synlige skader Kjenne til: - Kobling av kjøretøy - lasteprofil, - Skadeblankett | TJN kap. 3.15, 3.15.1 TJN Kap. 7.25.2 TJN Kap. 3.20 Førers regelbok B 4.9.3 Førers regelbok B 4.12.8 B 11 Blanketter (B 118A-B 11.10D) Førers regelbok B 7.1.2.3, B 4.2.1, B 4.12.12 |
Uhell under skifting | Signalgiver skal kjenne til hvordan vedkommende skal forholde seg ved uhell under skifting | Kjenne til hva som må gjøres når sporveksel blir «oppkjørt» Kjenne til hvordan få kontakt med togekspeditør ved uhell Kjenne til faren ved returstrøm og hva som må gjøres når ulykken inntreffer Kjenne til hvordan man skal forholde seg ved skade på vogner med «farlig gods» For eksempel: brennbare gasser av propan og forklare hvordan man skal opptre ved uhell av farlig gods Kjenne til gjøremål etter en hendelse (uhell, og tilløp til uhell), her under: - Skriving av rapport - Bruk av hendelseslogg | TJN Kap. 7.18.2 TJN Kap. 2.10.6, Kap 5.10, Kap 6.10) Førers regelbok B 13.2.2. B 13.2.4 Førers regelbok kap. 14 |