lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2024/04/16 14:14) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Læreplan for Sensor

Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.

Eier av læreplanen

Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi

Utarbeidet av

Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi 

Kompetansekode

FO-1291

Kurslengde

Grunnkurs

1 dag - Workshop

Repetisjonskurs

1 dag - Workshop

Målgruppe

Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner.

Betingelse

Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk

Krav til forkunnskaper

Flytende muntlig og skriftlig norsk

Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for

Kompetanse etter gjennomført kurs

Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for

Godkjenningsperiode

15 måneder

Gjennomføring

Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning

Praktisk undervisning gjennom workshops

Individuelle og gruppeoppgaver

Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget

Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet

Minimum og maks antall deltakere

Minimum 6 – maks 12

Eksamen

Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs.

Krav til opplæringspersonell

Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs.

Generelle krav:

Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning

Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har.

Faglige krav:

Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i

Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet

Pedagogiske og læremessige krav:

Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende.

Mål

Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene:

Rolleavklaring

Læreplan og opplæringsplan

Verktøy i rollen som sensor

Eksamensoppgaver og vurderingskriterier

Utfordringer og muligheter i rollen som sensor

Kunnskapsmål:

Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen

Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan

Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor

Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen

Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor

Ferdighetsmål

Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav

Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen

Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen

Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen

Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen

Generelle mål

Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring

Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen

Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis

Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende

lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_sensor.1713269664.txt.gz · Sist endret: 2024/04/16 14:14 av chrane