Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.Denne versjonen (2024/04/25 11:26) ble godkjent av chrane.
Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Læreplan for Sensor
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.
1. Eier av læreplanen
Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi
2. Utarbeidet av
Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi
3. Kompetansekode
4. Kurslengde
Grunnkurs | 1 dag - Workshop |
Repetisjonskurs | 1 dag - Workshop |
5. Målgruppe
Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner.
Betingelse:
Krav til forkunnskaper:
Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for
6. Kompetanse etter gjennomført kurs
Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for
7. Godkjenningsperiode
8. Gjennomføring
Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning
Praktisk undervisning gjennom workshops
Individuelle og gruppeoppgaver
Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget
Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet
9. Minimum og maks antall deltakere
10. Eksamen
Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs.
11. Krav til opplæringspersonell
Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs.
Generelle krav
Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning
Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har.
Faglige krav
Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i
Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet
Pedagogiske og læremessige krav
Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende.
12. Mål
Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene:
Rolleavklaring
Læreplan og opplæringsplan
Verktøy i rollen som sensor
Eksamensoppgaver og vurderingskriterier
Utfordringer og muligheter i rollen som sensor
Kunnskapsmål
Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen
Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan
Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor
Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen
Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor
Ferdighetsmål
Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav
Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen
Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen
Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen
Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen
Generelle mål
Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring
Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen
Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis
Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende
13. Revisjonshistorikk
Endringsdato | Beskrivelse av endringer |
| |