Dette er en gammel utgave av dokumentet!
TSS Øst | ||||
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Strekning | Beskriv | Kongsvinger banen • Auto transformator(AT), Beredskapsrutiner for AT, • Sammating med Sverige, • Kongsvinger stasjon • 22kv lokalanlegg på Kongsvinger • Kongsvinger omformer | Lokale bestemmelser i ORV Lokale bestemmelser i TOK Lokale bestemmelser i Trasé Lokale bestemmelser i SJN |
|
Gjøvikbanen • Grefsen, txp betjent, omkoblingsmuligheter fra Alnalinja. • Roa, txp betjent, Omkoblingsmuligheter fra Hønefoss. • Roa-Hønefoss, sammating med Elkraft Drammen. • Roa-Gjøvik. Ikke Fjernstyrt strekning (TXP). • Lunner og Gjøvik Omformerstasjon. • 22 Kv lokaleanlegg | ||||
Drammenbanen • Skøyen- Bestum. Stor snustasjon. • Filipstad, TXP betjent mye håndstilte brytere. Må befares. • Lysaker st. • Høvik st, hensetning, koblingshus og HK med aggregat og geovarme. • Asker st, Spikkestadbanen og grense mot Elkraft Drammen • Lysaker Koblingshus • Asker Omformer • Bærumstunellen,Tanum,Skaugum Styring av lys og vifter og rutiner ved brann og evakuering. • Test av KL bryter Asker Banen | ||||
Østfoldbanen • Follobanen, Vifter, lys og vann. • Ski st • Moss st • Sarpsborg med Hafslundsløyfa. • Halden st med Kasa sidespor • Mateledning HL Halden med kondensatorbatteri • Holmlia omformer • Ski Koblingshus • Smørbekk omformer (tåler ikke tilbakemating) • Sarpsborg omformer • 22Kv langsgående høyspentnett Follobanen • 22kv langsgående høyspentnett ved Ski • 11kv lokalanlegg på Moss, Halden | ||||
Hovedbanen • Gamle Eidsvoll hensetning • Alnabru Omformer • Alternativ forsyning til Grorud Verksted med rutiner for frakobling av verksted Grorud. | ||||
Oslo • Oslo tunellen vifter, lys og vann.¨ • Nationaltheatret st • Loenga • Lodalen. Varmeposter, Fjellstallen, lokal frakobling i toghallen og vognhallen. • 22Kv langsgående høyspentnett • Oslo Koblingshus og KL-bryterkiosker • Beredskapstoget | ||||
Gardermobanen • Romeriksporten, Vifter, lys og vann. • Testrutiner for vifter i Romeriksporten. • Lillestrøm St • Gardermoen St • Eidsvoll St • Eidsvoll (Botshaugtangen) koblingshus • Lillestrøm Omformer • Jessheim Omformer • Test av KL brytere på Gardemobanen | ||||
Dovrebanen • Auto transformator, Langset- Kleverud. • 22Kv langsgående høyspentnett Langset- Kleverud • Hove st. Rutine ved frigiving av KL bryter Hamar st. TXP betjent • Sammating med Elkraft Nord | ||||
Alnabru / Grorud verksted • 22 Kv langsgående høyspentanlegg • Rutiner ved frakobling av verksted Grorud |
TSS Drammen | ||||
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Strekning | Gjøre rede for: | Asker - Drammen – Hokksund: • Drammen stasjon, togtetthet, anleggsområder og lastuttak • Drammen koblingshus: AGP utrustning og kobling • Sundland driftsbanegård: kommunikasjon med driftsoperatør, seksjoneringspunkter og farer • Lieråstunellen: betjening av ventilasjon og nødlys • Bli kjent med komponenter og faremomenter på strekningen | Lokale bestemmelser i ORV | |
Drammen – Larvik: • Holmestrandporten, beredskapsrutiner i tunellen, dobbeltsporet, AT-anlegg m/innkoblingsutfordringer, SRO anlegg, 22kV anlegg, trafo og omformer stasjoner. • Hva utløser min handling ute? Bli kjent med komponenter og faremomenter | ||||
Larvik – Nordagutu – Neslandsvatn: • Farriseide med tuneller, beredskapsrutiner, SRO anlegg, 22kV anlegg, dobbeltsporet AT anlegg, rømningsveier i tunell • Solum omformer m/AT brytere og samleskinner • Skien driftsbanegård, kommunikasjonsrutiner med skifteleder • Sande trafostasjon, spesielle koblingsrutiner • Txp styrte stasjoner, øvrige trafo og omformer stasjoner, fjernledning. | ||||
Hønefoss – Hokksund – Kongsberg – Nordagutu: • Hønefoss txp styrt grensestasjon, flere elkraft sentraler • Kongsberg driftsbanegård, trafo og omformerstasjoner. • SRO anlegg m/styring av lys, ventilasjon, brannvann/beredskap, og tolking av feilsignaler. • Nødfrakobling i området, samband, og administrative interne rutiner • Samhandlingsrutiner i sentralen, og andre samarbeidspartnere/beredskapsvakter. | ||||
Arbeid i spor | ||||
Beredskap | ||||
Fjernstyring fra annen sentral | ||||
Anbefalt praksis |
TSS Sør vest | ||||
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Strekning | Gjøre rede for | Bergen: • Seksjonering av Bergen stasjon på tvers, og risiko for overkjøring. • Mulige arbeidsområder, skift med lok mot Kronstadsporet, 1000 volt koblet på Bergen omformer sin utgående 15kV U3, og begrensninger dette setter ved mangel på 1000 volt ved kulde/ lengre perioder for materiell. | Lokale bestemmelser i ORV Lokale bestemmelser i TOK Lokale bestemmelser i Trasé Lokale bestemmelser i SJN |
|
Bergen – Arna (tunellen): • Koblingsforutsetninger i HK anlegget. • Rutiner ved brann og betjening av ventilasjon ved brann. • Betjening i Fjel. • Betjening av nødbelysning i tunellen. | ||||
Arna: • Befaring av Arna omformer og KL nisje Ulriken. • Befaring tverrnisjer mellom ny og gammel tunell med KL og HK. • Områder med akseltellere, arbeid og arbeidsområder. Kunne vite hvor farepunktene (mange muligheter/ variasjoner for frakobling). | ||||
Dale: • Innkjør B har 20 promille ved Dale omformer, ligger rett ved omformer. Ligger i kurve fra Dalegården. Konsekvenser ved koblinger (endring i vekt/vanskelig å ta i gang for gods). | ||||
Bergen – Voss: • Mange og lange tuneller: (konsekvens ved brann/evakuering) • Ulriken – Arnanipa – Hananipa – Trollkona – Kvålsåsen. | ||||
Voss – Myrdal: • Grunnet 1200m fall fra Finse oppnås høy temperatur/ gnistrer fra hjulgang ved nedbremsing på denne strekningen. • Samarbeid og felles situasjonsforståelse mellom Brannvesen Voss/Bane NOR. • Brannvogn og flatvogn på Voss. • Utfordring med Stigning og kurver ved innkjør B Urdland, B Reimegrend og B Mjølfjell. Bryting av last ved gods på strekningen. Kort frakobling (sek) lager problemer. | ||||
Myrdal: • Frakobling og tilkoblingspunkt • Start av FSL. Problemområde for LSF utan fagbrev. Rettlede som LFK. • Befaring: kunnskap om stasjonen med KL og FSL`s avstand fra spor, tilkobling og trase mot Vatnahalsen og Reinungavatnet. Start av Flåmsbanen. Frakobling spor 11. | ||||
Myrdal – Flåm: • Kjosfoss kraftstasjon. Samhandling med BE. Nedkjøring av last. Begrensninger ved frakobling. Problematikk ved bryterfall. 55 promille. • Pinnelia nedenfor Kjosfoss – Særs rasutsatt strekning. Bruk strøm på KL som en «alarm klokke». • Hallingskeid – Mjølfjell: Rasutsatt strekning. Upsete, Kleven, Ristesund. Rasmaster. | ||||
Myrdal – Haugastøl: • FSL. Finsetunellen (10km) med forsterkning av KL i tak. Nødrom. Snødybde over normal Kl høyde. Faremomenter- avsperring. Forsyning av all 220v til stasjoner, hytter, vokterboliger, hotell, vandrehjem osv. • Glitre Energi til/ fra Kjosfoss. • Voss st – Flåm st – Ål st: 1000V nyere betjening med stillingsindikering i Fjel. | ||||
Haugastøl – Hønefoss: • Stigning fra Ål. Bryting av last. Hønefoss omf. Deling av brytere med Drammen. | ||||
Grense mellom to elkraftsentraler • Samkjøring med Drammen på Neslandsvatn (trafostasjon) • Kunne lese Fjernledning ned til Neslandsvatn og hvordan den er koblet, forstå koblingsbildet ved utfall av fjernledning. • Vindtabeller og utsatte strekninger i område (høyfjellsstrekning og Jærbanen) • Konsekvens av stigning/ fall Neslansvaten - Egersund og konsekvens ved frakoplinger og tog på strekningen og melding til | ||||
Brann og redning Sandnes -Sira • Rutiner for koplinger på strekninger med AT og bruk av fjernstyrte jordingsbrytere på linjen når Brann og redning skal jorde ned anlegget, andre koblingsrutiner. | ||||
Kristiansand • Utfordringer med frakoplinger på strekningen Langemyr, Dalane, Norde tilsving, Kristiansand og Nodland. • Kjenne til koblinger, togvarme og faremomenter. | ||||
Trafikkstyring | ||||
Beredskap | ||||
Tekniske systemer | ||||
Fjernstyring fra/av annen sentral | ||||
Anbefalt praksis |
TSS Nord | ||||
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Strekning | Gjøre rede for | Dovrebanen: • Generelle kunnskap om strekningen. • Grense mot Elkraft Øst (Oslo) • Koblingsmyndighet og rutiner i grenseområdet | Lokale bestemmelser i ORV Lokale bestemmelser i TOK Lokale bestemmelser i Trasé Lokale bestemmelser i SJN |
|
Otta Omformer • Spesiell rutine ved brudd på samkjøring (når omformere er ute av fase). | ||||
Dombås stasjon. • Komplekst koblingsbilde med Dombås Omformer inne på stasjonen. Bli kjent med komponenter og faremomenter på strekningen | ||||
Dombåsbakkene • Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling (tunge godstog og følgeproblemer) | ||||
Drivdalen • Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling | ||||
Soknedalen • Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling | ||||
Støren stasjon • Hensettingsområde for tog, mange koblingsmuligheter. Koblingsbilde og rutiner. | ||||
Stavne omformer (statisk omformer). • Tog kan ikke bruke elektrisk brems • Sårbarhet og begrensninger pga manglende tilbakematings kapasitet | ||||
Trondheim Marienborg og Trondheim stasjon. • Koblingsmyndighet og rutiner mot Mantena • Koblings skjema og koblingsmuligheter. • Skansen bru. Hevebru med KL. | ||||
Ofotbanen: • Generelle kunnskaper om strekningen • AT anlegget på Ofotbanen (helt spesielt) | ||||
Narvik stasjon • Koblingshus og rutiner mot LKAB sitt kl anlegg/grenseområde. | ||||
Rombak stasjon • Koblingsanlegg og koblingshus | ||||
Bjørnfjell stasjon • Rutiner ved kobling mot grensen til Sverige (prosedyrer og rutiner – egen koblingsavtale med Sverige). • Spesielle rutiner ved Brann og Redning på Ofotbanen. Inkludert bruk av jordingsbryter. • Hele Ofotbanen skal kobles ned. | ||||
Trafikkstyring | ||||
Beredskap | • Spesielle rutiner ved Brann og Redning på Ofotbanen. Inkludert bruk av jordingsbryter. • Hele Ofotbanen skal kobles ned. | |||
Tekniske systemer | Gjøre rede for | Togvarmeanlegg (overvåkning og styring): • Generelt • Støren (under utbygging) • Trondheim • Røros • Åndalsnes | ||
Nødfrakobling • Generelt • Rutiner for NFK strekningen Håve – Fåberg (konsekvens for Oslo) • Rutiner mot Sverige på Ofotbanen (konsekvens for Sverige) | ||||
Fjernstyring fra/av annen sentral | ||||
Anbefalt praksis |