Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Her legges det som er særegent for hver trafikkstyringssentral inn
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Toglederområde og strekning | Kjenne til grunnleggende informasjon om strekningen | • Strekninger som styres av sentralen • Tilstøtende toglederområder • Driftsformer • Deteksjonssystemer • Dobbeltspor | Lokale bestemmelser i ORV Særegenheter og informasjon i TOK Lokale bestemmelser i Trasé Lokale bestemmelser i SJN |
|
Stasjoner | • Betjente stasjoner • Stasjoner med samtidig innkjør og krav til dette • Sporveksler med ulike begrensninger: o Sporveksler som ikke er oppkjørbare o Sporveksler med bevegelig kryss-spiss o Siemens og Alstom-sporveksler som må legges om daglig • Begrensninger ved grensestasjonene når de tidvis ikke er betjent av txp o Begrenset fjernstyring av Ål og Myrdal o Ingen fjernstyring av Voss, Kristiansand og Nelaug | SJN SJN 2.12 SJN 2.8 SJN 2.22 TOK S-sirk 108-2018 / TOK (Ål) |
||
Trafikkstyring | • Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster o Kryssingsinstrukser, retningsdrift og foretrukket sporbruk Spesielle forhold ved personoverganger Utfordringer ved kryssing på Dale, Gol og Geilo • Stigning og fall som påvirker godstog • Stasjoner med stigning som kan påvirke BM73 med færre motorer • Bruk av aksjonskort. • Utfordringer med dobbeltsett utover det som står beskrevet i kryssingsinstruksene. o Avlåsing av togsett på Nærbø o Manglende middel på Varhaug og Hellvik • Rasfare o Rasvarslingsanlegg, evt avhengighet til hovedsignaler. o Rasutsatte strekninger. o Strekninger med særskilt hastighet grunnet rasfare. • Arna: o Begrensede kryssingsmuligheter Arna Vest • Nordre tilsving: o Rutine for snuing av togsett o Grensesnitt Txp Kristiansand og togleder | Lokale forhold i SJN kap 4 og 5 + TORV kryssingsinstrukser TOK TOK ORV Aksjonskort SJN / TOK SJN 2.4 SJN 2.3 TOK / opplæringsmateriell SJN særbestemmelser SJN særbestemmelser OK. |
||
Beredskap | ||||
Skifteveier | ||||
Tekniske systemer | ||||
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) | ||||
Anbefalt praksis | ||||
Opplæring |
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Toglederområde og strekning | Få kunnskap og forståelse om toglederområdet før selvstendig tjeneste. | Vite hvilke området som styres fra trafikkstyrings- sentralen i Drammen. | Togdriftsleder | Toglederplansjen Lokale opplæringsfoiler |
Samhandling | mellom de forskjellige gruppene i sentralen. | |||
Samhandling . | med forskjellige grupper utenfor sentralen | |||
Plassering av arbeidsmaskiner i området | ||||
Enkelsporet/dobbeltsporet drift. | ||||
Driftsformer | ||||
Tømmerterminaler | ||||
Trafikkstyring | Sikker togfremføring og skape forståelse av trafikkbildet og helheten i TSSD sitt område | Lokale bestemmelser i ORV Lokale bestemmelser i TOK Lokale bestemmelser i Trasé Lokale bestemmelser i SJN |
||
Kryssingsinstrukser | ||||
Togvarmeposter | ||||
Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet | ||||
Forhold av betydning knyttet til Sundland og samarbeidet med driftsoperatør Sundland | ||||
Kjøring av «kalken» mellom Myrane og Ørvik. | ||||
Kjøring til/fra Holmen sidespor | ||||
Stigning og fall på de forskjellige strekningene i toglederområdet | ||||
Kjøring til og fra spor 7 Borgestad | ||||
Feil og spesialiteter i området. | ||||
Stasjoner med muligheten for samtidig innkjøring/kryssingslåsing lik null | ||||
Rasutsatt strekning | ||||
Aksjonskort i vårt område | ||||
Beredskap | Særskilte brannobjekter | Beredskapsportalen | ||
Skifting | Sikker togfremføring og skape forståelse av trafikkbildet og helheten i TSSD sitt område | |||
Kjøring av skift mellom Gulskogen/Drammen og Sundland | ||||
Hvordan skifting foregår på skifteområde 7 på Hønefoss og på skifteområde 4 (Numedal) og skifte område 3 Kongsberg Skifting ved Ørvik. | ||||
Skifting Borgestad | ||||
Skifting Hokksund | ||||
Tekniske systemer | ||||
Anbefalt praksis | ||||
Opplæring |
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Toglederområde og strekning | Vite hvilke området som styres fra trafikkstyringssentralen i Oslo. | Lokale bestemmelser i ORV Lokale bestemmelser i TOK Lokale bestemmelser i Trasé Lokale bestemmelser i SJN |
||
Trafikkstyring | ||||
Beredskap | ||||
Skifteveier | ||||
Tekniske systemer | ||||
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) | ||||
Anbefalt praksis | Os-txp | |||
Opplæring |
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Toglederområde og strekning | Gjøre rede for: | Stasjonering av arbeidsmaskiner | Lokale bestemmelser i ORV Lokale bestemmelser i TOK Lokale bestemmelser i Trasé Lokale bestemmelser i SJN Fjernstyringsbilder |
|
Rasvarslingsanlegg | ||||
Rasutsatte strekninger | ||||
Sporveksler som skal kontrolleres dersom der er kjørt opp | ||||
Stasjoner med avledende sporveksler | ||||
Fjernstyringsbilder | ||||
Stasjoner med linjesignal | ||||
Strekninger med kontaktledning | ||||
Reinmeldinger | ||||
Strekninger med F-ATC | ||||
Kvassteinåga kraftverk | ||||
Otta stasjon – Spesialiteter | ||||
Signalstilling på Dombås når stasjonen er fjernstyrt | ||||
Trafikkstyring | Gjøre rede for: | Dovrebanen: Dombås, Støren og Fåberg: Togradioruting Ringebu: Ved kryssing der nordgående tog kommer først, må planovergangen legges manuelt dersom toget er over 393 meter Vinstra: Ved kryssing der nordgående tog kommer først, må planovergangen legges manuelt dersom toget er over 415 meter Kvam: Tømmerterminal inn fra spor 3 | ||
Rørosbanen: Lastegate for militært utstyr spor 3 Rena | ||||
Nordlandsbanen: Leangen: Får ikke lagt på lokalt ved belegg i sporveksel 2/13 i nordenden Stjørdal: Planovergang står i avhengighet til sporavsnitt 01 og 02, så ved feil på planovergangen vil man ikke få signal dersom det er belegg i disse sporavsnittene. Man kan la toget trekke forbi planovergangen til det bare belegger sporavsnitt 11 eller 22, da vil man få signal for toget Skogn: Før det frigis for kjøring til Fiborgtangen må sporveksler ligge riktig for kjøringen Steinkjer: Får ikke lagt på lokalt med belegg i sporveksel 2/15 i nordenden av stasjonen | ||||
Ofotbanen: Bjørnfjell stasjon: Ikke mulig å legge inn G eller ATL Bjørnfjell: Unngå tog i spor 3 mer enn 30 minutter ved snø og mye vind Stasjoner med bevegelig krysspiss | ||||
Beredskap | Gjøre rede for: | Brannvernutstyr i trafikkstyringssentral | Omvisning i sentral Sjekkliste 3.3 Se oppslag i sentralen DORA |
|
Evakuering av trafikkstyringssentralen | ||||
Oppmøteplass ved evakuering | ||||
Reservesentralens plassering | ||||
Beredskapstog | ||||
Skifteveier | Gjøre rede for og utføre: | - Skifting på B-låst sidespor - Skifting på A-låst sidespor - Sidemannskontroll - Ved skifting til Norske Skogindustrier A/S Fiborgtangen sidespor må togleder legge skifteveien med kode 38 i RailManager, siden det ikke er lokalomstiller ved sporvekselen. | 6.1.4.1 og Fjernstyrings-instruks Fjernstyrings-instruks pkt 4.4.1 |
|
Tekniske systemer | Gjøre rede for: | KARI: Når ubetjent i Tss Nord kontaktes KTI Oslo Detektorer | Lundamo - Ler Hjulslag Skatval - Langstein. Varmgang Vikhammer - Midtsandan. Varmgang Hell - Gudå. Varmgang |
|
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) | Gjøre rede for og utføre: | Se leksjon 3 Railmanager Rørosbanen | ||
Anbefalt praksis | Gjøre rede for: | |||
Opplæring |