Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_toginformatorer [2020/01/29 12:07] ingrid_dale_bjordal fjernet |
lp_tr:laereplan_for_toginformatorer [2020/02/03 12:21] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | jkhoi | + | ====== Læreplan for toginformatører ====== |
+ | |||
+ | |||
+ | |^ Læreplan for: |Toginformatør| | ||
+ | |^ Kravstiller kompetanse: | ||
+ | |||
+ | **Eier av læreplanen** \\ | ||
+ | Direktør Kunde- og trafikkinformasjon | ||
+ | |||
+ | **Utarbeidet av** \\ | ||
+ | Fagansvarlig | ||
+ | |||
+ | **Henvisning til gjeldende kompetansekrav** \\ | ||
+ | Kompetansekrav for toginformatører. | ||
+ | |||
+ | **Agressokode** \\ | ||
+ | Kompetansekode for godkjent grunnopplæring toginformatør er: 52140. | ||
+ | |||
+ | **Dokumentasjon av opplæringen** \\ | ||
+ | Registreres i Agresso. | ||
+ | |||
+ | **Hovedmål for opplæringen** \\ | ||
+ | Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner. Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | ||
+ | |||
+ | **Arbeidsform** \\ | ||
+ | Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, | ||
+ | |||
+ | **Innlæringsmål for kunnskaper** \\ | ||
+ | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om fjernstyringsanlegg. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. | ||
+ | |||
+ | **Innlæringsmål for ferdigheter** \\ | ||
+ | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
+ | * Kandidaten skal kunne betjene kundeinformasjonssystemet. | ||
+ | * Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. | ||
+ | * Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/ | ||
+ | |||
+ | **Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ | ||
+ | * Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. | ||
+ | * Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, | ||
+ | * Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, | ||
+ | |||
+ | **Krav til pensum** \\ | ||
+ | Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK). | ||
+ | |||
+ | **Krav til praksis** \\ | ||
+ | Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene. \\ | ||
+ | Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, | ||
+ | |||
+ | ====Prinsipper for prøving / sertifisering==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Vurdering under opplæring** \\ | ||
+ | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift. \\ | ||
+ | Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått. | ||
+ | |||
+ | **Bestått** \\ | ||
+ | Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | |||
+ | **Ikke bestått** \\ | ||
+ | Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | |||
+ | Opplæringsansvarlig melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå. | ||
+ | |||
+ | **Kontrollprøve** \\ | ||
+ | Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral. \\ | ||
+ | Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet. \\ | ||
+ | Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, | ||
+ | Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, | ||
+ | |||
+ | **Klage på Kontrollprøve** \\ | ||
+ | Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt. \\ | ||
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. \\ | ||
+ | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral. \\ | ||
+ | Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, | ||
+ | |||
+ | **Repetisjon av opplæring** \\ | ||
+ | Toginformatører skal gjennomføre kontrollprøver minst hvert 3. år. Bestått kontrollprøve skal registreres i personalmappen. Dersom man ikke består kontrollprøven, | ||
+ | I perioden mellom kontrollprøvene skal toginformatørene opprettholde og utvikle kompetansen gjennom å jevnlig repetere og øve på kunnskaps- og ferdighetsmålene, | ||
+ | |||
+ | Læringsmålene beskriver hva en toginformatør skal kunne, og er grunnlaget både for opplæringen av nye toginformatører og for kontrollprøver alle toginformatører må avlegge. | ||
+ | |||
+ | **Godkjenning av Læreplan** | ||
+ | |||
+ | Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse 11.12.2019 | ||
+ | |||
+ | **Revisjonshistorikk** \\ | ||
+ | Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ^ Versjon ^ Dato ^ Beskrivelse av endring ^ | ||
+ | |000|2019-04-25|Dokument opprettet| | ||
+ | |001|2019-08-28|Revidert etter høringsfristen 12.07.2019| | ||
+ | |002|2019-11-15|Revidert| | ||
+ | |003|2019-12-11|Kompetansekode etablert i Agresso| | ||
+ | |||
+ |