lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_instuktor
Denne versjonen (2024/04/25 11:26) ble godkjent av chrane.

Læreplan for Instruktør

Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen.

1.Eier av læreplanen

Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi

2. Utarbeidet av

Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi

3. Kompetansekode

FO1289

4. Kurslengde

Grunnkurs 2 dager - klasseundervisning
Repetisjonskurs 1 dag - Workshop

5. Målgruppe

Personer som skal utøve rollen som instruktør i opplæringssituasjoner

Betingelse:

  • Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk

Krav til forkunnskaper:

  • Flytende muntlig og skriftlig norsk
  • Kunnskap i faget man skal undervise i

6. Kompetanse etter gjennomført kurs

  • Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til ulike pedagogiske tilnærminger i forbindelse med opplæring

7. Godkjenningsperiode

15 måneder

8. Gjennomføring

  • Klasseundervisning
  • Individuelle og gruppeoppgaver
  • Det utarbeides egen opplæringsplan og gjennomføringsplan

Kurset arrangeres og administreres av Trafikk.

9. Minimum og maks antall deltakere

Minimum 4 – maks 12

10. Eksamen

Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomføring.

11. Krav til opplæringspersonell

Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs.

Generelle krav:

  • Instruktør skal etterleve Trafikks retningslinjer for undervisning
  • Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan

Faglige krav:

  • Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i
  • Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet

Pedagogiske og læremessige krav:

  • Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende.

12. Mål

Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene:

  • Pedagogikk og didaktikk
  • Rolleavklaring
  • Utfordringer og muligheter i undervisningssituasjoner
  • Klasseledelse
  • Menneskelige faktorer
  • Kommunikasjon
  • Presentasjonsteknikk

Kunnskapsmål:

kandidat skal: * ha innsikt i pedagogiske metoder, herunder planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring

  • ha innsikt i de ulike rollene i opplæringssituasjoner
  • ha innsikt i menneskelige faktorer
  • kjenne til utfordringer og muligheter i opplæringssituasjoner
  • kjenne til betydningen og viktigheten av klasseledelse
  • kjenne til betydningen og viktigheten av kommunikasjon i opplæringssituasjoner
  • kjenne til ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner

Ferdighetsmål

Kandidat skal:

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring ved bruk av pedagogiske metoder
  • kunne skille på de ulike rollene i praksis, i forbindelse med opplæringssituasjoner
  • kunne synliggjøre at bevisstgjøringen på menneskelige faktorer er viktig
  • kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjoner
  • kunne vise til kjennskap om klasseledelse
  • kunne benytte ulike verktøy i kommunikasjonsprosessen
  • kunne benytte ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner

Generelle mål

Kandidat skal:

  • ha forståelse for hvordan de skal legge til rette en opplæringssituasjon
  • ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker læring
  • være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis
  • kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende

13. Revisjonshistorikk

Endringsdato Beskrivelse av endringer
06.02.2023 Avklaringer rundt hvem utarbeider dokumentet
Agressokode
Kurs på Norsk
Antall kursdager
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_instuktor.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:20 av chrane