Leksjon: ??? | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha god kunnskap om …………… | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kjenne til……. | |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om……… | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan finne …. | ||
Undervisning: | Stasjon/ sentral | Teoriundervisning …………. |
Praksis ??? | ||
---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Observere …. |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse … |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i …. | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare … | |
Undervisning: | Stasjon: | Observere i …. |
Leksjon: ??? | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha god kunnskap om …………… | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kjenne til……. | |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om……… | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan finne …. | ||
Undervisning: | Stasjon/ sentral | Teoriundervisning …………. |
Praksis ??? | ||
---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Observere …. |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse … |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i …. | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare … | |
Undervisning: | Stasjon: | Observere i …. |
Leksjon: ??? | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha god kunnskap om …………… | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kjenne til……. | |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om……… | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan finne …. | ||
Undervisning: | Stasjon/ sentral | Teoriundervisning …………. |
Praksis ??? | ||
---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Observere …. |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse … |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i …. | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare … | |
Undervisning: | Stasjon: | Observere i …. |
Leksjon: ??? | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha god kunnskap om …………… | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kjenne til……. | |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om……… | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan finne …. | ||
Undervisning: | Stasjon/ sentral | Teoriundervisning …………. |
Praksis ??? | ||
---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Observere …. |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse … |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i …. | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare … | |
Undervisning: | Stasjon: | Observere i …. |
Leksjon: ??? | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for ??? | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | ||
Kunnskap: | |||
Ferdigheter: | |||
Undervisning: | Skolen: |
Praksis på stasjon- ??? |
||
Delmål (aspiranten skal…): Observere ??? |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for ….. |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i ….. | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare …. | |
Undervisning: | Stasjon: | Praksis |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør.
Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditør kan fremvise disse ferdighetene.
Kommunikasjon og teamarbeid |
---|
* Uttrykker seg kortfattet og tydelig * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner * Videreformidler relevant informasjon til TXP på nabostasjon / togleder * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger * Har en god og naturlig tone med sine kolleger * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre * Hjelper til ved behov * Søker aktivt informasjon fra andre |
Situasjonsbevissthet og fremsynthet |
* Gjør gode prioriteringer * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten * (tog, arbeider skift, befaringer) * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover |
Oppgavehåndtering og selvinnsikt |
* Er bevisst på og håndterer målkonflikter * Stiller på jobb uthvilt og i form * Håndterer distraksjoner godt * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet * Ber om hjelp når det er behov * Fornuftig bruk av pauser |
Togekspeditørrollen, lederskap |
* Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet * Griper inn når det er “påkrevd” * Stoler på seg selv og egne beslutninger * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer * Gir klare og utvetydige instruksjoner |