presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


View page as slide show

Beredskapsroller i jernbanesystemet

Laget av: JCS 08.10.2015

EUs jernbanesystem

3 instanser med hvert sitt ansvarsområde

  • NSA = sikkerhetsmyndighet
  • IM = infrastrukturforvalter
  • RU = jernbaneforetak

Ansvarsområder

NSA (SJT):

  • utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
  • utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
  • gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog

M (Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB):

  • har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
  • identifisere risikoene, implementere nødvendige risikokontrollsystemer,
  • anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer
  • IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde

Fordeling av sikkerhetsansvar

IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)

  • utøve trafikkstyring
  • tilrettelegge for selvevakuering i tunnel
  • tilrettelegge for assistert redning
  • etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)

RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell

  • fremføre tog
  • sikkerhetsinfo om bord
  • lede evakuering i tog og fra tog
  • drifts- og vedlikeholdsregler
  • beredskap for tog
  • deteksjon i tog
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.1444288766.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)