presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

View page as slide show

Beredskapsroller i jernbanesystemet

Laget av: JCS 08.10.2015

EUs jernbanesystem

3 parter med hvert sitt ansvarsområde

  • NSA = sikkerhetsmyndighet
  • IM = infrastrukturforvalter
  • RU = jernbaneforetak

Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem

Ansvar i EUs jernbanesystem

Ansvarsområder for NSA (SJT)

  • utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
  • utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
  • gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog

Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU

  • har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
  • identifisere risikoene
  • implementere nødvendige risikokontrollsystemer
  • anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer

IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde

Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2)

IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)

  • utøve trafikkstyring
  • tilrettelegge for selvevakuering i tunnel
  • tilrettelegge for assistert redning
  • etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)

Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2)

RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell

  • fremføre tog
  • sikkerhetsinfo om bord
  • lede evakuering i tog og fra tog
  • drifts- og vedlikeholdsregler
  • beredskap for tog
  • deteksjon i tog

Sentrale beredskapsroller

IM:

  • togleder/vaktleder
  • fagleder jernbane
    • leder elsikkerhet (LFS)
    • leder for frakobling (LFK)
    • hovedsikkerhetsvakt

RU:

  • ombordansvarlig
  • lokfører

Togleder/vaktleder

  • motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
  • sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste)
  • i mobiliseringsfasen
    • varsle og mobilisere administrasjonsvakt
    • kalle ut fagleder jernbane
    • kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt
    • bestemme bemanning av stasjoner
  • i evakuerings- og redningsfasen
    • rekvirere rullende materiell for redning
    • holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet
    • informere jernbaneforetak på operativt nivå

Fagleder jernbane

  • være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne
  • bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor
  • fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser
  • bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor
  • fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene
  • skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er)
  • be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg

Ombordansvarlig

  • Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling
  • Trer inn i rollen som skadestedsleder
  • Koordinerer skadestedsarbeidet
  • Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget
    • varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, varsling eksternt)
    • livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.)
    • sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)

Lokfører

  • Varsle togleder
  • Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram
  • Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt
    • i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut
  • Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig

Skadestedsleder (ansvar RU)

  • Leder evakuering
  • Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen
  • Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget
  • Etablere samleplass (sikkert sted)
  • Utøve ledelse på samleplass

Brannbekjempelse (ansvar RU)

  1. Varsling
  2. Evakuering/redning
  3. Slukking
  • Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/brannen raskt, iverksettes slukkearbeidet først når varslingsrutinene og evakueringen av passasjerene er foretatt.
  • Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.

Relaterte kravdokumenter

Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T

Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer. Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.

Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013

Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen:

  • Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen.
  • Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering.
  • Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.
  • Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.

View page as slide show

presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2017/04/07 10:14 (ekstern redigering)