presentasjoner:jernbanen_i_norge
Jernbanen i Norge
Nøkkeltall
De første jernbanene 1805-54
1805: Første hestejernbane på Krokskogen
1820: Blaafarveværket (gruvebane for malm)
1820: Gjøsbubanen (tømmertransport)
1849: Grasmobanen (tømmertransport)
1854: Oslo – Eidsvoll (Hovedbanen)
1862-1883: Jernbaneutbygging som enkeltstående transportårer
Stambanene bygges 1890-1940
2. verdenskrig 1940-45
1946-1995
Fokus på elektrifisering og bygging av sikringsanlegg
Etter 1995-
1996: Ski-Sandbukta
1999: Gardermobanen
2001: Kobbervik-Holm
2005/2011: Askerbanen
2009: Sandnes – Stavanger (nytt dobbeltspor)
2015: Langset-Kleverud
2011-18: Holm-Nykirke, Barkåker-Tønsberg, Farriseidet-Porsgrunn
Nasjonal transportplan
Planperiode | Investering vei | Investering jernbane | Fordeling vei-jernbane [%] |
2002-11 | 62 | 17 | 78-22 |
2006-15 | 69 | 26 | 73-27 |
2010-19 | 135 | 45 | 75-25 |
2014-23 | 275 | 92 | 75-25 |
2018-29 | 238 | 171 | 58-42 |
Beløp i milliarder NOK.
presentasjoner/jernbanen_i_norge.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 av 127.0.0.1