Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2016/02/11 11:02] jcs |
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
~~SLIDESHOW~~ | ~~SLIDESHOW~~ | ||
- | ===== Beredskapsroller i jernbanesystemet ===== | + | ====== Beredskapsroller i jernbanesystemet |
Laget av: JCS 08.10.2015 | Laget av: JCS 08.10.2015 | ||
- | ==== EUs jernbanesystem | + | ===== EUs jernbanesystem |
- | 3 instanser | + | 3 parter |
* NSA = sikkerhetsmyndighet | * NSA = sikkerhetsmyndighet | ||
* IM = infrastrukturforvalter | * IM = infrastrukturforvalter | ||
* RU = jernbaneforetak | * RU = jernbaneforetak | ||
- | ==== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ==== | + | ===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem |
{{ : | {{ : | ||
- | ==== Ansvarsområder for NSA (SJT) ==== | + | ===== Ansvarsområder for NSA (SJT) ===== |
* utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | ||
Linje 23: | Linje 23: | ||
* gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | ||
- | ==== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) ==== | + | ===== Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU ===== |
* har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
Linje 32: | Linje 32: | ||
IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
- | ==== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) ==== | + | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) ===== |
IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | ||
Linje 40: | Linje 40: | ||
* etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | ||
- | ==== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ==== | + | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ===== |
RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | ||
Linje 50: | Linje 50: | ||
* deteksjon i tog | * deteksjon i tog | ||
- | ==== Sentrale beredskapsroller ==== | + | ===== Sentrale beredskapsroller |
IM: | IM: | ||
Linje 57: | Linje 57: | ||
* leder elsikkerhet (LFS) | * leder elsikkerhet (LFS) | ||
* leder for frakobling (LFK) | * leder for frakobling (LFK) | ||
- | * sikkerhetsvakt | + | * hovedsikkerhetsvakt |
RU: | RU: | ||
Linje 63: | Linje 63: | ||
* lokfører | * lokfører | ||
- | ==== Togleder/ | + | ===== Togleder/ |
* motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | ||
Linje 77: | Linje 77: | ||
* informere jernbaneforetak på operativt nivå | * informere jernbaneforetak på operativt nivå | ||
- | ==== Fagleder jernbane ==== | + | ===== Fagleder jernbane |
* være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne | * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne | ||
Linje 87: | Linje 87: | ||
* be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg | * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg | ||
- | ==== Ombordansvarlig ==== | + | ===== Ombordansvarlig |
* Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling | * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling | ||
Linje 97: | Linje 97: | ||
* sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) | * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) | ||
- | ==== Lokfører ==== | + | ===== Lokfører |
* Varsle togleder | * Varsle togleder | ||
Linje 105: | Linje 105: | ||
* Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig | * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig | ||
- | ==== Skadestedsleder (ansvar RU) ==== | + | ===== Skadestedsleder (ansvar RU) ===== |
* Leder evakuering | * Leder evakuering | ||
Linje 113: | Linje 113: | ||
* Utøve ledelse på samleplass | * Utøve ledelse på samleplass | ||
- | ==== Brannbekjempelse (ansvar RU) ==== | + | ===== Brannbekjempelse (ansvar RU) ===== |
- Varsling | - Varsling | ||
Linje 122: | Linje 122: | ||
* Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | ||
- | ==== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/ | + | ===== Relaterte kravdokumenter ===== |
- | //Jernbaneverket eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, | + | * [[http://www.era.europa.eu/ |
- | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | + | * [[http://www.era.europa.eu/ |
- | riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | + | * [[http://www.dsb.no/ |
+ | * [[https:// | ||
+ | * Førers regelbok | ||
+ | ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== | ||
- | ==== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ==== | + | //Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, |
+ | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | ||
+ | riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | ||
+ | |||
+ | ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 | ||
Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: | Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: |