presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2016/02/11 11:02]
jcs
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 1: Linje 1:
 ~~SLIDESHOW~~ ~~SLIDESHOW~~
  
-===== Beredskapsroller i jernbanesystemet ===== +====== Beredskapsroller i jernbanesystemet ====== 
  
 Laget av: JCS 08.10.2015 Laget av: JCS 08.10.2015
  
-==== EUs jernbanesystem  ====+===== EUs jernbanesystem  =====
  
-instanser med hvert sitt ansvarsområde+parter med hvert sitt ansvarsområde
     * NSA = sikkerhetsmyndighet     * NSA = sikkerhetsmyndighet
     * IM = infrastrukturforvalter     * IM = infrastrukturforvalter
     * RU = jernbaneforetak     * RU = jernbaneforetak
  
-==== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ====+===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem =====
  
  
 {{  :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}} {{  :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}}
  
-==== Ansvarsområder for NSA (SJT) ====+===== Ansvarsområder for NSA (SJT) =====
  
   * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver   * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
Linje 23: Linje 23:
   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
  
-==== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) ====+===== Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU =====
  
   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
Linje 32: Linje 32:
 IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde
  
-==== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) ====+===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) =====
  
 IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS) IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)
Linje 40: Linje 40:
   * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)   * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)
  
-==== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ====+===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) =====
  
 RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell
Linje 50: Linje 50:
   * deteksjon i tog   * deteksjon i tog
  
-==== Sentrale beredskapsroller ====+===== Sentrale beredskapsroller =====
  
 IM: IM:
Linje 57: Linje 57:
     * leder elsikkerhet (LFS)     * leder elsikkerhet (LFS)
     * leder for frakobling (LFK)     * leder for frakobling (LFK)
-    * sikkerhetsvakt+    * hovedsikkerhetsvakt
  
 RU: RU:
Linje 63: Linje 63:
   * lokfører   * lokfører
  
-==== Togleder/vaktleder ====+===== Togleder/vaktleder =====
  
   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
Linje 77: Linje 77:
     * informere jernbaneforetak på operativt nivå     * informere jernbaneforetak på operativt nivå
  
-==== Fagleder jernbane ====+===== Fagleder jernbane =====
  
   * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne   * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne
Linje 87: Linje 87:
   * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg   * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg
  
-==== Ombordansvarlig ====+===== Ombordansvarlig =====
  
   * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling    * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling 
Linje 97: Linje 97:
     * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)     * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)
  
-==== Lokfører ====+===== Lokfører =====
  
   * Varsle togleder   * Varsle togleder
Linje 105: Linje 105:
   * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig   * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig
  
-==== Skadestedsleder (ansvar RU) ====+===== Skadestedsleder (ansvar RU) =====
  
   * Leder evakuering   * Leder evakuering
Linje 113: Linje 113:
   * Utøve ledelse på samleplass   * Utøve ledelse på samleplass
  
-==== Brannbekjempelse (ansvar RU) ====+===== Brannbekjempelse (ansvar RU) =====
  
   - Varsling   - Varsling
Linje 122: Linje 122:
   * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.   * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.
  
-==== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ====+===== Relaterte kravdokumenter =====
  
-//Jernbaneverket eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningenFlytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdetJernbaneverket som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømningsog evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// +  * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-SRT-TSI_v1.00_EN.pdf|TSI SRT - application guide]] 
-//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktørerDette for å avklare eierog leieforhold, samt å sikre at beredskapsog evakuerings rutiner er funksjonelle og med et +  * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-LOC%20PAS-v2.00_EN.pdf|TSI LOC&PAS - application guide]] 
-riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.//+  * [[http://www.dsb.no/Global/Veiledning%20til%20forskrift%20om%20brannforebygging%20-%20versjon%201%20-%2028.%20des%202015.pdf|Veiledning til forskrift om brannforebygging]] 
 +  * [[https://www.dsb.no/link/47d465ad477144e3aa1a4b9f61dd9673.aspx|Veileder for saksbehandling ved brannsikring av jernbanetunneler]] 
 +  * Førers regelbok 
 +===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T =====
  
-==== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ====+//Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// 
 +//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et 
 +riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// 
 + 
 +===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 =====
  
 Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen:
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.1455184921.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)