lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2016/05/02 10:29) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1
Den tidligere godkjente versjonen (2016/02/22 15:28) er tilgjengelig.Diff

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Læreplan: Sporvekseldrivmaskin Alstom MET

Eier av læreplanen

Jernbaneverket, Teknologi

Utarbeidet av

Jernbaneverket, Teknologi

Kurskoder

Figuren viser avhengigheter mellom kurs og sertifiseringer

Alstom MET: Drift og vedlikehold

Kurs Kode
MET MET BK MET DKV
Grunnkurs for mekanikere 88350 88370 88360
Repetisjonskurs for mekanikere 88351 88371 88361
Grunnkurs for montører 88352 88372 88362
Repetisjonskurs for montører 88353 88373 88363

Alstom MET for innleggelse u/boring

Kurs Kode
MET MET BK MET DKV
Grunnkurs for mekanikere 88380 88400 88390
Grunnkurs for montører 88382 88402 88392

Alstom MET for innleggelse m/boring

Kurs Kode
MET MET BK MET DKV
Grunnkurs for montører 88412 88432 88422

Sertifikatkoder

Alstom MET: Drift og vedlikehold

Sertifikat Kode
MET DKV BK
Sporvekselkontrollør signal 8350
Kontrollør signal 8351
Sikkerhetskontrollør signal 8352

Alstom MET: Innleggelse u/boring

Sertifikat Kode
MET DKV BK
Sporvekselkontrollør signal 8380
Kontrollør signal 8381
Sikkerhetskontrollør signal 8382

Alstom MET: Innlegging m/boring

Sertifikat Kode
MET DKV BK
Sporvekselkontrollør signal 8410
Kontrollør signal 8411
Sikkerhetskontrollør signal 8412

Alstom MET: Drift og vedlikehold

Målgruppe: Sporvekselkontrollør signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende

Krav til forkunnskap: Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs)

Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen.

Grunnkurs: 3 dager. Grundig teoretisk og praktisk gjennomgang av alle maskinens deler og funksjoner. Bytte av deler, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk eksamen (2 timer) + praktisk eksamen (1 time)

Repetisjonskurs: 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Bytte av deler, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time)

Alstom MET BK: Drift og vedlikehold

Målgruppe: Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende

Krav til forkunnskap: Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold

Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen.

Grunnkurs: 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time).

Repetisjonskurs: 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time).

Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold

Målgruppe: Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende

Krav til forkunnskap: Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold

Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET DKV drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen.

Grunnkurs: 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time).

Repetisjonskurs: 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time).

Alstom MET (alle typer): Innleggelse uten boring

Målgruppe: Sikkerhetskontrollør signal

Krav til forkunnskap: Kontrollfunksjon signal og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold

Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET innleggelse u/boring etter fullført kurs og bestått eksamen.

Grunnkurs: Grunnkurset består av en teoretisk del, en praktisk del og en eksamensdel.

  • Teoretisk del består av 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (MET, MET DKV og MET BK)
  • Praktisk del består av 1 dag FAT hos leverandør og 2 komplette innleggelser
  • Eksamensdelen gjennomføres i prosjekter 1). Antatt varighet 1-2 dager avhengig av prosjektets omfang

Repetisjonskurs Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden. Det forutsettes sertifisering i drift og vedlikehold av den aktuelle drivmaskintypen.

  • For MET dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV eller MET BK dersom man har sertifisering for dette)
  • For MET DKV dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET DKV eller MET drivmaskiner (eventuelt MET BK dersom man har sertifisering for dette)
  • For MET BK dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET BK eller MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV dersom man har sertifisering for dette)

Resertifiseringen dokumenteres ved at man sender inn kopi av installasjonsrapporter til instruktør for kontrollvirksomhet 2).

Alstom MET: Innleggelse med boring

Målgruppe: Sikkerhetskontrollør signal

Krav til forkunnskap: Sensor Alstom MET innleggelse u/boring

Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET innleggelse m/boring etter fullført kurs og bestått eksamen.

Grunnkurs: 1 dag. Teoretisk gjennomgang av boring for alle Alstom-drivmaskiner, praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Ingen eksamen.

Repetisjonskurs Fornyet sertifisering krever godkjennelse iht. krav til sensor for anleggstypen.

Betingelse

Kurset for montører og prosjekterende er samme kurs.

For montører

Grunnkurset inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet.

For godkjenner av sporvekseldrivverk

Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis av instruktører som innehar denne godkjenningen, etter et individuelt opplæringsløp. Eksamen i dette er å utføre en selvstendig gjennomføring av godkjenningsprosessen.

Krav til forkunnskaper

  • Fagbrev i signalfaget

eller

  • Bestått kurs i signalfag for ingeniører

eller

  • Bestått kurs i mekanisk kompetanse

Kompetanse etter gjennomført kurs

  • Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet

eller

  • Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet.

Godkjenningsperiode

Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er:

  • 2 år og 2 måneder

Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:

  • Bestått FSE med signalfaglig vinkling
  • Deltakelse på førstehjelp
  • Bestått kurs i NEK 400
  • Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører).

For Sluttkontrollører gjelder også:

  • Bestått “Sluttkontrollørkurs”

Gjennomføring

  • Teoretisk og praktisk gjennomføring.
  • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
  • Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole eller annnen kompetansetilbyder som er godkjent etter gjeldende retningslinjer.

Maks antall deltakere

Grunnkurs for montører4 deltakere
Grunnkurs for prosjekterende4 deltakere
Repetisjonskurs for montører4 deltakere
Repetisjonskurs for prosjekterende4 deltakere

Eksamen

Se under det enkelte kurset.

Kontinuasjon

Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd.

Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges.

Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen.

Krav til instruktørpersonell

  • Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi iht. gjeldende retningslinjer.

Mål

Sporvekseldrivmaskin Alstom MET

Kandidaten skal kunne:

  • Forstå oppbyggingen av drivmaskinen
  • Forstå bruken av og funksjonen til drivmaskinen.
  • Foreta bytte av komponenter og moduler
  • Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget
  • Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen

For godkjenner av sporvekseldrivverk

Kandidaten skal kunne:

  • Forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskin Alstom MET.
1)
kandidaten vurderes av instruktør før eksamen kan gjennomføres
2)
1 innleggelse = 1 sporveksel uavhengig av antall maskiner. Unntak 1: Sporveksler med bevegelig kryss; disse teller som 2 innleggelser dersom man har godkjenning for innleggelse av MET BK, og man utfører kontroll av alle drivmaskinene i vekselen. Unntak 2: Dobbelt kryssveksel; 1 drivmaskin = 1 innleggelse
lp_sa/sporvekseldrivmaskin_alstom_met.1462177779.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)