TRV:00075: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Flyttet til relevant krav.)
(TRV 2.0. Kravhensikt.)
Linje 19: Linje 19:
* Avvik fra forutsatt hastighet</onlyinclude>
* Avvik fra forutsatt hastighet</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Kravhensikt=
|Kravhensikt=Høye hastigheter medfører store aerodynamiske påkjenninger for tog og bænenære installasjoner, og disse effektene merkes spesielt i tunneler. Normalprofilene må derfor tilpasses i størrelse slik at uheldige trykkendringer ikke oppstår.
|Endringsartikler=
|Endringsartikler=
|Relatert krav=
|Relatert krav=

Sideversjonen fra 21. aug. 2024 kl. 12:20

ID TRV:00075
Bok 521
Kapittel 7
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav
Kravtekst Trykk- og suglaster: Karakteristiske trykk- og suglaster er gitt i Tabell: Karakteristiske trykk- og suglaster.
Tabell: Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
V ≤ 200 km/h
±3
±4
200 < V ≤ 250 km/h
±4
±5

Forutsetninger:

  • Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
  • Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
  • Ballastspor
  • Ingen trykkavlastning

Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:

  • Fastspor
  • Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
  • Avvik fra forutsatt hastighet
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Høye hastigheter medfører store aerodynamiske påkjenninger for tog og bænenære installasjoner, og disse effektene merkes spesielt i tunneler. Normalprofilene må derfor tilpasses i størrelse slik at uheldige trykkendringer ikke oppstår.


Relatert krav
Opprettet
Referanse
Status Gjeldende
Banedataobjekt
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Variable laster